کد خبر: 364765
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۴:۲۸:۰۰
| |

صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جمعیت قابل توجهی از ایرانیان از هنرهای نمایشی محروم هستند/ 1.6 میلیون مترمربع فضای فرهنگی در کشور مورد نیاز است

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: جمعیت قابل توجهی از ایرانیان از هنرهای نمایشی محروم هستند و ارتباطی با این هنرها ندارند در حالی که ما سطح پویش‌های هنری‌مان در سطح هنرهای مختلف در دهه‌های اخیر به شدت توسعه پیدا کرده است.

جمعیت قابل توجهی از ایرانیان از هنرهای نمایشی محروم هستند/ 1.6 میلیون مترمربع فضای فرهنگی در کشور مورد نیاز است
کد خبر: 364765
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۴:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم آیین اغاز عملیات اجرایی احداث پردیس تئاتر شهر که با حضور اعضاء شورای شهر، مدیر کل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و شهردار مشهد انجام گرفت، بیان کرد: مشهد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌های هنرهای نمایش ایران بوده است. خود من از دوره نوجوانی یکی از حوزه های مورد علاقه‌ام هنرهای نمایشی بود و با سالن هلال احمر از دهه 50 انسی داشتیم که این امر تا ایام پس از انقلاب نیز ادامه داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشریح کرد: من درباره هنرهای نمایشی در ایران چند نکته را عرض می‌کنم. ما در سال 97، 7200 نمایش داشتیم که 86 هزار بار اجرا شد. تعداد 8 میلیون نفر نیز از این نمایش‌ها استفاده کردند.

صالحی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم ما مسیر رو به رشدی را در ارتباط با عناوین، دفعات اجرا و میزان تماشاگر داشتیم، اما این بدان معنی نیست که شرایط ما در هنرهای نمایشی شرایط راضی کننده‌ است.

وی ادامه داد: طبق آماری که سال 96 داشتیم از بین افراد 15 سال به بالا که حدود 60 میلیون نفر می‌شوند تنها حدود5.1 درصد به تئاتر رفته‌اند که عددی حدود 3 میلیون نفر می‌شود. همچنین بقیه این تعداد که حدود 57 میلیون نفر هستند در یک سال به تئاتر نرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: یکی از عوامل جدی آن این است که ما سالن‌های نمایش کمی در کشور داریم. در ایران حدود 1057 سالن وجود دارد که عملا فرصت‌های عرضه را کاهش می‌دهد. ما در حوزه‌ مجتمع‌ها و مکان‌های فرهنگی دچار فقر دسترسی هستیم.

صالحی افزود: در حالی که شورای عالی معماری و شهرسازی حداقل سرانه دسترسی به فضاهای فرهنگی را 0.2 متر مربع به ازای هر نفر می‌داند و بر حسب آمار سال 95 ما به 16 میلیون متر مربع فضای فرهنگی هنری در کشور نیاز داریم. شرایط ما در کشور به طوری‌است که 621 مجتمع فرهنگی هنری را با حدود 1 میلیون متر مربع مساحت، 278 مجتمع در حال ساخت با مساحت تقریبی 800 هزار متر مربع و مقداری فضای مربوط به بخش خصوصی را داریم که جمع این اعداد هم با 16 میلیون متر مربع فاصله بسیار زیادی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یک میلیون و 600 هزار متر مربع فضای فرهنگی و هنری در کشور مورد نیاز است.

وی گفت: در یک دوره در دهه هفتاد موج مناسبی در زمینه فضای سبز شهری پدید آمد که ما از آن استفاده می‌کنیم. شهرها نیاز به فضای سبز دارند که در این دو دهه در سرانه فضای سبز شهری پیشرفت‌های خوبی حاصل شد. ما در این بخش به سرانه متوسط 11 متر مربع رسیدیم و در برخی شهرها مثل مشهد با 13 متر مربع از متوسط سرانه بالاتر نیز بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این نشان دهنده آن است که یک عظم و بینش و پس از آن یک برنامه است که اتفاق عظیمی را در دهه هفتاد به وجود آورد. ما اگر بفهمیم در چه چیز کسری داریم و برای آن اهتمام بورزیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

صالحی بیان کرد: فضای سبز دریچه تنفس بدن ماست و فضای فرهنگی هنری دریچه تنفس روح ماست. اگر ما کمبود اکسیژن برای بدن را درک کنیم کمبود اکسیژن روح را نیز باید درک کنیم. خوشبختانه این اتفاق از نوع همان اتفاقات خوب است و امیدواریم که مجموعه‌های بیشتری نیز به این جریان بپیوندند.

وی گفت: در شهر مشهد 8 سالن با 1300 صندلی وجود دارد و این تصمیم شورای شهر مشهد که با اهتمام و پیگیری شهردار قبلی و شهردار جدید جناب آقای کلایی انجام شد و آن هم این که در یک ظرف زمانی سرانه صندلی هنرهای نمایشی مشهد دو برابر شود کار بسیار خوبی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: وقتی جناب شهردار این مسأله را با من مطرح کردند که فاز اول آن در 17 ماه با 700 صندلی به انجام می‌رسد که انشالله بعدا هم ادامه پیدا کند خبر خوبی بود. من به عنوان یک ایرانی و علی الخصوص یک مشهدی خوشحالم که این اتفاق در این شهر می‌افتد.

صالحی گفت: یکی از مزیت‌های استان خراسان رضوی، هنرهای نمایشی آن است که پیشکسوتان بسیاری داشته است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ارتباط با ادامه راه، تجهیزات، تبدیل این مکان به یکی از قطب‌های نمایشی کشور و حمایت از هنرمندان استان به کمک عزیزان می‌آید.

وی بیان کرد: ما خوشبختانه چشم اندازهای خوبی با توجه به نگاه‌های استاندار فرهیخته، شورای شهر مشهد و شهردار محترم به زیرساخت‌های فرهنگ و هنر در استان می‌بینیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها