کد خبر: 364680
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشکل شورای همکاری خلیج‌فارس رفته‌رفته حل‌وفصل می‌شود

به اعتقاد کارشناسان، تصمیم عربستان، امارات متحده عربی و بحرین بر حضور در بازی‌های جام خلیج‌فارس چراغ‌سبزی برای تلاش‌های 2 کشور دیگر این شورا در پایان دادن به بحران آن محسوب می‌شود.

مشکل شورای همکاری خلیج‌فارس رفته‌رفته حل‌وفصل می‌شود
کد خبر: 364680
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به اعتقاد کارشناسان، تصمیم عربستان، امارات متحده عربی و بحرین بر حضور در بازی‌های جام خلیج‌فارس، چراغ‌سبزی برای تلاش‌های 2 کشور دیگر این شورا در پایان دادن به بحران آن محسوب می‌شود.

به اعتقاد تحلیلگران، چند پارامتر مهم دست به دست هم داده‌اند تا روابط بین این سه کشور و دوحه از هر زمان دیگری بعد از آغاز بحران نزدیک‌تر شود.

بر اساس تحلیل‌های مطرح‌شده، علاوه بر تلاش‌های میانجی‌گرانه کشورهای عمان و کویت برای نزدیک کردن نظرات چهار پایتخت دیگر، مواضع و اقدامات دونالد ترامپ نیز به مثابه کاتالیزوری در تسریع این نزدیکی عمل کرده است.

به بیانی واضح‌تر، در حالی که امیر کویت از یک سو و پادشاه عمان از سوی دیگر تلاش‌های روزافزونی در راستای کاهش شکاف در شورای همکاری صورت می‌دهند، ضربات مستمر انصارالله یمن و تاکید ترامپ بر عدم تعهد کشورش به دفاع مجانی از کشورهایی که تاکنون متحد سنتی واشینگتن محسوب می‌شدند سبب شد این سه پایتخت به ویژه ریاض به شدت به صرافت یافتن راهی برای تغییر مسیر خود بیفتند.

برخی از کارشناسان شورای همکاری هم تاکید دارند: حمله انصارالله به آرامکو ریاض را بر آن داشت تا به این نتیجه برسد که به جای صرف کردن بخشی از انرژی خود برای بحران‌های ساختگی و بی‌دلیل با قطر، توجهش را معطوف وقایع بزرگ‌تری کند که به شکل راهبردی ادامه حیات سلطنت سعودی را به خطر می‌اندازند.

پایگاه اطلاع‌رسانی لوبوگ هم طی گزارشی در این رابطه به نقل از منابع آگاه خبر داد ریاض و ابوظبی به این نتیجه رسیده‌اند که دونالد ترامپ کار چندانی برای آنها انجام نخواهد داد.

آندریاس کریگ، کارشناس امور خاور میانه کالج کینگز بریتانیا، هم در این باره تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا سال 2017 به متحدان ایالات متحده در خلیج‌فارس قول داده بود کرانه‌های عربی خلیج فارس را در مقابل ایران به یک ساختار عظیم مبدل خواهد کرد، اما ترامپ به وعده خود عمل نکرد.

به اعتقاد کارشناسان، عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از شمال سوریه به منظور آماده‌سازی برای انجام عملیات ترکیه در شمال این کشور بر میزان نگرانی سعودی‌ها و اماراتی‌ها افزود و نظریه فقدان دیدگاه خاص در کاخ سفید نسبت به منطقه خاورمیانه را نیز تقویت کرد تا این کشورها خود را تنهاتر از گذشته بیابند و به دنبال پیدا کردن راهکارهای دیپلمات دیگری به غیر از تکیه بر آمریکا باشند، اتفاقی که با نزدیک شدن مجدد به همسایه‌های‌شان در شورای همکاری کلید خورده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها