کد خبر: 364969
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۱:۱۶:۲۰
| |

وام بانک مسکن چند درصد هزینه خرید یک آپارتمان را پوشش می‌دهد؟

در حالی بانک مرکزی متوسط قیمت یک مترمریع مسکن را 12 میلیون و 460 هزار تومان اعلام کرده که وام بانک مسکن حدود 8.8 درصد یک آپارتمان 100 متری را پوشش می‌دهد.

وام بانک مسکن چند درصد هزینه خرید یک آپارتمان را پوشش می‌دهد؟
کد خبر: 364969
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۱:۱۶:۲۰

اعتمادآنلاین| دیروز بانک مرکزی به فاصله چند روز بعد از وزارت راه و شهرسازی گزارش بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه امسال را منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 124.6 میلیون ریال (12 میلیون و 460 هزار تومان) بود که نسبت به ماه قبل (مهرماه 98) و ماه مشابه سال قبل (آبان‌ماه 97) به ترتیب 2 درصد کاهش و 35.8 درصد افزایش یافته است.

گرچه بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی (دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن) قیمت مسکن 1.8 درصد و مطابق آمار بانک مرکزی 2 درصد کاهش یافته، اما قدرت خرید مردم برای ورود به بازار مسکن همچنان بسیار پایین است.

وام‌هایی نیز که در بازار مسکن توسط بانک مسکن برای خرید پرداخت می‌شود تناسبی با قیمت‌های کنونی ندارد. این بانک هم‌اکنون دو نوع وام را به متقاضیان پرداخت می‌کند؛ وام از طریق اوراق حق تقدم و وام صندوق پس‌انداز یکم.

در نوع اول بنا بر اعلام بانک مسکن سقف تسهیلات قابل اعطاء از محل اوراق گواهی حق تقدم برای خرید مسکن جهت املاک تا 20سال ساخت از تاریخ صدور اولین پروانه ساختمانی (بدون توجه به تاریخ پایانکار ساختمانی) در تهران 60 میلیون تومان مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 50 میلیون تومان سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان و برای املاک بیش از 20 سال تا 25 سال در هر 3 منطقه 35 میلیون تومان است. در شیوه دوم نیز حداکثر وام پرداختی به زوج‌ها 160 میلیون تومان برای تهران و پس از یکسال سپرده‌گذاری است.

بر اساس آنچه در سطرهای بالا آمده یک فرد باید برای خرید واحد مسکونی 100 مترمربعی با توجه به جدیدترین متوسط قیمت اعلامی از سوی بانک مرکزی یک میلیارد و 246 میلیون تومان پرداخت کند. وام اوراق حق تقدم با احتساب وام جعاله (در صورت پرداخت از سوی بانک) و البته هزینه خرید این اوراق (با قیمت حدود 40 هزار تومانی) حدود 8.8 درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد.

با وام صندوق پس‌انداز یکم نیز یک زوج جوان می‌توانند 12.8 درصد یک واحد مسکونی 100 متری را خریداری کنند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها