کد خبر: 365426
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حواشی صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری در مورد بی‌اطلاعی از زمان طرح گرانی بنزین گزارش می‌دهد:

انتقاد موافقان و مخالفان از بی اطلاعی حسن روحانی

اگر در جریان افزایش قیمت بنزین و حواشی آن از شورای امنیت کشور و شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا انتقاد می‌شد، با طرح بی‌اطلاعی از زمان اجرای اصلاح قیمت بنزین پیکان انتقادها به سمت رئیس‌جمهوری چرخید.

انتقاد موافقان و مخالفان از بی اطلاعی حسن روحانی
کد خبر: 365426
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| صحبت‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، که عصر چهارشنبه در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مطرح شد، پس از حواشی افزایش قیمت بنزین، باز هم حاشیه‌ ساخت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، رئیس‌جمهوری در شورای اداری این استان گفت: «من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده است؛ من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آنها گفته بودم زمانش را به من نگویید، چراکه این مصوبه در جلسه سران قوا مصوب شده است.»

اگرچه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ، با توجه به انتقاداتی که در این خصوص به روحانی وارد می‌شود، تاکید کرد: «منظور رئیس‌جمهور به هیچ‌ وجه سلب اختیار و مسئولیت از خود در قضیه اصلاح بنزین نبوده، بلکه به تفویض اختیار به شورای امنیت کشور اشاره داشتند که در دولت‌های مختلف امری معمول به شمار می‌رود و اساساً محل اجرای طرحی در این ابعاد که به مشارکت همه ارکان نظام و دستگاه‌های غیردولتی و نظامی و انتظامی نیاز دارد، شورای عالی امنیت ملی کشور است.»

اما به هر روی، انتشار این صحبت‌ها از سوی حسن روحانی بار دیگر پیکان انتقادات را به سمت او برد.

اگر در جریان افزایش قیمت بنزین و حواشی آن از شورای امنیت کشور و شورای عالی هماهنگی قوا انتقاد می‌شد، در این مورد خاص انتقادها متوجه شخص رئیس‌جمهوری است. در حالی‌ که به نظر می‌رسد روحانی با طرح این موضوع کوشیده تا از موج انتقادات- به خصوص از طرف نمایندگان مجلس درباره بی‌اطلاعی از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین- بکاهد، اما خود این صحبت‌ها نقدهای بیشتری را حتی از طرف حامیان او در پی داشت تا جایی که عده‌ای این صحبت‌ها را خودزنی روحانی تعبیر کرده‌اند.

علاوه بر موافقان و مخالفان که همه بر صحبت‌های رئیس‌جمهوری نقد داشته‌اند، روز جمعه نیز تریبون‌های نمازجمعه منتقد صحبت‌های رئیس دولت دوازدهم شدند.

امام‌جمعه موقت اصفهان: چطور یک مسئول مهم کشور خبر ندارد؟

سیدمجتبی میردامادی در خطبه‌‌های سیاسی عبادی این هفته نمازجمعه اصفهان گفت: « چطور یک مسئول مهم کشور خبر ندارد امشب قرار است قیمت نفت و بنزین را آن‌قدر بالا ببرند و چنین حوادثی رخ دهد ؟ حوادثی که دشمنان ما سال‌هاست طرح و نقشه آن را کشیده‌اند.»

حاج‌ علی‌اکبری: عده‌ای خیلی بی‌حساب سخن می‌گویند

محمدجواد حاج علی‌اکبری در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران تلویحاً از صحبت‌های رئیس‌جمهوری نسبت به برخی از صحبت‌هایی که از سوی مسئولان کشور مطرح می‌شود انتقاد کرد و افزود: «ما که تریبون داریم و مسئولان و کسانی که سخنان آنها موج در جامعه می‌اندازد و تبعات پیدا می‌کند، باید حواس‌شان باشد که سخن‌شان سدید باشد .»

او ادامه داد: «عده‌ای خیلی بی‌حساب سخن می‌گویند و معلوم می‌شود که فکر نکرده‌اند. سخنی می‌گویند که ده‌ها عاقل دیگر نمی‌توانند عواقب آن را جمع و جور کنند. لذا ما به اصلاح وضعیت کلامی نیاز داریم و باید همه به یکدیگر کمک کنیم تا آیین سخن گفتن را آن‌گونه که خدا می‌پسندد بیش از گذشته رعایت کنیم.»

امام‌جمعه موقت تهران همچنین با انتقاد از تاخیر در اجرای مصوبه افزایش نرخ بنزین گفت: «این موضوع در دستور کار مدیریت عالی نظام بوده و راهکارهای فراوانی برای آن دیده‌اند؛ از جمله‌ آن، واقعی شدن قیمت با گام‌های متوازن از طریق سهمیه‌بندی که قبلاً هم امتحان شده بود و برخی از زیرساخت‌های آن مهیا بود، چهار سال در اجرای این مصوبه تاخیر وجود دارد که هم مجلس و هم دولت باید توضیح بدهند.»

حاج علی‌اکبری با اشاره به حوادثی که بعد از افزایش نرخ بنزین اتفاق افتاد گفت: «شیوه اجرای این تصمیم بزرگ که دارای ابعاد ملی است در بوته نقد قرار دارد. خود مسئولان قبول دارند که توضیح لازم داده نشد و اقناع ملی صورت نگرفت، در نتیجه ناراحتی و نگرانی را در سطح جامعه رقم زد و انبوهی از سوالات و ابهامات را در بین عوام و خواص پدید آورد.»

علم‌الهدی: کسانی که در برابر اصلاح قیمت بنزین اشرار اصلی قلمداد می‌شوند مانده‌اند

سیداحمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، از نحوه اجرای بنزین انتقاد کرد و با بیان اینکه نباید مردم را در طرح‌های مدیریتی کشور غافلگیر کنیم افزود: «غافلگیر کردن مردم با این شهامت، گناه نابخشودنی است که هم خلاف انسانیست و هم خلاف اسلامیت است. مهار مصرف بنزین تنها عارضه‌اش مسائل امنیتی نیست که مساله را به شورای امنیت کشور واگذار کنیم. اصلاً این فکر که از مردم بترسیم و از اعتراض مردم بترسیم، با صمیمیت بین مسئولان و مردم منافات دارد.»

او اضافه کرد: «عارضه عمده اصلاح قیمت بنزین عارضه معیشتی است. اشرار مزدور سرکوب شدند، اما کسانی که در برابر اصلاح قیمت بنزین اشرار اصلی قلمداد می‌شوند مانده‌اند؛ آنان گران‌فروشان هستند که از اشرار قبلی که خانه و مغازه آتش زدند خطرناک‌تر هستند.»

در کنار امامان جمعه که به نقد نحوه اجرای بنزین و صحبت‌های رئیس‌جمهوری پرداختند، برخی مسئولان، مخالفان دولت و حامیان هم نسبت به صحبت‌های رئیس‌جمهوری نقد داشته و به شکل‌های مختلفی صحبت‌های او را تفسیر کرده‌اند.

جعفری: بی‌خبری مقام مسئول از زمان گران شدن بنزین برای مردم تعجب‌‌برانگیز نبود

محمدعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیهًْ‌الله الاعظم‌ (عج)، در صفحه‌ توییتری که منتسب به اوست نوشت: «بی‌خبری مقام مسئول ما از زمان گران شدن بنزین و اطلاع در صبح جمعه خبر جدیدی برای مردم بود اما تعجب‌‌برانگیز نبود. چون بیش از 6 سال است مردم معیشت خود را دستخوش همین بی‌خبری‌ها می‌بینند. فقط نمی‌دانند چگونه باید اعتراض‌شان را به گوش ایشان برسانند که بدخواهان فرصت سوءاستفاده پیدا نکنند.»

مطهری: سخن رئیس‌جمهور عذر بدتر از گناه است

علی مطهری، عضو فراکسیون امید، نیز با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری گفته‌اند «من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده، چون اجرای تصمیم سران قوا را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم» گفت: «نمی‌توان این عذر را برای تقصیر ایشان در نحوه اجرای تصمیم مذکور پذیرفت.»

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با گفتن اینکه «رئیس‌جمهور مقام اول اجرایی کشور است و باید برای اجرای تصمیم در جزئیات آن دخالت می‌کرد» ادامه داد: «رئیس‌جمهور باید قبل از همه با مردم صحبت می‌کرد و ضرورت اصل این کار را- نه با این شیب تندی که انجام شد- برای مردم بیان می‌کرد و در واقع به شخصیت مردم احترام می‌گذاشت نه اینکه آنها را غافلگیر کند.»

مطهری تاکید کرد: «قبول داریم که مسئولیت اجرا به وزیر کشور و شورای امنیت کشور و صداوسیما واگذار شده بود و به همین دلیل استیضاح وزیر کشور در دستور کار مجلس است، ولی رئیس‌جمهور نباید این امر خطیر را رها می‌کرد. باید گفت این سخن رئیس‌جمهور عذر بدتر از گناه است.»

کرباسچی: دریغ از کمی‌ انصاف و احساس و تدبیر

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، هم به اظهارات رئیس‌جمهور و وزیر کشور واکنش نشان داد و در توییتی نوشت:‌ «به‌ عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه جناب وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه جناب رئیس‌جمهور پاک ناامیدمان کرد. دریغ از کمی‌ انصاف و احساس و تدبیر.»

رضایی: جای شگفتی دارد

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «کنار کشیدن آقای روحانی از پذیرش مسئولیت انتخاب زمان و چگونگی اجرای افزایش قیمت بنزین جای شگفتی دارد!»

‌ حاجی‌بابایی: ای کاش رئیس‌جمهور اصلاً در این رابطه صحبت نمی‌کرد

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون اصولگرایان ولایی که فراکسیون مخالف دولت در مجلس شورای اسلامی است، در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهوری گفت: «این سخن اخیر رئیس‌جمهور انصافاً در شأن رئیس‌جمهور ایران و ملت بزرگ ایران نبود. این روزها نگاه‌ مردم به استدلال،‌ توجیه منطقی و عقلانی این اقدام (اجرای طرح افزایش قیمت بنزین) از طرف دولتمردان بود.»

وزیر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد افزود: «‌ای کاش آقای رئیس‌جمهور اصلاً در این رابطه صحبت نمی‌کرد، چراکه صحبت‌های چند روز اخیر ضد و نقیض است؛ صحبت‌هایی که در دولت مطرح شده و سخنانی که رئیس‌جمهور می‌گوید همه نشان می‌دهد حرفی برای زدن ندارند.»

ابطحی: رئیس‌جمهور به جای تمسخر عذرخواهی کند

محمدعلی ابطحی، معاون رئیس دولت اصلاحات، نیز در صفحات خود در فضای مجازی نوشت: «اگر واقعاً رئیس‌جمهور صبح جمعه خبر گران شدن بنزین را شنیده باشد، نشانه نهادینه شدن غرور و بی‌توجهی به مردم است .»

ابطحی با گفتن اینکه محاسبه غلط باعث شد این کشتار کم‌نظیر اتفاق بیفتد و عوامل خارجی دست به کار شوند و تخریب‌ها صورت گیرد، گفت: «همه اینها نشان از بی‌تدبیری و مهم‌تر از آن بی‌اطلاعی از وضع جامعه است. رئیس‌جمهور باید به جای خنده تمسخرآمیز در اعلام اطلاعش در روز جمعه، گریه و عذرخواهی کند.»

او اضافه کرد: «باور اینکه رئیس‌جمهور نمی‌دانسته سخت است، شاید چون کار خراب شده خواسته با اعلام بی‌اطلاعی، پشت وزارت کشور و شورای امنیت کشور را خالی کند. اگر هم چنین بوده چیزی از مسئولیت ایشان کم نمی‌کند.»

کروبی: جای تاثر است که روحانی مردم را به شناسایی از دوربین تهدید می‌کند

در پایان فاطمه کروبی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ، با انتقاد از رئیس‌جمهوری گفت: «کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت به هر حال مخالفان و معارضانی دارد و عده‌ای هم در اعتراضات خسارت وارد کرده‌اند، اما تاثر ما بابت این است که آقای روحانی که به مشکلات مردم هم واقف است می‌آید مردمی را که همیشه در صحنه حضور داشته‌اند به شناسایی از دوربین تهدید می‌کند. این خیلی جای تاسف دارد. مثل احمدی‌نژاد که گفت مردم خس و خاشاک‌اند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها