صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران خبرداد:

استقرار 16 درصد جمعیت کشور در استان تهران

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با اشاره به استقرار 16 درصد جمعیت کل کشور در استان تهران گفت: مساحت استان تهران تنها یک درصد از مساحت کل کشور را در برمی‌گیرد.

استقرار 16 درصد جمعیت کشور در استان تهران
کد خبر: 366056
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۱۵:۲۶:۳۸

اعتمادآنلاین| زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در همایش تخصصی آب، فضای سبز و مدیریت شهری که امروز در سالن ایران زمین شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: در صورتی که روند کنونی استفاده از آب در کشور ادامه داشته باشد در سال 1400 با پیش بینی 90 میلیون نفر جمعیت نیازمند 130 میلیارد متر مکعب آب هستیم که این موضوع کشور را با چالش‌های بسیاری رو به ور می‌کند.

وی افزود: در مورد شهر تهران ما با تراکم جمعیتی بالایی مواجه هستیم. لذا تهران از حساسیت‌ ویژه‌ای برخوردار است. به‌طورقطع، منابع آبی و بهره گیری از آن‌ها به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت‌های شهری به ویژه در حوزه فضای سبز و تامین حداقل سرانه‌ها تاثیرگذار است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: در دهه حاضر نبود تعادل در چرخه‌های آبی را شاهدیم که بخش عمده‌ آن ناشی از اقدامات انسانی و مدیریتی است. همین عدم تعادل باعث تاثیر بر شرایط آب و هوایی شده است و تغییرات اقلیمی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: تا سال 2040 میلادی شاهد نقطه تلاقی بین میزان مصرف آب و مقدار منابع آبی قابل دسترس و همینطور تلاقی دیگری در مقیاس منطقه‌ای خواهیم بود. میزان مصرف آب در سطح بین‌المللی نشان از وقوع یک بحران در این حوزه را دارد و اگر روند مصرف آب به همین شکل ادامه داشته باشد به‌طور قطع چالش‌های بسیاری پیشرو خواهد بود.

صدراعظم نوری تاکید کرد: اصلاح هدفمند رویکردها در نگهداشت فضای سبز یکی از راهکارهای موجود است که باید به آن‌ها توجه جدی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که امروز به دلیل مشکلات حوزه آب تنش‌ها در تامین منابع آبی برای فضای سبز بیش از پیش شده است،گفت: به‌طور قطع با این شرایط مدیریت هر چه بهتر منابع آبی اولویت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. در کشورهای اروپایی که دارای اقلیم معتدل هستند سرانه فضای سبز 10 تا 50 متر است اما این سرانه در ایران بین 7 تا 14 متر است. لذا ما باید سیاست‌های خود را در جهت جلوگیری از هدر رفت آب تغییر دهیم و مولفه‌های بسیاری در مدیریت خود دخیل کنیم.

صدراعظم نوری در پایان اظهارکرد: تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر انجام و در حوزه توسعه فضای سبز گام‌های موثری برداشته شده است اما در همین سال‌ها شاهد از بین رفتن فضای سبز نیز بوده‌ایم. شورای شهر تهران در حوزه حفظ فضای سبز اقدامات بسیاری انجام داده که یکی از بارزترین آن‌ها لغو مصوبه برج- باغ‌ها بوده است همچنین موضوعاتی که در کمیسیون ماده 7 نیز مورد بررسی قرار گرفته تصمیم گیری در جهت حفظ محیط زیست بوده است. در حقیقت شورا و شهرداری تهران مبادرت به شهر فروشی نمی‌کنند و در جهت اهداف محیط زیستی حرکت کرده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها