کد خبر: 366355
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

ارزیابی اقتصاد ایران در سال ۹۹ در گفت‌و‌گوی «اعتمادآنلاین» با امیرحسین خالقی، تحلیلگر اقتصادی:

بی‌نظمی اقتصاد سال‌ آینده هم ادامه خواهد داشت/ ساختارها باید اصلاح شوند/ ایران شانس درآمدهای نفتی خود را از دست داده است

طی یک سال گذشته تا به امروز تورم معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را بیش از هر زمان دیگری با بحران روبه‌رو کرده، شاید به همین دلیل تصور اقتصادی در سال آینده برای همه از جمله تحلیلگران اقتصادی کار دشواری است.

بی‌نظمی اقتصاد سال‌ آینده هم ادامه خواهد داشت/ ساختارها باید اصلاح شوند/ ایران شانس درآمدهای نفتی خود را از دست داده است
کد خبر: 366355
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ دولت در حالی که باید تا 15 آذرماه با تقدیم لایحه بودجه سال 99 به مجلس وضعیت دخل و خرجش را برای سال آینده مشخص کند همچنان با کسری 60 هزار میلیارد تومانی بودجه دست‌وپنجه نرم می‌کند، وضعیت مالیاتی‌اش مشخص نیست و سایه تحریم‌ها بیش از هر زمان دیگری بر سر اقتصادش سنگینی می‌کند.

از سوی دیگر بدهی 600 هزار میلیارد تومانی دولت موجب شده کارشناسان اقتصادی، دولت دوازدهم را ورشکسته بدانند. گویا سال سختی پیش روی اقتصاد ایران است.

این همه ماجرا نیست. طی یک سال گذشته تا به امروز تورم معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را بیش از هر زمان دیگری با بحران روبه‌رو کرده، شاید به همین دلیل تصور اقتصادی در سال آینده برای همه از جمله تحلیلگران اقتصادی کار دشواری است.

اگرچه مسئولان اقتصادی پشت هر تریبون که می‌روند از مردم می‌خواهند نگران معیشت خود نباشند که اوضاع آرام است، اما تجربه واقعیت دیگری را بازگو می‌کند.

انتظار معجزه نداشته باشیم

واقعیت از نگاه امیرحسن خالقی، تحلیلگر اقتصادی، این است که تا ساختارها اصلاح نشوند نمی‌توان از سیاست‌های کوچک اقتصادی انتظار معجزه داشت.

خالقی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین پیش‌بینی کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت اقتصاد ایران سال آینده با وضعیت سال 98 پیش برود.

او برای مصداقی‌تر شدن اظهارنظر خود توضیح داد: رشد منفی سرمایه‌گذاری و مصرف، وضعیت نامساعد صادرات، توزیع نامناسب یارانه و بی‌نصیب ماندن حوزه تولید از این یارانه‌ها، در کنار وضعیت نامشخص دستمزد کارگران، نشانه‌هایی از ادامه بی‌نظمی اقتصاد در سال آینده است.

او همچنین به تحریم فروش نفت ایران اشاره کرد: اگرچه آمار فروش نفت محرمانه است، اما با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت شانس ایران برای صادرات نفت کاهش یافته، مگر اینکه سیاست فروش نفت در بورس به سرانجام برسد.

این آگاه اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود به بحران نقدینگی بسیاری از واحدهای تولیدی در کشور پرداخت: تولید باید نقدینگی مورد نیاز خود را از نظام بانکی تامین کند، اما در حدود 60 درصد از دارایی بانک‌ها موهوم و بدون پشتوانه است.

این آگاه اقتصادی با این توضیح بیان کرد: به نظر نمی‌رسد دولت برنامه مشخصی برای خروج بخش تولید کشور از رکود داشته باشد، با این دست‌فرمان نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد ایران در سال ‌آینده متصور بود، مگر اینکه اتفاق ویژه‌ای رخ دهد.

او صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: اقتصاد ایران نیازمند یک جراحی بزرگ است، دولت باید بتواند عدالت و رفاه اقتصادی در کشور ایجاد کند، اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به این مرحله پروسه طولانی‌ای در پیش باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها