یک متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

هیچ راهی برای به صفر رساندن اثرات مخرب آلودگی هوا وجود ندارد/ گروه غذایی ویتامین B و امگا3 بهترین توصیه تغذیه‌ای در هوای آلوده است

آلودگی هوا هیچ درمانی ندارد و اثراتش بدون اینکه افراد بخواهند بر سلامت‌شان اعمال می‌شود. تنها می‌توان با برخی راهکارها میزان این اثرات مخرب را تا اندازه محدودی کاهش داد.

هیچ راهی برای به صفر رساندن اثرات مخرب آلودگی هوا وجود ندارد/ گروه غذایی ویتامین B و امگا3 بهترین توصیه تغذیه‌ای در هوای آلوده است
کد خبر: 365320
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تهران در چند روز اخیر آلوده‌تر از همیشه بوده است. شاخص آلودگی به 200 هم رسید و دوباره شایعه تخلیه برخی مناطق شهر از سکنه شنیده و به سرعت از سوی شهرداری تهران تکذیب شد.

میزان آلودگی هوا به حدی رسیده که حتی بارش شب‌ جمعه هم دردی را دوا نکرد و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، به عنوان تنها درمانگر مسئولان، تکرار می‌شود. طبق بررسی وضعیت هواشناسی هم تا سه‌شنبه، دوازدهم آذرماه، بارشی مهمان پایتخت نمی‌شود و با این حساب می‌توان پیش‌بینی کرد که اوضاع تا میانه هفته بدتر هم می‌شود.

با این شرایط بعید نیست هر روز بر تعداد بیمارانی که به خاطر وضعیت آلودگی هوا به اورژانس‌ها و سایر مراکز درمانی می‌روند اضافه شود.

البته این اوضاع محدود به تهران نیست و سایر شهرهای صنعتی، از جمله اراک، قزوین و کرج، نیز شرایط مشابهی دارند.

قلب و ریه، اصلی‌ترین ارگان‌های در معرض آسیبِ هوای آلوده است

در این وضعیت که حتی در خانه ماندن هم شهروندان را از آسیب‌های آلودگی هوا مصون نمی‌دارد چاره چیست؟ مازیار مشکاتی، فوق تخصص بیماری‌های قلبی-عروقی، در پاسخ این پرسش به اعتمادآنلاین گفت: اگر بگوییم مردم این کارها را انجام دهند تا از آسیب‌های آلودگی هوا در امان بمانند، در واقع به آنها دروغ گفته‌ایم. آلودگی هوا در فضای شهری جاری می‌شود، به آب و غذا و محیط‌زیست آسیب می‌رساند و این‌طور نیست که بگوییم با انجام برخی کارها می‌توان آثار مخربش را از بین برد. تنها می‌توان به چند راهکاری اشاره کرد که این اثرات را کاهش می‌دهد.

این فوق‌ تخصص بیماری‌های قلبی-عروقی با اشاره به مصرف بعضی از غذاهای مناسب در این شرایط گفت: اصلی‌ترین قسمت‌های بدن که در مقابل آلودگی هوا واکنش منفی نشان می‌دهند قلب و ریه است. در مقابل، وجود برخی مواد مغذی در بعضی از غذاها سبب می‌شود اثرات سمی موجود در آلودگی هوا در بدن- به ویژه در این ارگان‌های بدن- کاهش پیدا کند. اسیدهای چرب امگا3 جزو موادی است که برای ریه نقش کارکردی بهتری ایفا می‌کند و ویتامین‌های گروه B این کار را برای قلب انجام می‌دهند.

سرطان به دنبال افزایش التهاب بدن در هوای آلوده بروز می‌کند

مشکاتی ادامه داد: ماهی‌های قزل‌آلا، ساردین، ماهی تن و آزاد، جوانه گندم، گردو و دانه‌های روغنی مانند دانه کتان و سویا و سبزیجاتی همچون خرفه، اسفناج، کاهو فرنگی، شاهی، کاهو، مغز درخت نخل و آووکادو سرشار از امگا 3 هستند. همچنین برای رساندن ویتامین B به بدن باید غذاهایی همچون جگر گاو، گوشت مرغ، اسفناج، کاهو، انواع لوبیا، جو دوسر و موز مصرف کرد.

این پزشک قلب و عروق با تاکید بر تولید سموم در بدن به خاطر آلوگی هوا توضیح داد: ذرات سمی‌ای که در هوا وجود دارد تولید رادیکال‌های آزاد در بدن را بیشتر می‌کند و این مولکول‌ها التهاب در بدن را افزایش می‌دهند. در چنین شرایطی است که ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن هم بالا می‌رود و در نتیجه شاهد بروز بیماری‌هایی همچون سرطان به دنبال آلودگی هوا خواهیم بود.

سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی از خانه خارج نشوند

مشکاتی با ارائه توضیحاتی درباره محافظت از پوست نیز گفت: آلودگی هوا برای پوست هم به شدت آسیب‌زاست. به همین دلیل توصیه می‌شود شهروندان با شست‌و‌شوی مداوم دست و صورت خود هم از ورود باکتری‌های احتمالی به بدن‌شان جلوگیری کنند و هم اینکه مراقب پوست‌شان باشند. به ویژه افرادی که شاغل هستند حتماً پس از رسیدن به منزل پوست خود را با یک شوینده شست‌و‌شو دهند و پس از آن از آب‌رسان‌های مختلف استفاده کنند تا دچار خشکی پوست نشوند.

این فوق‌ تخصص بیماری‌های قلبی-عروقی در پایان گفت: کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در شرایط آلودگی هوا هستند. توصیه می‌شود این افراد به هیچ عنوان از خانه خارج نشوند. پنجره‌ها را در خانه باز نکنند و بیش از گذشته آب بنوشند تا بدن‌شان مدام شست‌و‌شو شود. البته تاکید می‌کنم که رعایت تمام این موارد هم نمی‌تواند آسیب‌های آلودگی هوا را به صفر برساند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها