محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی:

شورای ائتلاف منتظر جواب پایداری است/ به دنبال وحدت حداکثری همه نیروهای جریان انقلابی هستیم

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: در عالم سیاست طبیعی است که برخی جریان‌ها سریع‌تر و برخی دیرتر به جمع ائتلاف بپیوندند. در مورد جبهه پایداری هم بعید می‌دانم تا زمان انتخابات، ائتلاف صورت نگیرد.

شورای ائتلاف منتظر جواب پایداری است/ به دنبال وحدت حداکثری همه نیروهای جریان انقلابی هستیم
کد خبر: 364907
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۰۹:۲۵:۴۹

اعتمادآنلاین| بازار گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در جریان اصولگرایی داغ است. از آمدن و نیامدنِ جلیلی و قالیباف تا احتمال ارائه لیست‌های مستقل از سوی پایداری‌ها. محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف می‌گوید «اطلاع دقیقی از حضور یا عدم حضور قالیباف و جلیلی در انتخابات پیش رو ندارد» اما این را هم تاکید دارد که اصرارها به قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 زیاد است.

پیرهادی با وجود بالا رفتن احتمالات درخصوص ارائه لیست مستقل توسط جبهه پایداری، معتقد است احتمال ائتلاف شورای وحدت و پایداری ها زیاد است. سخنگوی شورای ائتلاف درباره دلیل عدم حضور علی لاریجانی در جلسات این شورا را هم اینطور توضیح داده که «آقای لاریجانی از این بابت که رئیس قوه هستند، طبیعتا در جلسات حزبی و ائتلافی شرکت نمی‌کنند و این مربوط به این دوره نیست، در دوره پیش هم ایشان به هیچ یک از تشکیلات و ائتلاف‌های انتخاباتی به صورت رسمی نماینده‌ای معرفی نکردند.»

مشروح گفتگو با محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی را در ادامه بخوانید:

****

آقای پیرهادی! شورای ائتلاف از ابتدا تاکید کرده بود که به دنبال وحدت حداکثری میان طیف‌های اصولگرایان است. اما در حال حاضر نقدی که به عملکرد این شورا وارد شده این است که طیف‌های معتدل جریان اصولگرا مانند طیف نزدیک به آقای ناطق‌نوری یا آقای لاریجانی یا جبهه پیشرفت و عدالت و ...در این شورا حضور ندارند و دعوت نشدند. دلیل این موضوع چیست؟ آنها رغبتی برای حضور نداشتند یا شورای ائتلاف بنای دعوت ندارد؟

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی از ابتدا اعلام کرده بود که به دنبال ایجاد وحدت حداکثری و هم‌افزایی میان تمام جریان‌های انقلابی است و همچنان هم بر سر همان موضع ایستاده است. همین حالا هم اضلاع و تفکرات مختلف جریان انقلابی در جلسات ائتلاف شرکت میکنند و در جلسات بحث و بررسی‌های مختلف و جدی صورت می‌گیرد و طبیعی هم هست.

لاریجانی بخاطر اینکه رئیس قوه است در جلسات ائتلاف حضور ندارد

در مورد افرادی که نام بردید، جناب آقای ناطق نوری تا جایی که من می‌دانم، عضو جامعه روحانیت مبارز هستند و اتفاقا اخیرا هم در جلسه این تشکل روحانی شرکت کرده اند و جامعه روحانیت هم در شورای ائتلاف حضور دارد. آقای لاریجانی هم از این بابت که رئیس قوه هستند، طبیعتا در جلسات حزبی و ائتلافی شرکت نمی‌کنند و این مربوط به این دوره نیست، در دوره پیش هم ایشان به هیچ یک از تشکیلات و ائتلاف‌های انتخاباتی به صورت رسمی نماینده‌ای معرفی نکردند.

ضمنا ما به عنوان شورای ائتلاف یک طرف ماجراییم و این که خود بزرگواران هم مایل باشند به ما بپیوندند و فعالیت انتخاباتی خود را در قالب ائتلاف نیروهای انقلاب تعریف کنند، سوی دیگر ماجراست، ضمن این که در حال حاضر حتی حضور آقای لاریجانی در انتخابات مشخص نیست و خبر رسمی در این زمینه وجود ندارد و اخبار غیر رسمی هم که از اطرافیان ایشان نقل می‌شود متناقض است. باید دید ایشان خودشان چه تصمیمی می‌گیرند. آقای صدر و جبهه پیشرفت و عدالت هم در جلسه احزاب ائتلاف دعوت شدند و ایشان نیز آمدند.

فکر نمی کنید با توجه به شرایط موجود، اصولگرایان نیازی به حضور و همراهی این جریان‌های اعتدالی دارند تا در جذب آرا به آنها کمک شود؟

عنوان جریان‌های اعتدالی را چندان نمی‌پسندم. متاسفانه دولت فعلی، با عنوان و شعار اعتدال بر سر کار آمد و همانند واژه‌های دیگری از قبیل تدبیر و امید که آن‌ها را در ادبیات سیاسی مخدوش کرد، کلمه اعتدال را در ذهن عموم سیاسیون و مردم، کم اعتبار کرد.

همچنان منتظر جواب پایداری ها برای پیوستن به ائتلاف هستیم

آقای پیرهادی! وضعیت جبهه پایداری به چه شکل است، این جبهه هنوز هم به شورای ائتلاف نپیوسته است. شورا برنامه‌ای برای همراه کردن این جبهه با خود دارد یا حضور جبهه پایداری در لیست شورای ائتلاف منتفی است؟

از دوستان جبهه پایداری برای حضور در شورای ائتلاف دعوت شده است و در عالم سیاست طبیعی است که برخی جریان‌ها سریع‌تر و برخی دیرتر به جمع ائتلاف بپیوندند. معتقدم در میان اعضای فعال جبهه پایداری، برخی افراد خوشنام و خوش فکر که مورد قبول اکثریت اضلاع ائتلاف باشند وجود دارد و ما همچنان منتظر جواب دوستان هستیم.

بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا از احتمال ارائه لیست مستقل توسط جبهه پایداری و اعتدالیون اصولگرا خبر می‌دهند. برآورد شما از این پیش‌بینی چیست؟ یعنی احتمال وجود دو لیست دیگر به جز لیست شورای ائتلاف وجود دارد؟

اگر اعتدالیون لیست جداگانه‌ای بدهند، طبیعتا زیرمجموعه‌ای از جریان انقلابی نیست و از سبد رای این جریان چیزی برداشت نمی‌کند. اعتدالیون مدنظر شما احتمالا همان حامیان دولت هستند و در ذهن رای‌دهندگان هم همین متبادر می‌شود و بعید بدانم با این کارنامه دولت، حتی خود سمپات‌های دولت حاضر باشند با برند اعتدال در انتخابات حضور پیدا کنند. در مورد جبهه پایداری هم بعید می دانم تا زمان انتخابات، ائتلاف صورت نگیرد و در کنار سایر نیروهای جریان انقلابی قرار نگیرند.

طیف احمدی نژاد هنوز برای انتخابات اعلام حضور نکرده است

اگر این لیست‌ها در انتخابات کنار لیست شورای ائتلاف قرار بگیرند، کدام موفق خواهد بود؟

البته من این پیش‌فرض را نمی‌پذیرم که لیست‌هایی که نام بردید بخواهند جداگانه و در کنار فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی قرار گیرند. من قصد ندارم نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کنم، این‌کار هم عقلانی و حرفه‌ای نیست و سودی هم نخواهد داشت.

برنامه شورای ائتلاف برای لیست‌هایی همچون پویش گام دوم و طیف‌های نزدیک به آقای احمدی‌نژاد چیست؟ احتمال دارد تصمیم بگیرد با رایزنی همگی را زیر چتر خود بیاورد؟

طیف آقای احمدی‌نژاد هنوز رسما اعلام حضور در عرصه انتخابات نکرده است. در مورد پویش گام دوم، تا آن جایی که در رسانه‌ها منتشر شده، به نظر می‌رسد تشکیلات انتخاباتی نیستند و از زمان انتشار بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اعلام موجودیت کرده‌اند و اهدافشان انتخاباتی هم نیست. اگر غیر از این چیزی وجود دارد که شما مطلعید، انعکاسی در فضای عمومی نداشته و من در جریان نیستم.

برنامه شورای ائتلاف برای استفاده از زنان و جوانان

آقای پیرهادی! به نظر می رسد اصولگرایان در انتخابات پیش رو بر موضوع حضور جوانان و زنان در لیست تاکید زیادی دارند. این موضوع چقدر نتیجه آسیب‌شناسی بدنه رای جامعه است؟ و شورای ائتلاف چقدر می‌تواند با این شعارها روی رای خاکستری حساب کند؟

استفاده از ادبیاتی همچون «رای خاکستری» را نمی‌پسندم و آن را توهین به رای‌دهندگان میدانم. در هر دوره انتخابات، تعداد زیادی از مردم هستند که تا روزهای آخر تصمیم‌شان را نگرفته‌اند و ایرادی هم ندارد. این یکی از پیامدهای طبیعی مردم سالاری است و استفاده از کلماتی همچون رای خاکستری یا سرگردان جالب نیست.

در شورای ائتلاف مصوب شده است که نیمی از ترکیب لیست، باید به بانوان و جوانان اختصاص یابد. به هر حال ما 40 سالگی نظام جمهوری اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و این انتخابات، اولین مراجعه به آرای عمومی در گام دوم انقلاب است. طبیعی است که هر جریان و تفکری، مرتب خود را بازنگری و بازسازی می‌کند و با برنامه‌ها و چهره‌های جدیدی به عرصه می‌آید و این از الزامات گردش افکار و نخبگان و دلیلی بر پویایی یک جریان سیاسی است.تجربه نشان داده که در هیچ دوره‌ای از جوانگرایی ضرر نکرده‌ایم.

این نیروهای جوان که قرار است از سوی شورای ائتلاف به مردم معرفی شوند چه ویژگی‌هایی خواهند داشت تا بتوانند در مجلس موفق عمل کنند؟

جوانانی در فهرست‌های نهایی شورای ائتلاف قرار خواهند گرفت که خوشنام و خوشفکر باشند و در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز کمیسیون‌های مجلس حرفی برای گفتن داشته و برای حل مشکلات کشور، راه حل داشته باشند. کسانی که به واسطه انگیزه و انرژی بالا، توان همکاری و استفاده از ظرفیت‌های تمام مراکز پژوهشی کشور را داشته باشند و اهل مداقه و کار علمی و کارشناسی باشند.در حال حاضر برخی اساتید جوان دانشگاه و حوزه، وجود دارند که سوابق و تجربیات موفقی هم در حوزه اجرایی داشته‌اند و اگر در معرض انتخاب مردم هم قرار گیرند، به نظر می‌رسد مقبول و مورد اعتماد باشند.

از کاندیداتوری جلیلی بی خبرم، او برنامه هایش را اعلام نمی کند

طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر کمرنگ شدن احتمال کاندیداتوری آقای جلیلی به گوش می‌رسد. این اخبار چقدر صحت دارد؟

اطلاع دقیقی از برنامه های آقای جلیلی ندارم، ضمن آن که نوع سیاست‌ورزی ایشان به گونه‌ای نیست که از پیش، برنامه‌هایشان را اعلام کنند و اگر یادتان باشد، آخرین انتخاباتی که ایشان در آن نامزد بود، ریاست جمهوری سال 92 بود که در ساعات پایانی روز آخر ثبت نام وارد وزارت کشور شدند و اعلام کاندیداتوری کردند.

درخواست ها برای کاندیداتوری قالیباف در انتخابات مجلس بالاست

در این شرایط امکان حضور آقای قالیباف به عنوان سرلیست چقدر است؟ و آیا ایشان تصمیمی در این رابطه دارد؟

درخواست‌ها و مذاکره‌ها با آقای قالیباف برای شرکت در انتخاب مجلس بالاست و برخی معتقد به حضور ایشان در انتخابات 1400 هستند اما اینکه ایشان در انتخابات به عنوان یک کاندیدا در مجلس حضور خواهند داشت یا نه معلوم نیست و اطلاع موثقی از آخرین تصمیم ایشان نداریم ،دو هفته آینده گمانه‌زنیها خاتمه خواهد یافت.

ماجرای کاندیداتوری آقای زاکانی از قم چقدر جدی است؟ شورای ائتلاف مذاکراتی با او داشته است؟

آقای زاکانی یکی از اعضای حقیقی و موثر شورای ائتلاف است و در متن امور شورا هست. احتمال کاندیداتوری ایشان هم بالاست و با وجود اینکه برخی نمایندگان قم، اسم ایشان را به عنوان کاندیدای قم اعلام کرده بودند، این شخص ایشان است که باید تصمیم بگیرد از کدام حوزه انتخابیه قصد ورود دارد.

در مجموع امکان دارد که لیست شورای ائتلاف چند سرلیست داشته باشد و همه این افراد زیر یک چتر وارد انتخابات شوند؟

هنوز اشخاص و مصادیق معین نشده‌اند و استراتژی تعیین سرلیست یا سرلیست‌ها، قاعدتا در مرحله پس از تعیین لیست صورت خواهد پذیرفت. فعلا برای پاسخ به این سوال زود است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها