کد خبر: 366251
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۴:۴۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از برنده جایزه بهترین بازیکن زن در مراسم بالن دور گزارش می‌دهد:

مگان راپینو، ستاره درخشان فوتبال زنان در بیرون و درون زمین/ بالن دور هم از راپینو تقدیر کرد

جایزه «بالن دور» آخرین جایزه سال 2019 برای فوروارد 34ساله فوتبال زنان آمریکاست. بازیکنی که هرگز در ابراز عقایدش صدایش نلرزید. حالا او کنار قهرمانی در جام‌جهانی، توپ طلا، کفش طلا و بهترین فوتبالیست سال فیفا معتبرترین جایزه فوتبال را هم از آن خود کرده است.

مگان راپینو، ستاره درخشان فوتبال زنان در بیرون و درون زمین/ بالن دور هم از راپینو تقدیر کرد
کد خبر: 366251
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۴:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - راپینو در ویدئویی- به دلیل عدم حضور او- که در مراسم بالن دور پخش شد گفت: «باور نکردنی است که این جایزه به من داده شده است.»

شاید با وجود لیستی از بهترین بازیکنان جهان که در کنار راپینو شانس بردن این جایزه را داشتند او حق دارد که چنین متواضعانه رفتار کند.

مگان راپینو با تیم باشگاهی‌اش رین‌اف‌سی فصلی معمولی را گذراند. بدون گل زده و پاس گل که بخشی از آن هم بدین خاطر بود که بازی‌ها در زمان جام‌جهانی برگزار می‌شد. با این حال دشوار است که تصور کنیم بازیکن دیگری می‌توانست چنین مسئولیت سنگینی را با چنین تاثیرگذاری‌ای در بیرون و درون زمین فوتبال به دوش کشد.

منتقدان با اشاره به سه پنالتی راپینو در جام‌جهانی او را خوش‌شانس می‌دانند، اما واقعیت این است که خیلی‌ها قدرت او را در پنالتی زدن هم نداشتند. کریستین سینکلر بازیکن تیم کانادا در بازی با سوئد در مرحله یک‌هشتم نهایی پنالتی زدن را به جنین بکی واگذار کرد. نیکیتا پاریس بازیکن تیم انگلیس هم با از دست دادن 2 پنالتی در مقابل آرژانتین و نروژ این وظیفه را به استفان هیوتن محول کرد، اما هیوتن نیز نتوانست مقابل آمریکا در نیمه‌نهایی پنالتی بزند.

به این ترتیب زدن پنالتی در جام‌جهانی چندان هم ساده نیست. در واقع خونسردی راپینو در گل زدن مستحق قدردانی است نه انتقاد. اینکه راپینو توانست این عملکرد درخشان را در میان سر و صداهای رسانه‌ای اطرافش نشان دهد ارزش کار او را حتی بیشتر می‌کند.

چندی پیش ویدئوی معروفی از مگان راپینو منتشر شد که در پاسخ این سوال که اگر رئیس‌جمهور تیم را به کاخ سفید دعوت کند چه خواهد کرد گفت: «به کاخ سفید لعنتی نمی‌روم.» او هرچند در آن لحظه می‌توانست از همه حرف و حدیث‌های بعدی فاصله بگیرد و بگوید فعلاً می‌خواهد بر فوتبال تمرکز کند، اما در عوض از موقعیتی که در اختیارش قرار گرفت نهایت بهره را برد.

ترامپ پس از انتشار حرف‌های راپینو در توییتی نوشت: «مگان قبل از حرف زدن باید قهرمان جام‌جهانی شود. او نباید به کشور ما، کاخ سفید یا پرچم آمریکا بی‌احترامی کند.»

راپینو پاسخ ترامپ را به زبان فوتبال داد. او در بازی آمریکا با فرانسه‌ی میزبان از مرحله یک‌چهارم نهایی در استادو لیون 2 گل به ثمر رساند و آمریکا را به مرحله بعد برد.

روز دوشنبه در ویدئوی قدرانی‌ای که در بالن دور پخش شد مگان راپینوی 34ساله گفت: «از هم‌تیمی‌ها، مربیان و فدراسیون فوتبال آمریکا تشکر می‌کنم که شرایطی را در اختیارم قرار دادند تا در درون و بیرون زمین کسی باشم که حالا هستم.»

شاید راپینو احساس کرده بود آنچه را باید گفته می‌شد در سخنرانی مراسم برترین‌های فیفا گفته است.

در آن مراسم او سخنرانی صادقانه و رادیکالی برای محکوم کردن نژادپرستی و تبعیض ایراد کرد. راپینو با خطاب قرار دادن برترین‌های فوتبال جهان گفت: «از جایگاه‌تان برای کمک به مردم استفاده کنید. دیگران را بالا ببرید. موفقیت‌تان را تقسیم کنید. ما در فوتبال موقعیتی منحصر به فرد داریم. موقعیتی متفاوت از هر ورزش دیگری در جهان. شرایطی در اختیار ماست که می‌توانیم از آن برای تغییر جهان استفاده کنیم. این درخواست من از همه است. امیدوارم با قلب‌تان این درخواست را بشنوید و کاری انجام دهید، هر کاری.»

اشاره او به مقابله رحیم استرلینگ و کالیدو کولیبالی با نژادپرستی، سحر خدایاری هوادار فوتبال ایرانی و تلاش برای رسیدن به دستمزد برابر در فوتبال زنان با درخواستش از دیگر بازیکنان فوتبال همراه شد. درخواست برای اینکه صداهایی که در مقابل تبعیض می‌ایستند تنها نباشند.

سال 2019 مگان راپینو دریافت که چگونه از صدایش برای رسا کردن صدای دیگران استفاده کند. وقتی فریاد «دستمزد برابر» از استادو لیون تا زمین بازی دبیرستان برلینگتن طنین‌ انداخت، وسعت تاثیرگذاری او و تیم ملی زنان آمریکا مشخص بود. اما نباید فراموش کرد که همه اینها بدون عملکرد درخشان راپینو در موقعیت‌های حساس در زمین فوتبال غیرممکن بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها