فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

نگران هستم در انتخابات بعدی به جای نخبه‌گزینی شاهد نوچه‌گزینی باشیم/ در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنم

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نمی‌کند.

نگران هستم در انتخابات بعدی به جای نخبه‌گزینی شاهد نوچه‌گزینی باشیم/ در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنم
کد خبر: 365863
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۰۹:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره آسیب شناسی خود از مجلس دهم گفت: کارنامه مجلس دهم متوسط و شبیه مجالس دیگر بود. مجلس در ایران در حد جایگاهی که برایش تعریف شده باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. در تصمیم‌گیری‌های اساسی کسی به نظر مجلس توجه نمی کند، مثل بنزین به رغم اینکه مجلس با افزایش قیمت چند بار مخالفت کرد اما این تصمیم گرفته شد.

او ادامه داد: از لاریجانی گله‌مند هستم. رئیس مجلس در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت که در روز سه شنبه به نمایندگان افزایش قیمت بنزین را اطلاع داده بودم درحالیکه او در آن جلسه چنین بحثی را نگفت. لاریجانی فقط مطرح کرد که برای افزایش قیمت بنزین، گزینه‌هایی وجود دارد و بعد هم بحث را ادامه نداد. زمانی که لاریجانی یکی از گزینه‌های افزایش قیمت را بیان کرد، نمایندگان با "دو دو" گفتن مخالفت خودشان را اعلام کردند زیرا روز سه شنبه لاریجانی به گونه‌ای، صحبت کرد که انگار نه تصمیم بلکه توطئه‌ای در راه است.

نماینده مردم "سرپل ذهاب" گفت: بخش اصلی ضعف جریان مجلس به شرایط ساختاری برمی‌گردد و بخشی هم به شرایط هیئت رئیسه مجلس که متأسفانه به این ضعف دامن زد. در نظام سیاسی اداری شاهد یک سری تعارف هایی هستیم. در ابتدای انقلاب تصمیماتی گرفته شده که این تصمیمات تبدیل به تابو شده است. این کشور نیازمند یک مجلس سنا یا شبیه به مجلس سنا بوده و این یک واقعیت است. کشور نیازمند یک مجلس دوم است.

برخی نهادها در کار مجلس مزاحمت ایجادمی کنند

او در پاسخ به این سوال که "چرا تاکنون چنین مجلسی شکل نگرفته است" گفت: مجالس متعددی را ایجاد کردند که به صورت تلویحی حق مجلس شورای اسلامی را تضعیف می‌کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام، نشست سران سه قوه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی. در حوزه‌های مختلف نهادهایی ایجاد شده است که مجموعه این نهادها نه تنها جای یک مجلس دوم تحت عنوان مجلس سنا را نمی‌گیرند و این خلأ را پر نمی‌کنند، بلکه در جایی به اندازه کافی مشکل ایجاد کردند.

جلسات غیرعلنی مجلس اعلام عمومی شود/ اخبار و نطق‌های این جلسات به اطلاع عموم برسد

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: رفتار هیئت رئیسه این ضعف ها را در دل مجلس گنجاند. هیئت رئیسه دهم کلاه گشادی بر سر نماینده‌های مجلس دهم گذاشت. جلسات غیرعلنی قبل از شروع جلسه علنی، کلاه گشاد بر سر نمایندگان مجلس بود. در آن جلسات در خصوص مسایل مهم روز صحبت‌هایی مطرح و توجیه هایی صورت می گرفت و بعد از آن جلسات که زنگ مجلس به صدا در می‌امد اصلا انگار اتفاقی نیفتاده و مجلس وارد شغل اصلی خود می شد.

فلاحت پیشه گفت: اگر بخواهیم درباره مجلس دهم آسیب‌ شناسی کنیم حتما باید همه جلسات غیرعلنی که مجلس برگزار کرده اعلام عمومی شود و اخبار و نطق‌های این جلسات باید به اطلاع عموم برسد تا مشخص شود مجلس چه جایگاهی دارد. در تلفیق برنامه و تلفیق‌های بودجه، مجلس خیلی تلاش کرد. در حوزه عملکرد کمیسیونی، هر کمیسیون باید تاوان خودش را بدهد.

تنها فراکسیون امید است که در مجلس نگاه ارزیابی بر عملکردها دارد

او درخصوص زمان ریاست خود بر کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: به رغم میل خودم یک سال رئیس کمیسیون امنیت ملی شدم. در دوران ریاستم بر کمیسیون، 18 سفر مرزی داشتم و 2 بار فقط به سیستان و بلوچستان سفر کردم، هر اتفاقی افتاد بلافاصله در صحنه حاضر بودیم. هر هفته 2 وزیر در کمیسیون امنیت ملی بلا استثنا به صورت میانگین حضور پیدا می کرد ولی چه قبل از آن که رکود کاملی بر کمیسیون امنیت ملی حاکم بود و چه بعد از آن، عملا دیگر اسمی از کمیسیون امنیت ملی شنیده نشد.

فلاحت پیشه گفت: بنده عضو هیچ کدام از فراکسیون‌های سه گانه مجلس نبودم ولی تنها فراکسیونی که عملکردها را ارزیابی می کرد، فراکسیون امید بود. یکی از ضعف هایی که در مجلس دهم وجود دارد همین ضعف ارزیابی است.

همه نمایندگان را بایک چشم دیدن، ظلم به تاریخ نمایندگی ایران است

او گفت: نباید همه نمایندگان مجلس چه آنها که آزادگی خود را حفظ کردند و چه انهایی که اهل تبانی و سانسور بودند را با یک چشم دید. این نگاه ظلم به تاریخ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران است. در طول 3 مجلسی که بنده حضور داشتم در این حد هیئت رئیسه، خلاف شأن مجلس عمل نکرده است، حتی کاملا شأن مجلس را تضعیف کردند. در جلسات غیرعلنی کلاه‌های گشادی بر سر نمایندگان مجلس گذاشتند و عملا مجلس را از دور تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور خارج کردند.

هیئت عالی نظارت در قانون گذاری اخلال ایجاد کرده است

او درخصوص عملکرد شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در موضوع ارزیابی مصوبات مجلس به وظیفه خود عمل کرد. عملکرد شورای نگهبان در پالرمو کاملا قابل دفاع بود، ولی CFT را عملا رد کرد. شورای نگهبان بدون تعارف کار خودش را انجام می دهد اما عملکرد مجمع تشخیص دچار یک ضعف و خلاء جدی شد. هیئت عالی نظارت ابتکاری بود که بیش از همه قوز بالاقوز شد در شرایطی که دخالت نهادهای دیگر در قانون گذاری را داشتیم. هیئت عالی نظارت بیش از هر نهاد دیگری، در کار قانون گذاری اخلال ایجاد کرد.

برخی جریان ها بدنبال فرستادن افراد ضعیف به مجلس آینده هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص "ارزیابی اش از مجلس اینده" مطرح کرد: از طرف برخی جریانات تاثیرگذار تلاش‌هایی وجود دارد تا در انتخابات افرادی را به مجلس بیاورند که این افراد شأن ضعیفی دارند و در یک نقش ضعیف بازی می کنند. نگران هستم انتخابات در کشور روز به روز به جایی نزدیک می‌شود که به جای نخبه‌گزینی نوچه گزینی را در انتخابات داشته باشیم.

او درخصوص حضور مردم درانتخابات گفت: مردم تحت هر شرایطی حضورشان در انتخابات خوب خواهد بود. مردم ایران به وظیفه خودشان عمل می‌کنند و حتی در میان حداقل‌های موجود انتخاب خود را صورت می‌دهند.

در انتخابات شرکت نمی‌کنم

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا می شوید، گفت: نه من تصمیم ندارم در انتخابات شرکت کنم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها