محمدرضا زوار، مربی تکواندو، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انگلیس ظلم بزرگی به تکواندو ایران کرد/ مردانی کار سختی در روسیه دارد/ تکواندو ایران رو به پیشرفت است

یک مربی تکواندو گفت: خدابخشی بعد از ازدواجش مجبور شد به صربستان مهاجرت کند و هیچ ربطی به شرایط تکواندو در ایران نداشت. خدابخشی در مسابقات مختلف شرکت می‌کرد و شرایط خوبی هم در تیم ملی داشت.

انگلیس ظلم بزرگی به تکواندو ایران کرد/ مردانی کار سختی در روسیه دارد/ تکواندو ایران رو به پیشرفت است
کد خبر: 365445
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌محمد حمیدی- مسابقات گرند پری روسیه در راه است و تیم ملی تکواندو ایران نیز برای کسب سهمیه المپیک راهی این رقابت‌ها می‌شود. هرچند حضور آرمین هادی‌پور در المپیک قطعی شده اما حضور میرهاشم حسینی و سجاد مردانی در المپیک بسته به قهرمانی آنها در این رقابت‌هاست. رقابت‌هایی که بالاترین امتیاز را دارد و آخرین گرند پری سال محسوب می‌شود.

محمدرضا زوار، کارشناس تکواندو ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره شرایط این روزهای تیم ملی تکواندو گفت: نفر اول تا پنجم رنکینگ جهانی راهی المپیک می‌شوند. تیم ملی هم چهار ملی‌پوش به گرند پری روسیه اعزام می‌کند و امیدواریم بتوانیم سهمیه المپیک را کسب کنیم.

این کارشناس تکواندو درباره شرایط تکواندوکاران ایران در این رقابت‌ها گفت: خوشبختانه هادی‌پور مشکلی برای رسیدن به المپیک ندارد؛ اما میرهاشم حسینی کار سختی در رسیدن به المپیک پیش رو دارد. متاسفانه انگلیس با ویزا ندادن به میرهاشم ظلم بزرگی در حق تکواندو ایران انجام داد. او می‌توانست در رقابت‌های انگلیس جواز حضور در المپیک را به دست آورد، اما با کارشکنی انگلیسی‌ها این اتفاق رخ نداد. امیدوارم میرهاشم بتواند به فینال راه پیدا کند و از این آزمون سخت با موفقیت خارج شود.

زوار همچنین درباره وضعیت سجاد مردانی در این رقابت‌ها گفت: سجاد در این رقابت‌ها کار سختی دارد. کشورها در وزن‌های سنگین سرمایه‌گذاری خوبی کرده و بازیکنان شاخصی را به تکواندو معرفی کرده‌اند. او تلاش خود را کرده و اگر نتواند نتیجه مورد نظر را به دست آورد باز هم می‌تواند در رقابت‌های گرند اسلم شانسش را برای کسب سهمیه امتحان کند. تیم ملی کار سختی در پیش دارد و نباید توقع بیش‌ از اندازه از تیم ملی داشته باشیم. باید امیدوار باشیم تکواندو بتواند در المپیک حضوری مقتدرانه داشته باشد.

این مربی تکواندو ایران درباره نقش فدراسیون تکواندو و وزارت ورزش در موفقیت تیم ملی توضیح داد: تکواندو یک خانواده بزرگ است و فدراسیون تکواندو نیز کارهای بزرگی برای این رشته انجام داده است. فدراسیون جهانی در نحوه برگزاری گرند پری و گرند اسلم‌ها تغییراتی ایجاد کرده و راه رسیدن به سهمیه المپیک سخت شده است. تکواندو ایران در گذشته با این مشکلات روبه‌رو نبود. فدراسیون تکواندو با تمامی این مشکلات کوشیده تا شرایط را برای تیم ملی مهیا کند. انتظار داریم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم نگاه ویژه‌ای به این رشته مدال‌آور داشته باشند تا بتوانیم در مسیر کسب سهمیه المپیک موفق‌تر عمل کنیم.

زوار درباره مهاجرت تکواندوکاران ایران به کشورهای دیگر گفت: میلاد بیگی به آذربایجان مهاجرت کرد، اما با توجه به مصاحبه‌های رضا مهماندوست، شرایط مالی و تمرینی در این کشور مساعد نیست و قطعاً این مساله بر عملکرد بیگی و دیگر تکواندوکاران این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

او در ادامه گفت: مهاجرت مهدی خدابخشی کاملاً متفاوت بود. خدابخشی بعد از ازدواجش مجبور شد به صربستان مهاجرت کند و هیچ ربطی به شرایط تکواندو در ایران نداشت. خدابخشی در مسابقات مختلف شرکت می‌کرد و شرایط خوبی هم در تیم ملی داشت.

او در همین راستا گفت: امیدوارم مسئولان ورزش کشور از کلیه ملی‌پوشان حمایت کنند تا شاهد مهاجرت ورزشکاران نباشیم. متاسفانه شرایط اقتصادی خوبی در کشور حاکم نیست، اما با حمایت بیشتر از تکواندوکاران کشور باعث دلگرمی آنها می‌شویم. از نگاه و منظر دیگر، مهاجرت تکواندوکاران ایرانی به کشورهای دیگر، حکایت از توانمندی ایران در پرورش افراد مستعد دارد.

این مربی تکواندو درباره افت تکواندو ایران طی چند سال اخیر گفت: در گذشته وضعیت اقتصادی ایران با امروز متفاوت بود. در ورزش هم همین اتفاق رخ‌ داده است. وضعیت تکواندو تغییر کرده، سیستم‌های الکترونیکی تکواندو تغییر کرده، قوانین این رشته هم به‌روز شده‌اند. همین اتفاقات موجب شده شرایط برگزاری بازی‌ها با گذشته متفاوت باشد. تکواندو ایران افت نکرده است. تکواندو ایران رو به‌ جلوست و به این مسیر هم ادامه خواهد داد. فدراسیون جهانی موانعی در راه کسب سهمیه گذاشته که کار را برای تکواندو ایران سخت کرده است. دیگر کشورها هم پیشرفت کرده‌اند و به ما نزدیک شده‌اند.

او در پاسخ این سوال که «چرا فردی مثل فرزان عاشورزاده بعد از درخشش در رقابت‌های جهانی با چنین افتی مواجه می‌شود و اینکه رضا مهماندوست تاثیر زیادی در تکواندو ایران داشت و بعد از رفتن او تکواندو نتوانست رو به‌ جلو حرکت کند» گفت: مهماندوست در مقطعی توانست به تکواندو ایران کمک کند، اما تکواندو ایران مربیان دانا مثل مهماندوست زیاد دارد. ضمن اینکه قهرمان‌ها همیشه در اوج نمی‌مانند. دنیای قهرمانی آسیب‌های مختلفی دارد و ورزشکاران هم در معرض این آسیب‌ها هستند. افت ورزشکاران طبیعی است؛قشنگی ورزش به این است که هیچ قهرمانی نمی‌تواند همیشه در اوج بماند.

او در پایان گفت: تکواندو ایران تنها یک‌ راه دارد و آن‌ هم تلاش بیشتر است تا پیشرفت کنیم و با شناسایی استعدادهای درخشان از رده‌های پایه و جلوگیری از فرسایش تکواندوکاران خودمان، قدرت تکواندو ایران را مثل همیشه به دنیا نشان دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها