مجتبی حسینی، معاونت هنری وزارت ارشاد:

یک ارکستر سمفونیک برای کشور ما خیلی کم است

حسینی گفت: یک ارکستر سمفونیک در کشور ما کم است و بهتر است که ارکستر‌های متعدد و بزرگ در ایران فعالیت کنند.

یک ارکستر سمفونیک برای کشور ما خیلی کم است
کد خبر: 365209
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۰۹:۲۸:۰۷

اعتمادآنلاین| مجتبی حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد که در جدیدترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مهمان لوریس چکناواریان حضور داشت، درباره این اجرا،اظهار کرد: پاره‌ای از رشادت‌های فرزندان ایران است که به صلح می‌اندیشند.

کسانی که مردانه در برابر هر گونه تجاوز و زورگویی مقاومت می‌کنند و با عزت طلبی صحنه‌هایی در تاریخِ ایران رقم زدند که پایان بخش این صحنه‌ها امشب در قالب نغمه‌ها و نوا‌ها با موسیقی برای علاقه‌مندان اجرا شد.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امشب یکی از اجرا‌های متفاوت ارکستر سمفونیک تهران بود چرا که بعد از سال‌ها دوریِ لوریس چکناواریان از صحنه رهبری، او مجدد بخشی از ساخته‌های خودش را اجرا کرد.

این اجرا در دو بخش شکل گرفت که بخش اول شش قطعه از سوئیت سمفونی دفاع مقدس بود. این اثر برای نخستین بار به اجرا در می‌آمد. در مجموع 15 قطعه در دو بخش اجرا شد. ارکستر با تمرینات فشرده سعی کرد، اجرایی متفاوت و با کیفیت را ارائه کند.

او درباره استقبال از این آثار اظهار کرد: موسیقی تفکر برانگیز و حرفه‌ای شاید از نظر مخاطب به اندازه گونه‌های محبوب‌تر موسیقی نباشد، اما به این معنا نیست که می‌شود از چنین مهمی فارغ بود یا کمتر به ساخت آثار ارزشمند و نفیس در ژانر‌های حرفه‌ای موسیقی پرداخت.

یکی از نیاز‌های کشوری مانند ایران با چنین سرمایه‌های فرهنگی که دارد، شناخت این سرمایه و بازآفرینی آن از دریچه هنر‌های مختلف از جمله موسیقی است. در موسیقی ژانر‌ها و گرایش‌ها مختلفی وجود دارد که می‌توان از همه آن‌ها بهره برد.

حسینی ادامه داد: گمان می‌کنم کشوری مانند ما با این تاریخ و پیشنیه با این رشادت‌ها و عظمت‌ها که در سراسر تاریخ جریان داشته است، باید بیش از این‌ها کار کند؛ اگر منتقل کننده رشادت‌های مردم باشیم، داوران تاریخ، ما را به کم کاری متهم نمی‌کنند.

افزون بر ساخت این آثار داشتن یک ارکستر سمفونیک در کشور ما عدد خیلی کمی است و بهتر است که ارکستر‌های متعدد و بزرگ در ایران فعالیت کنند تا بتوانند ساخته‌های اساتید هنر را به مرحله اجرا در بیاورند. علاقه‌مندان چنین آثاری کم نیستند. دیدیم که در اجرای اخیر ارکستر سمفونیک، تالار وحدت مملو از علاقه‌مندان بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها