تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت بیستم

از بهشت ثروتمندان جهان تا تحولی در صنعت آبزی‌پروری

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی هفته مروری خواهیم داشت به سه گزارش منتخب درباره سوئد و اینکه چرا این کشور را بهشت ثروتمندان جهان می‌دانند؟؛ رشد سرمایه‌گذاری در صنایع پروتئین گیاهی و موانع توسعه این صنعت؛ و استفاده از مگس‌هایی که صنعت آبزی‌پروری را به طور پایدار تقویت خواهند کرد.

حجم ویدیو: 11.70M | مدت زمان ویدیو: 00:04:44 دانلود ویدیو
کد خبر: 366645
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۱۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سوئد یکی از کشورهایی است که بیشترین شکاف ثروت و در عین حال بیشترین نرخ ثروتمندان جهان را دارد. در این کشور از هر 250 هزار نفر، یک میلیاردر تولید می‌شود. عموم مردم سوئد از ثروتمندان متنفر نیستند، اگرچه سرمایه‌داران این کشور از معافیت‌های مالیاتی متعددی بهره‌ می‌برند.

در گزارش منتخب اول ما که از هفته‌نامه اکونومیست انتخاب شده می‌خوانیم ارزش ثروت میلیاردرهای سوئدی با یک چهارم درآمد ناخالص داخلی سالانه این کشور برابری می‌کند. این مقدار تنها در کشورهایی با قوانین مالیاتی آزاد مانند قبرس و موناکو، یا روسیه و گرجستان که الیگارش‌ها بیشتر چیره هستند صادق است. اما چرا به این نقطه از پیشرفت رسیده است؟ برای پاسخ به این پرسش متن کامل این گزارش را در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

***

حدود 20 درصد از کل ماهی‌ها و جانواران وحشی دریایی شکار شده در دنیا، به عنوان غذای مصرفی در صنعت آبزی‌پروری استفاده می‌شوند. اما تداوم این روند به شکل خطرناکی زنجیره غذایی حیات زیر آب را تهدید می‌کند.

گزارش منتخب دوم ما که از مجله فوربز انتخاب شده به کشف راه جدیدی در صنعت‌آبزی‌پروری می‌پردازد. در این گزارش می‌خوانیم تعدادی از آبزی‌پروران برای تولید غذای ماهیای پرورشی خودشان رو به مگس‌های سرباز سیاه آوردند. لارو این نوع مگس‌ها که پیش‌تر در کمپوست، دفع زباله و تولید کودهای پروتئینی استفاده می‌شد، اکنون راه خودش را به صنعت آبزی‌پروری باز کرده و با توجه به ارزش بالای غذایی آن، به زودی بخش مهمی از رژیم غذایی ماهیان پرورشی خواهد بود.

***

همزمان با افزایش اهمیت تاثیر صنایع غذایی بر تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت جهان، سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری به صنعت پروتئین‌های گیاهی نشان می‌دهند. اما به دلیل موانع موجود برای ورود شرکت‌های استارت‌آپی به بازار، محدودیت‌های قانونی روی نام‌گذاری‌ها و برندینگ و نگرانی‌ها درباره سالم بودن این محصولات، سرمایه‌گذاری در زمینه گوشت‌های جایگزین مسیر پرفراز و نشیبی پیموده است.

گزارش منتخب سوم ما را که از فایننشیال تایمز انتخاب شده، می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها