کد خبر: 364734
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۳:۱۹:۲۷
| |

نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح در جمع سینماگران انقلاب و دفاع مقدس:

وزارت ارشاد نسبت خود را با سینمای انقلاب و دفاع مقدس روشن کند

سیدمحمد یاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، در نشست صمیمانه با سینماگران انقلاب و دفاع مقدس تأکید کرد وزارت فرهنگ و ارشاد باید نسبت خود را با سینمای انقلاب و دفاع مقدس روشن کند.

وزارت ارشاد نسبت خود را با سینمای انقلاب و دفاع مقدس روشن کند
کد خبر: 364734
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۳:۱۹:۲۷

اعتمادآنلاین| نشست سینماگران انقلاب و دفاع مقدس به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، باغ‌موزه دفاع مقدس و سازمان سینمایی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در سالن خلیج‌فارس برگزار شد و حاضران به بیان دغدغه‌های امروز خود در عرصه سینمای انقلاب و دفاع مقدس پرداختند.

در این مراسم سید محمد یاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح به‌عنوان میزبان این نشست گفت: از همه حاضران کمال تشکر رادارم، زمان جلسه طولانی شده و سعی می‌کنم بسیار خلاصه و کوتاه چند کلامی را خدمت عزیزان عنوان کنم و البته من هم معتقدم در گام دوم انقلاب اسلامی دیگر زمان صحبت نیست و وقت عمل کردن است.

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح افزود: در نگاه کلی به لحاظ ماهوی به سینما، دو رویکرد کلی وجود دارد. عده‌ای معتقدند، سینما ازجمله عوامل هویت‌ساز در عرصه‌ی جدید است و رابطه مستقیمی با فرهنگ و جامعه دارد و عده‌ای هم برخلاف گروه اول معتقدند که سینما هویت‌ساز و الگوساز نبوده و معمولاً هویت و الگوی خود را از محیط پیرامون و جامعه‌ خود دریافت می‌کند. از طرفی اهالی سینما در تحلیل فیلم‌ها، عموماً مطالعات ساختار شناسانه ناظر به عوامل فنی فیلم را مدنظر قرار می‌دهند و از طرف دیگر پژوهشگران، تحلیل فیلم را مبتنی بر تأویل و تفسیر متن، نگاه متنگرایی پدیدارشناسی و روانشناسی و علوم شناختی می‌دانند.و همین فاصله نگاه‌ها موجب شده تا در مطالعات موردی و پژوهش‌های صورت گرفته، مجموعه‌های تصمیم گیر دچار اشتباه و اختلال در دستگاه‌های محاسباتی خود در تشخیص میزان ضریب نفوذ آثار و اثرگذاری آنان بر روی مخاطب می‌شوند.

وی افزود: بررسی آثار سینمایی طی یک سال گذشته نتایج مطلوبی را ارائه نمی‌دهد بلکه نتایج حاصله ازنظر سنجی‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته نگران‌کننده است. امروز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش سینمای ایران فقر شدید در متن و محتوای بومی‌شده است، چیزی که ما آن را با عنوان ضعف فیلم‌نامه می‌شناسیم.اساساً معتقدم در سینمای ایران ضعف ما فراتر از فیلم‌نامه است و ریشه‌ اشکالات موجود در فیلم‌نامه‌ها، نداشتن مبانی دقیق و درست مبتنی بر زیست‌بوم و اعتقادات مردم است.

ضعف شدید ساختاری و کیفی و بعضاً کارکردهای ضد دینی و معارض با ادبیات دینی، یکی از مشکلات و چالش‌های جدی سینمای ایران است. متأسفانه امروز کمتر شاهد تولید اثری هستیم که برای تقویت انگیزه‌های دینی مخاطب تولیدشده باشد. بیش از 56 درصد آثار تولیدشده طی یک سال گذشته، در فضای روشنفکری غیربومی بوده و غالباً با زبانی سکولار و غیردینی استنادری یادآور شد: ضعف شدید ساختاری و کیفی و بعضاً کارکردهای ضد دینی و معارض با ادبیات دینی، یکی از مشکلات و چالش‌های جدی سینمای ایران است. متأسفانه امروز کمتر شاهد تولید اثری هستیم که برای تقویت انگیزه‌های دینی مخاطب تولیدشده باشد. بیش از 56 درصد آثار تولیدشده طی یک سال گذشته، در فضای روشنفکری غیربومی بوده و غالباً با زبانی سکولار و غیردینی است. سینمایی که می‌تواند به موضوعات ارزشمند و پایداری مثل اخلاق، تبیین فضای زندگی، پاسخ به پرسش‌های حیاتی و اساسی انسان بپردازد، متأسفانه امروز دچار خودسانسوری از جامعه‌ی سالم خود شده است. به آن دسته از کارشناسانی که معتقدند؛ سینما کارکرد الگوسازی ندارد و صرفاً همانند آیینه عمل می‌کند و بازتاب‌دهنده محیط پیرامون است، باید گفت؛ این چه آیینه‌ای است که فقط زشتی‌ها و پلشتی‌ها و انحرافات را منعکس می‌کند؟ این چه آیینه ایست که فقط جامعه‌ی 2 درصدی معتاد را می‌بیند و 98 درصد جامعه سالم را نمی‌بیند؟ این چه آیینه‌ای است که فقط نرخ طلاق و جدایی را می‌بیند و خانواده‌های مستحکم و پایدار را قادر به دیدن نیست؟

رئیس بنیاد فرهنگی روایت متذکر شد: بله امروز بیماری واقع گریزیِ افراطی در فیلم‌سازان ما موج میزند و بعضی تمام همت خود را برای انعکاس یک دنیای جعلی و آدم‌هایی با اعمال و عکس‌العمل‌ها و رفتارهای مصنوعی به کار گرفته‌اند. وقتی این‌گونه باشد، طبیعتاً در جهان‌بینی و محتوای این آثار باید انتظار دیدن و شنیدن پیام‌های غیرواقعی و غیرعقلانی داشته باشیم. در حوزه‌ هویت ملی و دینی؛ بیش از نیمی از آثار بررسی‌شده یک سال گذشته، زبان غیر مطابق با زیست‌بوم ملی و انقلابی داشته و در جهت تضعیف هویت ملی ساخته‌شده است.

وی ادامه داد: بعضاً آثاری در این سینما تولید می‌شود که خانواده در آن جایگاهی ندارد، قهرمان اصلی داستان در حال طلاق گرفتن است و تمام دغدغه‌ی او این است که بعد از جدایی تک‌فرزند خانواده را چه کسی بسپارد. افراد مسن و بزرگان خانواده برخلاف سنت ایرانیان هیچ جایگاه و نقشی در مسائل و مشکلات خانواده ندارند. فضایی کاملاً تاریک، سیاه و ناامیدکننده از جامعه ایرانی. گویی دیگر همه‌چیز به انتها رسیده و هیچ امیدی بر اصلاح نیست. در قهرمان داستان‌های ما از، قهرمانان ملی، ورزشکاران بااخلاق، هنرمندان باارزش، کاسبان مؤمن، کارمندان صادق، روحانیت مجاهد، دانشمندان و برگزیدگان المپیادهای علمی، معلمان و آموزگاران دلسوز و... خبری نیست.

نادری اظهار کرد: قهرمان قصه‌های ما معمولاً انسان‌های خسته، مأیوس، ناامید هستند.جانبازان و شهدا که قهرمانان اصلی این مرزوبوم‌اند جایگاهی ندارند.فیلم‌های حوزه دفاع مقدس، پراست از تحریف که در تعارض با فرهنگ و گفتمان دفاع و جهاد است! همه‌ی این آسیب‌ها که فقط به بخشی از آن اشاره شد، سیمای زیبایی از سینمای ایران در آغاز راه گام دوم انقلاب نشان نمی‌دهد و باید چاره‌ای اندیشید.

وی افزود: امروز در جمع هنرمندان به بهانه‌ نشست صمیمی سینماگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که به همت و تلاش انجمن سینمای انقلاب گرد هم آمدیم، باید به چند نکته‌ مهم اشاره‌کنم. اول اینکه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس یکی از جزایرِ مجمع‌الجزایر حوزه‌ فرهنگ و هنر نیست و کارکردهای خودش را دارد. باید توجه داشت که این انجمن متولی سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیست. باید نقش‌ها، سهم‌ها و محصولات، در جریان حاکمیت به‌درستی تعریف و تبیین شود. متولی اصلی سینما در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد بوده و این دستگاه حاکمیتی که وظیفه هدایت، سیاست و حمایت سینمای ایران را بر عهده دارد باید نسبت خود را با سینمای انقلاب و دفاع مقدس تعریف و روشن کند.

این مدیر فرهنگی تأکید کرد: انجمن سینمایی و بنیاد فرهنگی روایت فتح صرفاً به‌عنوان یک‌نهاد انقلابی بر اساس رسالت انقلابی خود برای فقدان نگاه راهبردی و آینده‌نگر در دستگاه مسئول و تغییر دستگاه محاسباتی مسئولین برای اتخاذ تصمیمات حکیمانه و منطقی، به‌دوراز حواشی و فشارهای بیرونی، باید در نقش تسهیل گر و مطالبه گر ایفای نقش کند. این ظرفیت بسیار عظیم و وجود هنرمندان تراز انقلاب اسلامی می‌تواند در کنار این دستگاه مسئول نقش مهم و تأثیرگذار داشته باشد. در حوزه‌ تبیین مبانی انقلاب اسلامی و خصوصاً دفاع مقدس با بهره‌گیری از منظومه فکری مقام معظم رهبری که بیش از 253 گزاره‌ آن در سند راهبری بنیاد روایت فتح احصاء شده است، می‌تواند نقشه راه قابل‌اعتمادی برای این مسیر پرفراز نشیب و مصون ماندن از آسیب‌ها باشد.

نادری در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با همت همه‌ هنرمندان انقلابی در آینده شاهد سینمایی تأثیرگذار، امیدبخش، امیدآفرین، واقع‌گرا و هویت‌ساز در جهت ساخت الگویی برای جامعه و تمدن نوین اسلامی باشیم.

نشست صمیمی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و باغ‌موزه دفاع مقدس و سازمان سینمایی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس هم‌زمان با هفته بسیج برگزار شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها