کمالی پور، نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

طرح الحاق زندان‌ها به قوه مجریه سبب دخالت دولت در قوه قضاییه می‌شود

یحیی کمالی پور، نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: طرح الحاق زندان ها به قوه مجریه و انتزاع آن از قوه قضاییه سبب دخالت دولت در قوه قضاییه می شود و  به نظر می رسد که با اجرایی شدن این طرح موافقت نشود.

طرح الحاق زندان‌ها به قوه مجریه سبب دخالت دولت در قوه قضاییه می‌شود
کد خبر: 365636
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۰:۵۰:۲۵

اعتمادآنلاین| یحیی کمالی پور، نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در خصوص طرح الحاق سازمان زندان ها به دولت، با اشاره به اینکه سازمان زندان ها ماهیت قضایی دارد، گفت: زندان متشکل از زندانی، زندان‌بان، قاضی مجری حکم است و با توجه به این ، هیچ کدام از ارکان وابسته به زندان ها در حوزه عملکردی دولت نیست که بخواهیم آن را به دولت واگذار کنیم.

وی ادامه داد: زمانیکه که قاضی حکم زندان کسی را صادر می کند و یا با نامه قاضی زندانی آزاد می شود و کلیه امور رفاهی و قضایی یک مجرم مبتنی بر تصمیمات قاضی است پس سوال اینجاست که دولت چه نقشی می تواند در این زمینه داشته باشد؟

عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: مسئولین زندان ها باید وابسته و ضابط دستگاه قضایی باشند زیرا زندان ها، مجری دستگاه قضایی هستند و از طرفی نمی توانند ارتباط تنگاتنگی با دولت داشته باشند پس به نظر می رسد چنین طرحی نمی تواند اجرایی شود.

اجرای این طرح مغایر با اصل استقلال قواست

وی با تاکید بر اینکه تحقق و اجرای این طرح مغایر با اصل استقلال قواست افزود: طرح الحاق زندان ها به قوه مجریه و انتزاع آن از قوه قضاییه سبب دخالت دولت در قوه قضاییه می شود و به نظر می رسد که با اجرایی شدن این طرح موافقت نشود.

کمیسیون نگاه مثبتی به طرح الحاق زندان ها به دولت ندارد

کمالی پور گفت: تعدادی از نمایندگان جدا از کمیسیون حقوقی و قضایی این طرح را امضا کردند که در حال حاضر در دست بررسی اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی است ولی با توجه به اینکه نگاه مثبتی به این طرح نیست، بعید است که این طرح در کمیسیون به تصویب برسد چون قابلیت اجرا ندارد.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها