کد خبر: 365712
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

یارانه‌ تقاضای کاذب ایجاد کرد/ دستمزدها 30 تا 40 درصد سرکوب شده است/ مشکل رقم یارانه نیست، دولت بحران مالی دارد

یارانه ناچیز 45 هزار و 500 تومانی باتلاق‌های بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد کرد. از کسری بودجه 11 هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه گرفته تا سیاست‌های یک بام و دو هوای دولت میراثی است که از دولت‌های نهم و دهم برای اقتصاد نیمه‌جان ایران به جا مانده است.

یارانه‌ تقاضای کاذب ایجاد کرد/ دستمزدها 30 تا 40 درصد سرکوب شده است/ مشکل رقم یارانه نیست، دولت بحران مالی دارد
کد خبر: 365712
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ هدفمندی سال‌هاست معیشت دهک‌های درآمدی ضعیف جامعه را گوشه رینگ برده است. حوالی سال 91، روزی که محمود احمدی‌نژاد گفته بود به خاطر کاهش ارزش پول ملی یارانه هر نفر باید یک میلیون تومان شود، بسیاری از مخالفان سیاست‌های اقتصادی او صدای انتقادشان بلند شد، اما کمتر کسی فکر می‌کرد هدفمندی یارانه به پاشنه آشیل دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم تبدیل شود.

یارانه ناچیز 45 هزارو 500 تومانی باتلاق‌های بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد کرد. از کسری بودجه 11 هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه گرفته تا سیاست‌های یک بام و دو هوای دولت میراثی است که از دولت‌های نهم و دهم برای اقتصاد نیمه‌جان ایران به جا مانده است.

البته در این باره اظهارنظرهای بسیار متفاوتی مطرح می‌شود. در حالی که بسیاری از کارشناسان ریشه بحران هدفمندی را در دولت‌های احمدی‌نژاد می‌دانند، اما در مقابل هستند کارشناسانی که معتقدند تعلل تیم اقتصادی دولت حسن روحانی در اتخاذ تصمیم‌های درست اقتصادی موجب به وجود آمدن این ملغمه در اقتصاد ایران شده است.

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، در این رابطه به اعتمادآنلاین گفت: طی 2 سال اخیر در حالی شاهد سرکوب 30 تا 40 درصدی دستمزدها بوده‌ایم که رقم یارانه 45 هزار و 500 تومانی هیچ باری از روی دوش اقشار نیازمند برنداشت و در عوض تقاضاهای کاذب ایجاد کرد.

سلطانی ادامه داد: دولت بهتر بود به جای ادامه پرداخت یارانه نقدی، که نوعی سیاست پوپولیستی شکست‌خورده است، فکری به حال خروج رکود از تولید می‌کرد.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه یارانه پنهان سال‌ها به صورت زیرپوستی معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را مورد هدف قرار داده، اظهار کرد: متاسفانه سیاست قابل اعتنایی برای حل این مشکل از سوی دولت دیده نمی‌شود.

او در واکنش به اعلام چندی پیش دولت مبنی بر اینکه یارانه اقشار ضعیف جامعه را از 45 هزار و 500 تومان به 160 هزار تومان افزایش خواهد داد توضیح داد: مشکل رقم یارانه نیست، مساله اصلی این است که دولت در رودربایستی مانده، بی‌پول شده اما می‌خواهد همه اقشار جامعه را راضی نگه دارد.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی، فهم این نکته که وقتی تورم 2 رقمی در اقتصاد کشور وجود دارد، تزریق بی‌حساب و کتاب پول به جامعه می‌تواند جو روانی تورم را تشدید کند از بدیهیات است.

احسان سلطانی در پایان صحبت‌های خود گفت: دست‌کم برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه دیگر توان خرید نمانده است. حالا اگر پول جدیدی را به عامه مردم بدهیم که از محل زحمت و تلاش هم خلق نشده است، آن هم در اقتصادی که دچار سرکوب خیلی از قیمت‌هاست، به ضرر مردم تمام خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها