کد خبر: 366125
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۲۰:۰۵:۴۰
| |

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

فوت 9 بیمار بر اثر آنفلوآنزا در شهرستان‌های کرمان

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از اول شهریورماه امسال تاکنون 9 نفر در شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان کرمان بر اثر آنفلوآنزا فوت کردند که این افراد بیماری زمینه‌ای داشتند.

فوت 9 بیمار بر اثر آنفلوآنزا در شهرستان‌های کرمان
کد خبر: 366125
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۲۰:۰۵:۴۰

اعتمادآنلاین| محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا یک موضوع جدیدی نیست، اظهار داشت: بیماری آنفلوآنزا فصلی یک بیماری است که هرسال با سردشدن هوا تکرار و گسترش می‌یابد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: معمولا انتظار می‌رود در یک فصل آنفلوآنزا حداقل 20 درصد مردم جامعه مبتلا شوند آن چیزی که موجب می‌شود موج این بیماری تشدید یا تضعیف شود به چند عامل بستگی دارد که اولین و مهم‌ترین عامل خود ویروس است.

وی بیان داشت: ویروس آنفلوآنزا یک ویروس عجیب و غریبی است که به‌طور مداوم در حال تغییر است که این مسأله موجب می‌شود بدن انسان آن را نتواند شناسایی کند و با ویروس سال گذشته فرق دارد و افرادی که سال گذشته مبتلا شده امسال هم مبتلا خواهند شد و این چیز معمولی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ابراز کرد: عوامل دیگری در تشدید و یا تضعیف ویروس آنفلوآنزا موثر هستند از جمله خود انسان یعنی اگر در فصل آنفلوآنزا نکات بهداشتی را رعایت کند و آگاه باشد که این بیماری از چه طریقی انتقال پیدا می‌کند و قابل پیشگیری است نه‌تنها خودش کمتر دچار بیماری می‌شود که احتمال اینکه بیماری را به فرد دیگری منتقل کند کم می‌شود.

گویا بیان کرد: با فردی که مبتلا به بیماری است یک فاصله حداقل یک متری را باید رعایت کنید و از مصرف دارویی سر خود جدا خود داری کنید و خیلی از مردم به محض اینکه مبتلا به علائم بیماری آنفلوآنزا می‌شوند آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند در صورت اینکه این بیماری در اکثریت افراد نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار آنفلوآنزا هستند زمانی که ابتد ا داروهای کورتون‌دار مصرف می‌کنند خیلی احساس بهبودی می‌کنند و ممکن است علائم بیماری فروکش کند اما این فروکش‌کردن، علائم ظاهری است باطنی نیست و ویروس داخل بدن به فعالیت خود ادامه می‌دهد و داروهای کورتون سبب شدت بیماری آنفلوآنزامی‌شود.

گویا ادامه داد: فردی که دچار این بیماری است چند روزی از طریق قطرات مایعی تنفسی دفع می‌کند و پزشک معالج توصیه می‌کند چند روز استراحت کند و ظرف 48 ساعت علائم آن فروکش کند اما باید تا خوب‌شدن کامل بیماری در منزل استراحت کند و به این طریق از انتقال بیماری جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: در مجموع ویروس آنفلوآنزا یک ویژگی دارد؛ آن هم غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است و از تاریخ اول شهریورماه سال جاری تاکنون در استان کرمان یک هزار و 287 نفر مبتلا به بیماری تنفسی در استان بستری شده‌اند که از این تعداد 93 نفر دچار آنفلوآنزا قطعی و بستری شده‌اند و 9 مورد در شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی فوت کردند که این افراد بیماری زمینه‌ای داشتند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان عنوان داشت: هفته گذشته 19 مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزا در کشور داشتیم که بیشتر از همه در آذربایجان شرقی و تهران بودند.

وی اضافه کرد: استان‌هایی که بیماری آنفلوآنزا در آن خیلی فعال بوده، آذربایجان شرقی، تهران، گلستان، اصفهان و کرمان است.

گویا بیان داشت: در کل کشور ظرف هفته گذشته 3 هزار و 722 نفر بیماری تنفسی بستری شده‌اند که 263 نفر آن‌ها دچار آنفلوآنزا هستند.

وی گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، مرکزی، آذربایجان غربی وتهران در هفته گذشته بیشترین آمار مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا را در سطح کشور داشته‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وازت بهداشت و درمان اظهار کرد: گروه سنی که در کشور مبتلا به آنفلوآنزا شدند گروه سنی مدرسه نیست و در سنین بالاتر قرار دارند و تعطیل شدن مدارس در برخی نقاط کشور به دلیل آلودگی هوا بوده و هیچ ربطی به بیماری آنفلوآنزا نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: ویروس آنفلوآنزای فصلی، چهار گروه مهم دارد به‌طور معمول در یک فصل آنفلوآنزای یک یا دو مورد از این ویروس‌ها هر سال فعال می‌شوند.

گویا یادآور شد: امسال دو نوع ویروس آنفلوآنزای فصلی به‌صورت فصلی وجود داشته یک H1N1 و دیگری H3N2 است که ویروسH1N1 بیش از 90 درصد موارد را تشکیل داده و 10 درصد دیگر مربوط به H3N2 است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در جامعه بیان می‌شود شیوع این ویروس به دلیل سفرهای پیاده‌روی اربعین و سفرهای خارجی است، تأکید کرد: چنین چیزی صحت ندارد، ویروس آنفلوآنزا از افغانستان تا حاشیه مدیترانه را به شدت درگیر کرده و همین الان کویت، عمان، قطر و ...وضعیتش مشابه با کشور ما و حتی بیشتر است و ربطی به مسافرت‌ها ندارد همچنین نیمه کره شمالی را درگیر کرده است.

گویا در پایان متذکر شد: حدود 40 هزار نفر در کشور به ویروس HIV مبتلا هستند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها