مازیار بیگ‌لو، دبیر انجمن قطعه سازان:

افزایش 2 یا 3 درصدی قیمت‌ها تنها بر روی کاغذ است/ قیمت تمام شده هیچ کالایی 3برابر نخواهد شد/ زمینه اتفاقات عجیب‌ و غریب در اقتصاد ایران همیشه وجود دارد

مازیار بیگ‌لو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت: افزایش 50 درصدی قیمت بنزین باعث بالا رفتن 30 درصدی هزینه حمل و نقل مواد اولیه شود در نهایت تاثیر بسیار کمی شاید در حد 2 تا 3 درصد بر روی قیمت تمام شده خواهد گذاشت هرچند این اتفاق بر روی کاغذ است.

افزایش 2 یا 3 درصدی قیمت‌ها تنها بر روی کاغذ است/ قیمت تمام شده هیچ کالایی 3برابر نخواهد شد/ زمینه اتفاقات عجیب‌ و غریب در اقتصاد ایران همیشه وجود دارد
کد خبر: 364929
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۰۹:۵۷:۰۴

اعتمادآنلاین| مازیار بیگ‌لو، دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر روی روند تولید قطعات خودرو در کشور گفت: با وجود افزایش قیمت در حوزه فروش اما در حوزه تولید تاکنون هیچ اتفاقی صورت نگرفته است و ما همچنان با همان قیمت قبل به تولید خود ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: مواد اولیه ما اکثرا در بورس کالا عرضه می‌شود که تا به امروز بنزین بر روند عرضه و قیمت‌گذاری آن تاثیری نداشته است هر چند به دلیل بالا رفتن قیمت ارز در سامانه نیما بیشتر کالاها با افزایش قیمت روبرو بوده است. از طرف دیگر معمولا تولیدکنندگان به اندازه دو تا سه ماه مواد اولیه دپو در انبارها دارند که بالا رفتن قیمت بنزین تاثیری بر آنها ندارد.

بیگلو تصریح کرد: به هرحال این سوخت افزایش قیمت 50 درصدی داشته است و در بحث لجستیک اثرات خود را خواهد گذاشت که شاید کمترین اثر آن در حوزه تولید و بیشترین اثر آن در حوزه توزیع باشد اما اگر تمام قیمت‌ها ثابت بماند و فقط این افزایش قیمت 50 درصد بنزین باعث بالا رفتن حمل و نقل 30 درصد مواد اولیه شود در نهایت تاثیر بسیار کمی شاید در حد 2 تا 3 درصد بر روی قیمت تمام شده خواهد گذاشت هرچند این اتفاق بر روی کاغذ است و در عمل ممکن است داستان بسیار متفاوت باشد به خصوص در اقتصاد ایران که همیشه زمینه اتفاقات عجیب و غریب را دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر گران شدن تدریجی کالاها گفت: صحبت‌های آقای رحمانی در مجلس کاملا درست بود، باید تشکل‌ها با مدیریت اعضای خود به صورت تدریجی این افزایش قیمت بنزین را بر روی قیمت تمام شده کالا اعمال کنند. البته ما بحث تورم واقعی و تورم انتظاری را داریم بنابراین بازار انتظار دارد که چون قیمت بنزین 3 برابر شده است پس تمام کالاها متاثر از آن نیز 3 برابر شوند از طرف دیگر نیز مردم و مصرف کنندگان نیز این را قبول دارند. اما واقعیت این است که هیچ کالایی قیمت تمام شده آن سه برابر نمی‌شود البته که افزایش قیمت به سببب بحث لجستیکی اجتناب‌ناپذیر است اما باید این قیمت‌ها به صورت واقعی مشخص شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها