کد خبر: 366449
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

رئیس جدید آژانس اتمی: در آینده نزدیک به «تهران» سفر می‌کنم

مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواضعش برای تعامل با ایران را تشریح کرد.

رئیس جدید آژانس اتمی: در آینده نزدیک به «تهران» سفر می‌کنم
کد خبر: 366449
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رافائل گروسی، مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با رویترز گفت که قرار دادن ضرب‌الاجل برای اینکه ایران توضیح دهد ذرات اورانیوم چگونه در یک انبار که اعلام نشده بود، پیدا شده است، نتیجه معکوس خواهد داشت و ابراز امیدواری کرد مذاکراتی تازه به حل شدن این بن‌بست چندماهه پایان دهد.

گروسی همچنین در پاسخ به این سوال که حاضر است چقدر به ایران فرصت بدهد تا درباره ذرات اورانیومی که در جریان کار قرار گرفته‌ اما غنی‌سازی نشده‌اند، توضیح بدهد، گفت: تعیین کردن ضرب‌الاجل ممکن است بهترین ایده نباشد.

او در ادامه بیان کرد: این برای من به این معنا خواهد بود که ما در رابطه‌ای خصومت‌آمیز قرار خواهیم گرفت که اساسا یک طرف مقاومت خواهد کرد و بنابراین من به عنوان مدیرکل مجبور خواهم بود که ضرب‌الاجل تعیین کنم. ما باید باهم همکاری کنیم...زمان همواره بسیار مهم است.

گروسی گفته است برخی از تصمیم‌گیرندگان اصلی در ایران را می‌شناسد اما با این وجود باید با مقامات رسمی ارشد ایران دیدار کند.

مدیرکل جدید آژانس گفت: امیدوار است در اولین مذاکرات رو در روی او که این هفته در حاشیه نشستی در وین با حضور شرکای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی برگزار خواهد شد، بتواند به ایجاد رفتاری جدید با جمهوری اسلامی ایران، کمک کند.

او همچنین اظهار کرد: من در این رابطه تازه‌کارم. کسان دیگری پیش از من بوده‌اند و حال، مدیر کلی جدید دارند. بنابراین، باید باهم بنشینیم و شروع به مذاکره کنیم و کار را از همین‌جا ادامه دهیم.

گروسی افزود: بگذارید من گفت‌وگویم را با ایران آغاز کنم. فکر نمی‌کنم که مناسب باشد و ناعادلانه خواهد بود اگر پیش از این که با آن‌ها نشستی داشته باشم، عقیده‌ام را بیان کنم.

او که پیش از این گفته است، به طور کلی در نظارت‌ها از جمله در ایران، «سرسخت اما بی‌طرف» خواهد بود، به رویترز گفت که از کار گروه نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راضی است.

مدیرکل جدید آژانس با اظهار این که تعاملی فعالانه‌تر از یوکیا آمانو، مقام پیشین خواهد داشت، گفت که درباره توافق هسته‌ای که با کاهش تعهدات برجامی ایران در حال از بین رفتن است، اظهار نظر نخواهد کرد و در عوض، آژانس، اطلاعات جدید فنی را درباره فعایت‌های هسته‌ای ایران فراهم خواهد کرد.

رافائل گروسی همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی فرانسه، با توجه به بازداشت یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و بازگردانده شدن او، گفت: نمی‌خواهم مسئله را بیش از حد بزرگ کنم اما این موضوعی جدی است. من در کنار بازرسانم هستم، آن‌ها کار بسیار مهمی دارند که انجام بدهند، نباید به هیچ طریقی مرعوب شوند.

گروسی گفت که آژانس و ایران درباره این که واقعا چه چیزی رخ داد، «به تفاهم نرسیده‌اند».

او همچنین اظهار کرد: کشورها نباید در کار بازرسان ما مداخله کنند و این پیامی است که ما به همکاران ایرانی‌مان منتقل کرده‌ایم.

مدیرکل جدید آژانس در این باره ادامه داد که مهم است بازرسان بدانند که از دیدگاه آژانس، «همیشه پشتیبانی خواهند شد و هیچ گاه تنها نخواهند ماند، در غیر این صورت، تمام بنیان بازرسان بین‌المللی می‌لرزد و فرومی‌ریزد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها