کد خبر: 366398
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

قدیمی‌ترین تفنگ‌های تاریخ متعلق به چه کسانی بود؟

صنعت اسلحه‌سازی از قرن دوازدهم پا گرفت؛ اما قدیمی‌ترین تفنگ‌هایی که از وجود آنها باخبریم متعلق به قرن پانزدهم به بعد است. اکثر این تفنگ‌ها به پادشاهان و افسران آن زمان تعلق دارد.

قدیمی‌ترین تفنگ‌های تاریخ متعلق به چه کسانی بود؟
کد خبر: 366398
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - اولین تفنگ‌ها بعد از اختراع باروت به دست چینی‌ها در قرن نهم ساخته شد. اولین نگاره تفنگ به قرن 12 میلادی بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین تفنگ نیز در همان قرن و حدوداً در سال 1288 ساخته شد. پیش از آنکه ابزارهای تیراندازی ساخته شود، اسلحه‌ها این‌گونه کار می‌کرد که می‌بایست یک فتیله سوزان را در سوراخی از تفنگ نگه می‌داشتند تا مشتعل شده و تفنگ آماده کار شود.

صنعت تفنگ‌سازی با معرفی اولین تفنگ به دنیا، به سرعت پیشرفت کرد. پیدایش اولین تفنگ‌ها به صورت مستند مشخص شده زیرا در آن زمان سلاح‌ها را جمع‌آوری می‌کردند. اعتمادآنلاین، به نقل از oldest، به بررسی قدیمی‌ترین سلاح‌های تاریخ می‌پردازد:

1- توپ دست‌ساز هیلانگ‌جیانگ (Heilongjiang)

تفنگ

سال ساخت: حدود 1288

مکان ساخت: روستای بانلاچنگزی (Banlachengzi)، استان Heilongjian، کشور چین

سازنده: نامشخص

ادعا می‌شود که این سلاح قدیمی‌ترین سلاح دنیاست. این توپ دست‌ساز آغازگر ساخت تفنگ‌های امروزی شد و در سال 1970 طی حفاری در روستای بانلاچنگزی چین کشف شد. محققان عقیده دارند از این توپ دست‌ساز تقریباً بین سال‌های 1278 تا 1288 در جنگ‌ها استفاده شده است.

2- تفنگ پیستولی شارل پنجم

تفنگ

سال ساخت: حدود 1540 تا 1545

مکان ساخت: مونیخ، آلمان

سازنده: پیتر پک (Peter peck)

این تفنگ که برای پادشاه شارل پنجم ساخته شده، یکی از بازماندگان تفنگ‌های پیستولی است و پیتر پک آلمانی آن را در سال‌های 1540 تا 1545 ساخت. طرح روی این تفنگ نشان شارل پنجم یعنی عقاب دوسر و ستون‌های هرکول منقش به PLVS VLTRA (به معنای فراتر) است.

3- تانگاشیما

تفنگ

سال ساخت: حدود 1543

محل ساخت: ژاپن

سازنده: یایتا (Yaita)

سامورایی‌ها و پیاده‌نظام از این تفنگ استفاده می‌کردند. اولین بار پرتغالی‌ها تفنگ‌های فتیله‌ای را به ژاپنی‌ها معرفی کردند. آنها مجبور شدند به خاطر توفان شدید به جزیره تانگاشیما بروند. ارباب این جزیره، تانگاشیما توکیتاکا (Tanegashima Tokitaka)، دو تفنگ فتیله‌ای از پرتغالی‌ها خرید و طرز ساخت آنها را نیز جویا شد. 10 سال بعد، بیش از 300 هزار تفنگ تانگاشیما ساخته شد. این امر به تحول صنعت اسلحه‌سازی ژاپن انجامید.

4- هفت‌تیر جرج ون ریشوین (Georg von Reichwein)

تفنگ

سال ساخت: 1597

محل ساخت: نورمبرگ، آلمان

سازنده: هانس استاپلر (Hans Stopler)

ریشوین افسر آلمانی بود که در اواسط قرن هفدهم می‌زیست. تفنگ او یکی از قدیمی‌ترین هفت‌تیرهای جهان شناخته شده است. مهرهای روی تفنگ نشان‌دهنده این است که هانس استاپلر آن را در سال 1597 ساخته. این تفنگ برای شخصی عالی‌مقام ساخته و با برنج و استخوان و صدف تزیین شده است.

5- تفنگ چخماقی لویی سیزدهم

تفنگ

سال ساخت: حدود 1620

محل ساخت: لیزیو، فرانسه

سازندگان: پیر لو بورژوآ و مرن لو بورژوآ ( Pierre and Marin Le Bourgeois)

یکی از پیشرفت‌های عظیم صنعت اسلحه‌سازی ساخت تفنگ چخماقی بود. اولین تفنگ سر پر چخماقی در فرانسه و در اوایل قرن 17 ساخته شد و از آن تا 2 قرن بعد هم استفاده شد تا اینکه تفنگ ماشه‌ای اختراع شد. اولین تفنگ چخماقی متعلق به لویی سیزدهم بود که برادران بورژوآ طرح تاج او را نیز روی تفنگ حک کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها