الاخبار: «بن زائد» درصدد تغییر استراتژی «بن سلمان» درباره ایران است

تا به امروز، دیدار بین «بن زاید» و «بن سلمان» کم نبوده است اما سفر اخیر ولیعهد سعودی به امارات و دیدار او با محمد بن زاید، یک اهمیت استثنایی دارد؛ چه از نظر زمان‌بندی و چه از حیث وجهه رسمی آن، حکایت از تجدید«معامله» دوجانبه، بر اساس تفاهم‌های تازه دارد؛ تفاهم‌هایی که به نظر می‌رسد هدف از آن ایجاد یک ائتلاف صلح، پس از ائتلافی است که برای جنگ یمن، تشکیل شد.

الاخبار: «بن زائد» درصدد تغییر استراتژی «بن سلمان» درباره ایران است
کد خبر: 364864
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۰۸:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «الاخبار» چاپ بیروت نوشت: تا به امروز، دیدار بین «بن زاید» و «بن سلمان» کم نبوده است اما سفر اخیر ولیعهد سعودی به امارات و دیدار او با محمد بن زاید، یک اهمیت استثنایی دارد؛ چه از نظر زمان‌بندی و چه از حیث وجهه رسمی آن، حکایت از تجدید«معامله» دوجانبه، بر اساس تفاهم‌های تازه دارد؛ تفاهم‌هایی که به نظر می‌رسد هدف از آن ایجاد یک ائتلاف صلح، پس از ائتلافی است که برای جنگ یمن، تشکیل شد.

در ادامه این مطلب آمده است: از نظر زمان‌بندی، دیدار بن سلمان و بن زاید که یک رابطه جنجال برانگیز دارند، در زمانی خاص اتفاق افتاد و به نظر می رسد قصد دارند مرحله تنش زایی را کنار بزنند. امارات از نظر نظامی در یمن، عقب‌نشینی کرد، تا خطوط ارتباط با تهران را بگشاید؛ در حالی که توافق ریاض، مرحله تازه ای از روابط بین دو هم‌پیمان درگیر در عدن می‌شود؛ همچنانکه ریاض پس از حمله آرامکو، به سمت آرام کردن اوضاع حرکت کرده و 80 درصد از عملیات نظامی خود در یمن را متوقف کرد.

شکی نیست که دیدار بین بن سلمان و بن زاید، موجب تعمیق ائتلاف بین ریاض و ابوظبی شده و حکایت از پایداری ان ائتلاف، با وجود شکستهای پی در پی دارد.

به نظر می رسد بن زاید قصد دارد بن سلمان را در مورد ضرورت آتش بس با ایران قانع کرده و مسائل اقتصادی را در اولویت روابط بین امارات و عربستان قرار دهد؛ از این رو، تاکید می‌کند که تنش‌زایی در منطقه می‌تواند به برنامه های بن سلمان در مورد تحول اقتصادی آسیب بزند.

در سایه سرگرم شدن آمریکا به اوضاع داخلی اش در مرحله انتخابات، دو محمد نیز برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود به حداقل یک سال ارامش نیاز دارند. در نهایت، «معامله» جدید بین این دو مرد، که در سرمایه گذاری امارات در طرح آرامکو نمودار شد، در زمینه سیاست، در انتظار ترجمه استراتژی جدید آنها، از طریق گام‌های هماهنگی است که این دو کشور احتمالا در روزهای آتی در زمینه سه پرونده مربوط به ایران، یمن و قطر برمی‌دارند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها