کد خبر: 366302
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۳:۳۴:۴۷
| |

2 عضو کمیته نوبل ادبیات استعفا دادند

دو نفر از اعضای کمیته نوبل ادبیات در حالی استفای خود را اعلام کردند که یکی از آن‌ها اهدای جایزه نوبل ادبیات سال 2019 به پیتر هاندکه را دلیل این اقدام خود عنوان کرده است.

2 عضو کمیته نوبل ادبیات استعفا دادند
کد خبر: 366302
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۳:۳۴:۴۷

اعتمادآنلاین| «کریستوفر لیندوئر» و «گان بریت سانداستورم» هر دو از اعضای کمیته سوئدی نوبل ادبیات بودند که استعفای خود از سمت‌شان را اعلام کردند. ‌سانداستورم دلیل این اقدامش را مخالفت با طرز فکر «ادبیات فراتر از سیاست است» بیان کرده است.

پیتر هاندکه نویسنده اتریشی که به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات 2019 انتخاب شد، به دلیل حمایتش از صرب‌ها در جنگ یوگسلاوی در دهه 90 میلادی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود و انتخاب او به عنوان برنده سال 2019 اعتراض بسیاری را از جمله از سوی برخی نویسندگان به دنبال داشت.

لیندوئر درباره استعفای خود بیان کرد، ‌توانایی تحمل اصلاحات داخلی را که این کمیته پس از ماجرای رسوایی اخلاقی سال 2017 متحمل شد نداشته است.

با این حال سانداستورم فهرستی از دلایل را برای ترک این آکادمی ارائه کرده که در بین آن‌ها اهدای جایزه نوبل ادبیات 2019 به «پیتر هاندکه» نیز دیده می‌شود.

سانداستورم بیان کرد از این‌که در انتخاب برنده جایزه نوبل سال 2018 یعنی اولگا توکارچوک نقش داشته خوشحال است، اما با انتخاب هاندکه به عنوان برنده سال 2019 مخالف بوده است.

استعفای این دو نفر درحالی توسط آکادمی سوئدی تایید شده که کمتر از یک هفته به برگزاری مراسم رسمی اهدای جوایز نوبل در 10 دسامبر باقی مانده است. جوایز نوبل طی مراسمی رسمی در دهم دسامبر یعنی سال‌روز درگذشت «آلفرد نوبل» ‌اهدا می‌شود.

پس از به تعویق افتادن انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات 2018، برندگان این جایزه در سال‌های 2018 و 2019 همزمان با هم امسال معرفی شدند.

لیندوئر و سانداستورم از اعضای ثابت کمیته نوبل محسوب نمی‌شدند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها