وزیر نیرو خبر داد:

توافق ایران و تاجیکستان برای استفاده از ارز ملی در تامین مالی پروژه‌ها/ مذاکره با آذربایجان برای احداث نیروگاه آبی خدآفرین

وزیر نیرو اعلام کرد: توسعه همکاری بانکی و بیمه و ارائه پیشنهاد برای استفاده از ارز ملی در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله توافقات ایران و تاجیکستان بوده است.

توافق ایران و تاجیکستان برای استفاده از ارز ملی در تامین مالی پروژه‌ها/ مذاکره با آذربایجان برای احداث نیروگاه آبی خدآفرین
کد خبر: 366368
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۶:۳۶:۲۲

اعتمادآنلاین| رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های فنی - اقتصادی و فرهنگی ایران و تاجیکستان که با حضور عثمان‌علی عثمان‌زاده وزیر انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان برگزار شد، اظهار داشت: طی دو روز گذشته مذاکرات برای تنظیم توافقات و آماده‌سازی اسناد انجام شد اما کار هیات کارشناسی با پایان اجلاس تمام نشد بلکه مسئولیت سنگینی برای توسعه روابط و عملیاتی شدن توافقات بر عهده ما است.

وی با بیان اینکه اراده رهبران دو کشور تقویت روابط در تمام سطوح است خاطرنشان کرد: توسعه روابط همه‌جانبه با کشورهای اسلامی در صدر است و در این بین تاجیکستان جایگاه ویژه‌ای دارد. پیشرفت و موفقیت دولت و ملت تاجیکستان پیشرفت ایران است.

وزیر نیرو تصریح کرد:‌ آنچه بعد از این اجلاس و امضای یادداشت تفاهم باید مورد توجه قرار گیرد پیگیری و توجه برای عملیاتی شدن توافقات است مثل تشکیل کمیته مشترک فنی و بانکی و الزامات منابع مالی است.

وی اهم توافقات این اجلاس را در حوزه تجارت اقتصاد و بانک و بیمه عنوان کرد.

اردکانیان ادامه داد: توسعه همکاری بانکی و بیمه و ارائه پیشنهاد برای استفاده از ارز ملی در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله توافقات بوده است. همچنین امضای توافقنامه همکاری بیمه، توسعه همکاری گمرک و تجاری، توسعه همکاری سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و معرفی فهرست مناقصات فنی و مهندسی، همکاری نقشه‌برداری، همکاری‌های معدنی از طریق همکاری در حوزه زمین‌شناسی، حمل و نقل و کشاورزی، ارتباطات، امضای توافقنامه برای را‌ه‌آهن ایران تاجیکستان و ترکیه، اجرای پروژه کریدور ریلی و منطقه‌ای. همچنین خط ریلی افغانستان ایران تاجیکستان است که نشستی در این خصوص طی سه ما ه آینده برگزار خواهد شد.

اردکانیان همچنین گفت: در حوزه انرژی توافقاتی با تاجیکستان برای ارتقای کارخانجات حوزه نفت و گاز حاصل شد همچنین توافق ارائه خدمات فنی و مهندسی در ساخت سامانه آب و فاضلاب توافق در زمینه صدور فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به تاجیکستان، مذاکرات در حوزه آموزش و پرورش، بازدید از مراکز فنی و مهندسی و نهادهای دانشگاهی برای گردشگری، همکاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو و بورس تحصیلی در حوزه دادگستری نیز نشست مشترک جهت استرداد مجرمین ظرف دو ماه از جمله توافقات و مذاکرات صورت گرفته بوده است.

وی تاکید کرد: مجموع توافقات فصل جدیدی در توسعه روابط ایران و تاجیکستان است که امیدواریم با تلاش کمیته کارشناسی و همکاری دستگاه‌ها و نمایندگی های دو کشور شاهد تحقق بخش عمده این توافقات باشیم.

وی یادآور شد: به زودی میزبان رئیس جمهور تاجیکستان در تهران خواهیم بود که در عرصه‌های جدید و روابط اقتصادی دو کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

در ادامه این مراسم اردکانیان در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: اجلاس سیزدهم همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی تجاری، علمی با تاجیکستان در طی جلسه اخیر روسای جمهور دو کشور که در حاشیه اجلاس سیکا در شهر دوشنبه برگزار شده بود رخ داد و ما موفق شدیم هم مروری بر پروژه‌های در حال اجرا و هم مذاکراتی برای پروژه‌های جدید و همکاری‌های آتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: کمیته مشترکی شکل گرفت که سه ماه آ‌ینده جلسات آن برگزار می‌شود در بخش پولی و بانکی شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان مشکلاتی داشتند که با تفاهم بانک مرکزی دو کشور مشکلات رفع می‌شود.

وی ادامه داد: نیروگاه سنگ توده 2 که سراب بهره‌بردار آن است مشکلات مالی داشت که برای حل آن تصمیاتی اتخاذ شد همچنین همکاری مربوط به گردشگری، آ‌موزش و پرورش، تور علمی، تبادل هیات علمی دانشگاه نیز از جمله مباحث صورت گرفته بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت انرژی در آسیای میانه و ظرفیت تاجیکستان وامکان ایران برای تبادل انرژی برای تبدیل شدن به هاب انرژی گفت: ما ارتباطات خوبی با همسایگان داریم که برای تبدیل شدن به هاب انرژی مذاکرات خوبی صورت گرفت و در این زمینه با ازبکستان و افغانستان نیز نشست‌هایی خواهیم داشت و به دنبال این هستیم که امکان انتقال انرژی در تاجیکستان فراهم شود.

وی یادآور شد: همچنین بازدیدی برای وزیر تاجیکستان ترتیب داده شده که بتواند تصویر دقیقی از موسسات ایرانی و ظرفیت فنی و خدمات فنی و مهندسی داشته باشد و انتظار می‌رود شرکت‌های ایرانی نیز بتوانند در مناقصات حضور فعال داشته باشند.

وی همچنین گفت: در حوزه نفت و گاز توافقاتی حاصل شد و مقرر شد برای صدور خدمات فنی و مهندسی همکاری‌هایی صورت بگیرد.

وی همچنین به اجلاس شورای حکام مدیریت منطقه‌ای آب در روز پنجشنبه اشاره کرد و گفت: این اجلاس با حضور وزرای 15 کشور و 18 سازمان منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

اردکانیان درباره تداوم همکاری‌های دو کشور در سایه تحریم و محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا نیز گفت: در راستای ناکارآمد بودن اعمال تحریم‌ها باید گفت که ما یکشنبه میزبان وزرای اتحادیه اوراسیا برای عملیاتی شدن موافقتنامه مشارکت ایران در این اتحادیه بوده‌ایم. دیروز و امروز وزیر انرژی تاجیکستان میهمان ایران بود، امروز و فردا دیداری با وزیر آذربایجان خواهیم داشت و در خصوص سنکرون کردن شبکه برق دو کشور و احداث نیروگاه آبی خدآفرین مذاکره خواهیم کرد. همچنین پنجشنبه میزبان 15 کشور منطقه‌ای با سازمان‌های بین المللی برای همکاری در زمینه آ‌ب هستیم.

وی ادامه داد: اگر تحریم نبود قطعا تا این حد به مسائل منطقه‌ای و همسایگان پرداخته نمی‌شد البته باید گفت آنچه در ارتباط منطقه‌ای صورت می‌گیرد با پایان تحریم‌ها متوقف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت فعالانه با همسایگان جهت استفاده بهینه از منابع و امکانات تداوم خواهد داشت گفت: دنیا متوجه این تغییر و تحول و در روابط منطقه‌ای ایران شده و امیدواریم کشورهای همسایه قدر بدانند چرا که این همکاری‌ها از سوی مردم ایران نیز فراموش نخواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها