حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز در کشور وجود ندارد/ بیشترین علت ابتلا به بیماری ایدز خفقان آموزشی است

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: متأسفانه بیماری ایدز با تابلوهای غیراجتماعی همراه شده است و بیمار انگ می‌خورد. به خاطر جلوگیری از تحمل چنین انگی است که معمولاً مبتلایان اعلام نمی‌کنند. بنابراین همیشه آمار مبتلایان به ایدز مخفیانه‌ است و در هیچ سیستمی نمی‌توان آمار واقعی را پیدا کرد.

آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز در کشور وجود ندارد/ بیشترین علت ابتلا به بیماری ایدز خفقان آموزشی است
کد خبر: 366070
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با بیان اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز در کشور وجود ندارد، گفت: نه کمیسیون بهداشت و نه وزارت بهداشت آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز در کشور ندارند. البته در هیچ کجای دنیا آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز وجود ندارد.

علت عدم وجود آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز چیست؟

او به چرایی نبود آماری دقیق از مبتلایان به ایدز اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه بیماری ایدز با تابلوهای غیراجتماعی همراه شده است و بیمار انگ می‌خورد. به خاطر جلوگیری از چنین انگی است که مبتلایان معمولاً اعلام نمی‌کنند. بنابراین همیشه آمار مبتلایان به ایدز مخفیانه است و در هیچ سیستمی نمی‌توان آمار واقعی را پیدا کرد.

بیمار مبتلا به ایدز باید یک آلارم برای کل جامعه باشد

این نماینده مجلس گفت: آنچه مهم است اینکه ما باید وجود یک بیمار مبتلا به ایدز را در جامعه مانند یک دودی در ساختمان و به عنوان یک آلارم ببینیم. زمانی که در یک ساختمان دود می‌بینیم همه اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از توسعه آتش را به کار می‌گیریم. زمانی که یک بیمار مبتلا به ایدز را در جامعه می‌بینیم باید فرضمان بر این باشد که مانند همین دود می‌تواند تبدیل به آتش گسترده در جامعه شود. بنابراین هر اقدامی را که از نظر پزشکی توصیه شده باید در آن جامعه به کار ببندیم.

عابدی در خصوص برنامه کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت برای کنترل بیماری ایدز در کشور تاکید کرد: وزارت بهداشت و درمان پروتکلی دارند که به محض مشاهده بیماران مبتلا به ایدز، از خانواده آن فرد آزمایشات دقیق‌تری بگیرند و بعد به حالت شبکه‌ای در زمان بررسی، همه افراد مرتبط با فرد مبتلا را در شبکه این بررسی قرار می‌دهند. اگر در این میان تعداد مبتلایان از سه تا چهار نمونه بیشتر شد حالت اپیدمی تلقی می‌کنند و تمام اقدامات را برای جامعه تحت پوشش انجام می‌دهند.

او در پاسخ به این پرسش که بیشترین علت ابتلا به ایدز در کشور چه بوده است، گفت: بیشترین علت ابتلا به بیماری ایدز خفقان آموزشی است که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. جامعه ما یک جامعه آماده برای استفاده از راه‌های جلوگیری از ابتلا به ایدز نیست چون آموزش‌های لازم را نداده‌ایم. به محض اینکه کلمه ایدز به ذهنمان می‌آید فکر می‌کنیم تنها راه و مهم‌ترین راه ابتلا به این بیماری مساله جنسی است.

باید حلقه آموزشی کاملی از راه‌های انتقال ایدز داشته باشیم

این نماینده مجلس تاکید کرد: انتقال خون، تزریقات آلوده و یا ترشحات بیماری ممکن است موجب ابتلا به ایدز شود. باید حلقه آموزشی کاملی داشته باشیم و این آموزش را از سطح دبیرستان آغاز کنیم.

عابدی ادامه داد: آموزش پیشگیری از ایدز تنها یک پروتکل ندارد و پروتکل آن مراحل متعددی دارد. در دبستان باید به بچه‌ها یاد بدهیم از خودشان محافظت کنند. اگر پروتکل آموزشی تدوین شود که توسط علوم اجتماعی، متخصصان و همچنین علوم دینی مورد تایید قرار گیرد و این آموزش‌ها در دبستان تا دبیرستان با نظارت والدین انجام شود می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها