کد خبر: 366591
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی حذف یارانه ثروتمندان و سرکشی به حساب‌های افراد:

ثروتمندان سالانه یک هزار و 100 میلیارد تومان یارانه گرفته‌اند/ سازمان هدفمندی یارانه‎‌ها: برنامه‌ای برای جاماندگان از دریافت یارانه نداریم/ دولت درخواست سرکشی به حساب بانکی افراد را دارد

حواشی حذف یارانه نقدی ثروتمندان در هفته گذشته، بعد از افزایش سه برابری قیمت بنزین، به مهم‌ترین اخبار رسانه‌ها تبدیل شد. به نظر می‌رسد حتی در روزهای آینده هم این حواشی ادامه پیدا کند.

ثروتمندان سالانه یک هزار و 100 میلیارد تومان یارانه گرفته‌اند/ سازمان هدفمندی یارانه‎‌ها: برنامه‌ای برای جاماندگان از دریافت یارانه نداریم/ دولت درخواست سرکشی به حساب بانکی افراد را دارد
کد خبر: 366591
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته‌ بهروزی‌نیک - بعد از سال‌ها کشمکش، بالاخره دولت تعارف را کنار گذاشت و اعلام کرد اگر فهرست 60 میلیون نفری دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی با ضریب صحت بالا اجرایی شده باشد، دولت می‌تواند یارانه ثروتمندان حاضر در سه دهک بالا را قطع کند. بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در حدود 24 میلیون نفر از جمعیت کشور جزو گروه‌های ثروتمند هستند و یارانه نقدی آنها دیگر پرداخت نخواهد شد.

همان گروه‌هایی که طی 9 سال گذشته، یعنی از زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، سالانه یک هزار و 100 میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت کردند و به سبب آن بخشی از کسری بودجه 11 هزار میلیارد تومانی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برای تامین منابع مالی پرداخت این یارانه، رقم خورد.

حواشی حذف یارانه نقدی ثروتمندان در هفته گذشته، بعد از افزایش سه برابری قیمت بنزین، به مهم‌ترین اخبار رسانه‌ها تبدیل شد. به نظر می‌رسد حتی در روزهای آینده هم این حواشی ادامه پیدا کند.

چراکه هنوز هم دولت اصرار دارد جاماندگان از دریافت یارانه نقدی و آن افرادی که تصور می‌کنند همچنان مشمول دریافت یارانه هستند می‌توانند اعتراض کنند.

اتفاقاً درباره همین موضوع هم اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. نهم آذرماه جاری بود که سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : «در قانون بودجه برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه نقدی هیچ پیش‌بینی‌ای نشده است.»

وزارت رفاه هم ثبت‌نام دوباره از جاماندگان دریافت یارانه نقدی را تکذیب کرد . این وزارتخانه اعلام کرده بود: «با توجه به اینکه برخی از افراد از ابتدا در لیست یارانه‌بگیران نبودند و به اصطلاح «جامانده» محسوب می‌شدند و نیز برخی از افراد از دریافت یارانه انصراف داده بودند،‌ به منظور جلوگیری از تضییع حقوق ایشان در طرح حمایت معیشتی، این افراد از ابتدای دی‌ماه سال جاری می‌بایست به دفاتر پلیس به‌علاوه 10 مراجعه کنند.»

درآمد ثروتمندان 79 میلیون تومان بیش از دهک اول است

سال 96 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی درباره درآمد و هزینه دهک‌های مختلف منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده بود درآمد سالانه سه دهک پردرآمد جامعه در سال 95 بین 31 تا 79 میلیون تومان بیشتر از دهک اول بوده است.

به نظر می‌رسد با همین شکاف درآمدی می‌توان دریافت چرا طرح حذف یارانه قشر ثروتمند جامعه از همان سال 89 که یارانه نقدی داده می‌شد نقل محافل بود. بدون شک نبود آمار مشخص از تعداد ثروتمندان ایران و سرانه مصرفی آنها باعث شده طرح حذف یارانه آنها که چندین‌ بار از سوی دولت اعلام شده در حد حرف باقی بماند.

حالا پیش‌بینی شده که با حذف یارانه پردرآمدها، تا پایان سال 98، رقمی در حدود هفت هزار میلیارد تومان از منابع در نظر گرفته‌شده صرفه‌جویی شود. اگرچه به نظر می‌رسد این رقم می‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت را تامین کند، اما بسیاری از تحلیلگران اقتصادی درباره تحقق این درآمد ابهام دارند.

سرکشی به حساب افراد

اما ماجرای حذف یارانه ثروتمندان به همین‌جا ختم نمی‌شود. حالا که دولت تصمیم گرفته با حذف یارانه ثروتمندان یارانه معیشتی پرداخت کند، درخواست سرکشی به حساب افراد را دارد تا از این طریق بتواند افراد ثروتمند را شناسایی کند. درخواستی که البته از سوی بسیاری از کارشناسان هم مورد تایید و معقول است.

به هر روی این تصمیم دولت حواشی بسیاری را طی روزهای گذشته به دنبال داشته است. همین چند روز پیش، بایزید مردوخی، اقتصاددان پیشکسوت، گفته بود : «هم حذف یارانه ثروتمندان و هم سرکشی به حساب افراد اقدامی است که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز انجام می‌شود و قابل پذیرش است.»

چه باید کرد؟

به نظر می‌رسد موضوع حذف یارانه ثروتمندان سال‌ها در مرحله آزمون و خطا قرار گرفته است. دولت در پیچ سختی از تصمیم‌گیری قرار دارد، چراکه در اقدامی هم دست به گرانی بنزین زد هم برای حذف ثروتمندان از گردونه دریافت یارانه نقدی گام برداشته است. اقدام اول گرچه انتفادهای تند مخالفان و موافقان سیاست‌های اقتصادی دولت را برانگیخت، اما دومی در واقع توصیه آگاهان اقتصادی است و چه بهتر که هرچه زودتر انجام شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها