کد خبر: 365041
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۳:۳۴:۱۵
| |

بانک مرکزی هند 18 میلیارد دلار ارز خارجی خرید

انک مرکزی هند 18 میلیارد دلار ارز خارجی از پایان ماه سپتامبر خریده است. در حالی که این خرید ذخایر این کشور را به بالاترین رکورد رسانده ولی ارزش روپیه از پایان سپتامبر حدود 0.7 درصد کاهش یافته است.

بانک مرکزی هند 18 میلیارد دلار ارز خارجی خرید
کد خبر: 365041
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۳:۳۴:۱۵

اعتمادآنلاین| تلاش‌های رزرو بانک هند برای حمایت از اقتصاد این کشور در حال نابودی روپیه است.ارز هند بدترین عملکرد خود را در آسیای رو به رشد طی ماه گذشته داشته است و تحلیلگران می گویند دلیل آن افزایش ارزش دلار بوده است.

رزرو بانک هند 18 میلیارد دلار ارز خارجی از پایان ماه سپتامبر خریده است. در حالی که این خرید ذخایر این کشور را به بالاترین رکورد رسانده ولی ارزش روپیه از پایان سپتامبر حدود 0.7 درصد کاهش یافته است.

ضعف روپیه علی‌رغم جریان قوی سرمایه به داخل نشان می دهد بانک مرکزی این کشور نمی خواهد مانع کاهش شدید ارزش ارز کشور شود که می تواند به صادرات آسیب برساند. دولت با توجه به اطلاعاتی که حاکی از ضعیف شدن فعالیت اقتصادی در هند است، افزایش صادرات را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته برخی اقتصاددان‌ها، بخشی از عملکرد ضعیف روپیه عمدی است. وجود ذخایر بالاتر ثابت می‌کند که بانک مرکزی احتمالاً عمدا تلاش می کند رقابت پذیری را حفظ کند.

رزرو بانک هند اعلام کرده سطح خاصی را برای نرخ تبادل ارز در نظر ندارد و هدفش تنها محدود کردن نوسانات ارزی است. بنابراین با وجود کاهش ارزش فصلی روپیه به پایین ترین حد در پایان سپتامبر، اعلام شد که این ارز به خوبی ارزش‌گذاری شده است.

صادرات هند برای سومین ماه پیاپی کاهش یافته که به کند شدن بیشتر رشد اقتصادی مربوط می‌شود. یک گزارش در 29 نوامبر نشان می دهد تولید ناخالص داخلی هند 4.6 درصد رشد داشته که پایین ترین سرعت توسعه از سه ماهه اول 2013 است.

انتظار از دولت برای ادامه احیای اقتصادی باعث ورود 4.6 میلیارد دلار سرمایه های خارجی به سهام داخلی و افزایش 600 میلیون دلاری بدهی در این سه ماهه شده است. این خرید ها باعث شده سهام داخلی رکورد بزند و ارزش روپیه به بالاترین حد طی 3 هفته گذشته برسد. روپیه 0.4% در روز پنجشنبه کاهش یافت و به 71.62 در هر دلار رسید.

به نظر می رسد بانک مرکزی به وارد کردن سرمایه ادامه دهد تا جلوی بالا رفتن ارزش روپیه را بگیرد.

آنیندیا بانرجی، تحلیل گر ارزی در کوتاک در بمبئی گفت:« وقتی جریان خوب سرمایه به داخل وجود دارد، دلیلی برای کاهش ارزش روپیه نیست و خرید بالای دلار توسط رزرو بانک هند دلیل اصلی این ضعف است».

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها