کد خبر: 366365
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۷:۴۰:۰۰
| |

شنیده‌های «اعتمادآنلاین» از شانس‌های تشکیل کابینه در لبنان

گویا میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، به شدت از عملکرد اخیر سعد حریری در تحریک تظاهرات‌کنندگان عصبانی است در حالی که رسانه‌های لبنانی از خوش‌بینی‌ برای تشکیل کابینه خبر می‌دهند.

شنیده‌های «اعتمادآنلاین» از شانس‌های تشکیل کابینه در لبنان
کد خبر: 366365
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گویا میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، به شدت از عملکرد اخیر سعد حریری در تحریک تظاهرات‌کنندگان عصبانی است در حالی که رسانه‌های لبنانی از خوش‌بینی‌ برای تشکیل کابینه خبر می‌دهند.

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های لبنانی به نقل از سازمان‌های امنیتی این کشور خبر دادند سخن برخی از مسئولان جریان المستقبل در مورد تکذیب بیانیه‌های صادرشده به نام این جریان برای بستن جاده‌ها و آغاز دوباره‌ی اغتشاشات دروغی بیش نبوده و این جریان به طور بالفعل به دنبال افزایش تنش در لبنان است.

در همین راستا، در شرایطی که گفته می‌شود ماراتن رایزنی برای انتخاب نخست‌وزیر آغاز شده است، مردم لبنان هم نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌ و به انتظار خارج شدن دود سفید تشکیل کابینه‌ای نشسته‌اند که قرار است شکل جدید اما در قالب قدیمی توافقات طایف را داشته باشد.

اطلاعات رسیده از لبنان حکایت از آن دارد که برخی از شخصیت‌های سیاسی این کشور به اعلام تشکیل کابینه در زمان‌بندی تعیین‌شده خوش‌بین هستند و معتقدند طی فرصت زمانی یک‌هفته‌ای، نخست‌وزیر مشخص و اعضای کابینه‌اش نیز به سرعت انتخاب خواهند شد.

این شخصیت‌ها، با رد وجود اختلاف که منجر به تاخیر در آغاز مشاوره‌های تشکیل کابینه شده، معتقدند لبنان به این تاخیر نیاز داشت تا پیش از آغاز چانه‌زنی‌ها بر سر حل مشکل تشکیل کابینه، اختلافات اساسی بین قدرت‌های سیاسی این کشور حل‌وفصل شود.

برخی از منابع لبنانی هم خبر دادند اکثر قریب به اتفاق طرف‌های لبنانی با سمیر الخطیب سرمایه‌دار لبنانی برای تصدی ریاست کابینه موافق هستند و آخرین گفت‌وگوها با او برای تشکیل کابینه‌ای تکنو-سیاسی در حال انجام است و قرار است بعد از نهایی کردن این مساله در مورد 24 وزیر کابینه‌اش هم با این سرمایه‌دار لبنانی به توافقات کلی برسند.

گفته می‌شود در حال حاضر رایزنی‌ها در مورد تعداد وزرای سیاسی کابینه الخطیب است، در حالی که هم‌اکنون بر سر حضور 6 شخصیت سیاسی در کابینه او به توافق دست یافته‌اند.

شنیده‌های رسانه‌های لبنانی نیز حاکی از آن است که مهلت اعطاشده به نخست‌وزیر مستعفی لبنان رفته‌رفته به پایان می‌رسد و تا چند روز دیگر مساله به طور کامل نهایی خواهد شد. از همین رو حریری از طریق تلاش برای به آشوب کشیدن خیابان‌ها واکنش خود را نشان داده است.

با وجود این، شماری از شخصیت‌های لبنانی به رسانه‌های این کشور خبر دادند که جایگاه سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر تا این لحظه (لحظه ثبت این نوشتار) محفوظ مانده و حق تقدم ریاست کابینه نیز همچنان با جریان المستقبل است، گرچه به این جریان اعلام شده است که حق وتو کردن شخصیتی در یک وزارتخانه یا پافشاری بر شخصیت ویژه‌ای در یک وزارت خاص را نخواهد داشت.

در این میان اخبار رسیده تاکید دارند که حضور نمایندگانی از حزب‌الله، جنبش امل و جریان ملی آزاد در کابینه بعدی حتمی است و برخلاف تلاش‌های اروپایی-آمریکایی-سعودی-اماراتی این امر غیرقابل مذاکره و دور زدن است.

به هر روی شرایط سیاسی در لبنان برای تشکیل کابینه در دامنه‌ای صفر تا صدی باقی مانده است تا یک مساله کوچک تمامی تلاش‌های صورت‌گرفته تاکنون را به کلی نابود کند، یا طرح یک نکته کلیدی مورد توافق تمامی طرف‌ها بتواند این دامنه را تا سطح 100 برساند و منجر به تشکیل سریع کابینه شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها