احتمال واگذاری 9 فرودگاه‌ وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز مذاکرات این شرکت با وزارت نفت برای واگذاری فرودگاه های نفتی به وزارت راه خبر داد.

احتمال واگذاری 9 فرودگاه‌ وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها
کد خبر: 366615
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۳:۴۶:۰۷

اعتمادآنلاین| سعید اکبری درباره واگذاری فرودگاه های وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اخذ نشده و فعلا در حد برگزاری جلسات کارشناسی، با وزارت نفت مذاکراتی داشته ایم.

وی ادامه داد: با یکی از فرودگاه های وزارت نفت قرارداد داریم که به آنها سرویس هوانوردی ارائه می دهیم؛ وزارت نفت مایل است که کل فرودگاه های ملکی خود را به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران واگذار کند. اما چالش هایی در این مسیر قرار دارد که در حال مذاکره با متولیان بخش هوانوردی و فرودگاهی وزارت نفت برای رفع این چالش ها هستیم.

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تا کنون تصمیم خاصی در این زمینه اتخاذ نشده، افزود: بر اساس تصمیم هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، من به عنوان رئیس کارگروه تحویل فرودگاه های وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها انتخاب شده ام.

اکبری یادآور شد: در حال حاضر تنها ناوبری هوایی فرودگاه خلیج فارس عسلویه در اختیار شرکت فرودگاه ها قرار دارد که بر اساس قراردادی که میان دو دستگاه وجود دارد، شرکت فرودگاه ها برای ناوبری هوایی این فرودگاه، مامور به عسلویه اعزام کرده است؛ اما ناوبری هوایی سایر 8 فرودگاه وزارت نفت با توجه به اینکه در محیط کنترل نشده هستند، به شرکت خصوصی واگذار شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: فعلا درحال بررسی امکانات آن هستیم که آیا می توانیم فرودگاه های وزارت نفت را به شرکت فرودگاه ها واگذار کنیم یا خیر؟ اما تا کنون هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.

اکبری با بیان اینکه فرودگاه های وزارت نفت در مالکیت دولت بوده و به بیت المال اختصاص دارد، گفت: در حال تعیین سازوکار قانونی در این خصوص هستیم که آیا مصوبه هیئت دولت یا شورای عالی امنیت ملی برای انتقال مالکیت فرودگاه های نفتی به وزارت راه نیاز است یا باید لایحه قانونی در این خصوص تنظیم شده و دولت به مجلس بفرستد. اما راهبری این فرودگاه وظیفه ذاتی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است.

وضعیت فرودگاه های وزارت نفت

وزارت نفت 9 فرودگاه ملکی دارد که شامل فرودگاه های جم، کنگان، خارگ، عسلویه (خلیج فارس) در استان بوشهر، سیری و لاوان در استان هرمزگان، مسجد سلیمان، و آغاجاری در استان خوزستان و گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می شود.

همچنین شرکت نفت با راه اندازی شرکت هواپیمایی نفت در 85 سال قبل و با نام «خدمات هوایی نفت» به عنوان قدیمی ترین ایرلاین غیر نظامی کشور که بعدها در سال 1371 به نام «هواپیمایی نفت» تغییر نام یافت، اقدام به جابه جایی فعالان شرکت نفت در مناطق و سکوهای نفتی می کرد. سپس این مجموعه در سال 1372 به «شرکت خدمات حمل و نقل هوایی ایران نفت» تغییر نام داد اما مجددا در سال 1388 نام آن به شرکت هواپیمایی نفت تغییر کرد؛ سپس با عنوان خصوصی سازی، آن را به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار کردند؛ نهایتا نیز این شرکت هواپیمایی سال گذشته با تغییر نام از نفت به کارون، تنها با 300 میلیارد تومان که یک سوم آن نقدی و مابقی اقساط بود به یک فروشنده مبل در اهواز (بخش خصوصی) واگذار شد.

پیش از این مشاور وزیر نفت در امور هوانوردی و فرودگاهی از وجود 9 فرودگاه ملکی این وزارتخانه و 40 هلی پورت هلی دک (باند فرود هلی کوپتر واقع در سکوهای نفتی) خبر داده بود که اداره آنها می بایست با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها