کد خبر: 365480
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۸:۲۳:۵۹
| |

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه:

اتحادیه‌اروپا به وعده خود در قبال مقدونیه عمل نکرد

وزیر خارجه ترکیه گفت: مقدونیه شمالی نام خود را برای شروع مذاکرات با اتحادیه اروپا تغییر داد؛ اما بروکسل وعده خود را عملی نکرد.

اتحادیه‌اروپا به وعده خود در قبال مقدونیه عمل نکرد
کد خبر: 365480
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۸:۲۳:۵۹

اعتمادآنلاین| مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز شنبه در سخنانی اعلام کرد: مقدونیه شمالی نام خود را برای عضویت در ناتو و شروع مذاکرات با اتحادیه اروپا تغییر داده است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه افزود: ترکیه به عنوان عضو ناتو، به وعده خود در خصوص مقدونیه عمل کرد، ولی اتحادیه اروپا این اقدام را انجام نداده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه خطاب به دولت مقدونیه اظهار داشت: شما را به مذاکرات دعوت نکردند. این به نفع شما نیست. با زونکو موکونسکی سفیر جمهوری مقدونیه شمالی در آنکارا همکاری بسیار خوبی داریم.

این در حالیست که در ماه های گذشته و با تصویب توافقنامه امضا شده میان دولت‌های مقدونیه شمالی و یونان موسوم به «پرسپا» در مجلس یونان، علاوه بر حل شدن مسئله لاینحل 28 ساله، دروازه ورود مقدونیه به اتحادیه اروپا و ناتو هم باز شد.

موضوع مورد مناقشه بین دو کشور در حوزه بالکان با کسب استقلال مقدونیه از یوگسلاوی سابق از سال 1991 آغاز و سرانجام در 17 ژوئن سال گذشته با تلاش نخست وزیران 2 کشور و با تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی به سرانجام رسید.

به این ترتیب یونان موانع ایجاد کرده در راه عضویت مقدونیه در اتحادیه اروپا و ناتو را از پیش راه برداشت.

علیرغم اینکه کشورهای بسیاری جمهوری مقدونیه را به رسمیت می‌شناختند به دلیل وجود منطقه‌ای با همین نام در داخل یونان، این کشور از مقدونیه خواسته بود نام خود را تغییر دهد.

این موضوع مانع عضویت مقدونیه در اتحادیه اروپا و ناتو از زمان استقلال از سال 1991 بوده است.

توافق پرسپا در 17 ژوئن 2018 از سوی الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان و زوران زائو نخست وزیر مقدونیه به امضا رسیده بود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها