کد خبر: 365698
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۲:۳۸:۱۷
| |

نشست سازمان پیمان امنیت جمعی با محور مبارزه با تروریسم برگزار شد

نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت ‌جمعی، یک سازمان نظامی زیر نظارت روسیه، که تاجیکستان هم عضو آن است، روز گذشته با امضای 15 سند به پایان رسید.

نشست سازمان پیمان امنیت جمعی با محور مبارزه با تروریسم برگزار شد
کد خبر: 365698
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۲:۳۸:۱۷

اعتمادآنلاین| روسیه قبلا از تجمع صدها تروریست در شمال افغانستان و نزدیک به مرزهای تاجیکستان ابراز نگرانی کرده بود. مقامات تاجیکستان نیز در حمله شب ششم نوامبر ( 15 آبان ) امسال پایگاه مرزبانی عشق‌آباد در ناحیه رودکی افرادی را متهم کردند که از ناحیه قلعه زال افغانستان وارد شده بودند.


تاجیکستان با افغانستان بیش از یک‌هزار و 400 کیلومتر مرز دارد.

قبلاً بعضی از رسانه‌ها خبر داده بودند، که احتمالا در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی حمله به پایگاه مرزی عشق آباد ترکمنستان بررسی شود، از جزئیات این جلسه خبری درز نکرده است.

رسانه‌های آسیای میانه امروز یکشنبه اعلام کردند که بخش زیادی از نشست رهبران سازمان پیمان امنیت جمعی پشت درهای بسته صورت گرفت و اطلاعات زیادی از آنجا بیرون نیامده است.

دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاجیکستان نیز گزارش داد که رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی وضع منطقه و جهان، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی قاچاق مواد مخدر و سلاح و وضع نگران‌کننده افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

امامعلی رحمان، ریییسجمهوری تاجیکستان، علاوه بر حضور در این نشست با «سارانبای جیین بیک‌اف» همتای قرقیزی خود نیز ملاقات کرد. منابع رسمی گفتند، دو طرف مشکلات مرزی را بررسی کرده‌اند.

تاجیکستان و قرقیزستان بیش از 400 کیلومتر مرز علامت‌گذاری‌نشده دارند و هر از گاهی در این مرزها درگیری و ضدوخوردهای مسلحانه رخ می‌دهد. تاکنون در این مناقشه‌های مرزی چندین نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

«قاسم جامرت طاقه‌یف» رییس‌جمهوری قزاقستان نیز طی یک سفر رسمی برای حضور در این نشست به قرقیزستان رفته بود. از ولادیمیر پوتین در فرودگاه بیشکک نیز همتای قرقیزش استقبال کرد. الکساندر لوکشینکا رئیس جمهوری بلاروس و نخست وزیر ارمنستان هم در این نشست حضور یافتند.

پیمان امنیت جمعی سال 1992 در شهر تاشکند امضا شده و سال 2002 به سازمان پیمان امنیت دست‌جمعی تغییر نام پیدا کرد. در این سازمان منطقه ای، که هدفش تأمین امنیت در قلمرو کشورهای عضو است، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضو هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها