کد خبر: 366660
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های روز دانشجو در دانشگاه‌های کشور گزارش می‌دهد:

نگاهی به برنامه‌های 16 آذر که به سد مدیران دانشگاهی برخورد/ از لغو مجوز حضور مصطفی تاجزاده به عنوان مهمان تا ممنوعیت برگزاری تریبون آزاد در حیاط دانشگاه

گرچه داستان‌هایشان متفاوت است و هر کدام به نحوی در هفته‌های اخیر با زمین و زمان جنگیده‌اند، اما تک‌تک آنها یک حرف مشترک دارند و می‌پرسند چرا برای روزی که مخصوص آنهاست هم باید این همه دردسر تحمل کنند. «اعتمادآنلاین» در این گزارش به بررسی برنامه‌های چند دانشگاه شاخص پرداخته که قرار بوده توسط تشکل‌های دانشجویی و به مناسبت 16 آذر برگزار شود، اما هر کدام‌شان به نحوی با سدسازی مدیران روبه‌رو شده‌اند.

نگاهی به برنامه‌های 16 آذر که به سد مدیران دانشگاهی برخورد/ از لغو مجوز حضور مصطفی تاجزاده به عنوان مهمان تا ممنوعیت برگزاری تریبون آزاد در حیاط دانشگاه
کد خبر: 366660
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نیلوفر حامدی - یک روز از سال به نام دانشجویان اختصاص یافته و اگرچه انتظار می‌رود در همان یک روز آزادی عمل، آزادی بیان و امکان فعالیت مدنی برای دانشجویان به رسمیت شناخته شود، اما از قضا همان یک روز حساسیت‌ها بیشتر از همیشه بر دانشگاه و دانشجویان اعمال می‌شود.

اگرچه در سال‌های اخیر نوساناتی هم اتفاق افتاده و بوده‌ است سال‌هایی که 16 آذرشان معنای واقعی‌تری گرفته، اما این سال‌ها آن‌قدر کم و انگشت‌شمار بوده‌اند که حتی نمی‌توان آنها را به خوبی به خاطر سپرد.

تاجزاده را دعوت کردیم اما مجوز ندادند

سهراب فرزان‌پور، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به اینکه 90 درصد از مهمانانی که اسم‌شان را برای مجوز داده بودند رد شدند به اعتمادآنلاین گفت: «به غیر از نماینده‌های مجلس، 90 درصد از فعالان سیاسی که اسم‌شان را داده بودیم، مجوزشان رد شد. با دعوت حجاریان و تاجزاده موافقت نکردند و حتی بسیج دانشجویی هم که اسم تاجزاده را برای مناظره داده بود نپذیرفتند. البته برخی از مدعوین هم خودشان برای حضور در برنامه‌های ما در دسترس نبودند.»

این فعال دانشجویی معتقد است مدیران راهی برای فعالیت آزاد دانشجویی باقی نگذاشته‌اند: «مدیران می‌گویند دانشجویان میلی به حضور در تشکل‌ها ندارند. درست است اما علت دارد. علتش این است که دیگر هیچ برنامه سالنی موجهی مجوز نمی‌گیرد. 16 آذر روز ماست، اما برای برنامه گرفتن در این روز ماه‌ها باید دنبال مجوز بدویم و آخر هم به جایی نمی‌رسیم. حق برگزاری تجمع نداریم و با آن برخورد امنیتی می‌شود. فضای ارعاب آن‌قدر علیه دانشجو شدید است که میلی برای فعالیت باقی نمی‌ماند. خودشان ما را محدود کرده‌اند.»

حتی اجازه ندادند نماینده‌های مجلس را دعوت کنیم

ناعمه علی‌نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت ‌مدرس که این روزها در تشکلی حاضر نیست اما فعالیت دانشجویی را رها نکرده، می‌گفت برخوردهای امنیتی باعث شده دانشجویان از فعالیت دلسرد شوند: «طبق آخرین نظرسنجی انجام‌شده بین دانشجویان کشور، فعالیت‌های فرهنگی در صدر علاقه‌مندی‌های دانشجویان است. بعد از آن فعالیت‌های مذهبی قرار دارد و فعالیت سیاسی در جایگاه سوم است. این آمار نشان می‌دهد بعد کلان سیاست دیگر یا دغدغه دانشجویان نیست یا می‌دانند دست‌شان به آن نمی‌رسد. در نتیجه مطالبات را صنفی‌تر کرده‌اند. با وجود این، فضای امنیتی آن‌قدر شدید است که همین فعالیت‌ها هم کمرنگ می‌شود. چون پیام برخوردها این بوده که هزینه فعالیت شما زیاد و اثراتش اندک است.»

او با اشاره به برنامه دانشگاه تربیت‌ مدرس برای روز 16 آذر عنوان کرد: «امسال بچه‌ها برای گرفتن مجوز برگزاری برنامه به شدت به مشکل خوردند و حتی با اسامی نمایندگان مجلس هم موافقت نشده است. به همین دلیل هنوز برنامه دانشگاه ما روشن نشده است.»

زهرا صباغی، عضو شورای مرکزی انجمن علمی علوم اجتماعی تهران، نیز با اعلام اینکه هیچ برنامه‌ای برای روز دانشجو نخواهند داشت گفت: «با توجه به شرایطی که برای ما پیش آمد و همچنین اتفاقات رخ‌داده در کشور، تصمیم گرفتیم هیچ برنامه‌ای برگزار نکنیم.»

برگزاری تریبون آزاد در یک دانشگاه، آزاد و در دانشگاهی دیگر، خلاف است

وضعیت در سایر دانشگاه‌ها بر همین منوال است. محمد نوری‌خواه، از فعالان دانشگاهی پلی‌تکنیک، با اشاره به اینکه مسئولان در نهایت به آنها اجازه برگزاری تریبون آزاد را دادند به اعتمادآنلاین گفت: «حدود 2 ماه است که دنبال کارهای روز دانشجو هستیم، اما هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم. حتی برای حضور برخی از مهمانان‌مان که سال گذشته موافقت کرده بودند امسال مجوز ندادند و به همین خاطر کارمان از همیشه سخت‌تر شد. در نهایت مجبور شدیم به برگزاری تریبون آزاد بسنده کنیم.»

اما نکته عجیب اینکه برنامه‌ای که در یک دانشگاه با موافقت مواجه می‌شود در دانشگاهی دیگر رد می‌شود تا دانشجویان ندانند که دقیقاً مدیران با چه قانونی تصمیم‌گیری می‌کنند. مهتاب بیات، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه، با پرداختن به این مساله عنوان کرد: «کاش حداقل یک قانون ثابت وجود داشت تا تکلیف خودمان را می‌دانستیم. در حالی که برخی دانشگاه‌ها می‌توانند تریبون آزاد برگزار کنند، مسئولان دانشگاه ما با برگزاری تریبون آزاد در حیاط مخالفت کردند و گفتند باید در سالن باشد. توضیح‌شان هم این بود که سایر دانشجویان اذیت می‌شوند. در حالی که تنها یک روز از کل سال مخصوص دانشجویان است و هیچ کس مشکلی با این موضوع ندارد. ضمن اینکه در سایر روزهای سال که هیات‌ها برای عزاداری یا مولودی در حیاط دانشگاه برنامه اجرا می‌کنند و باند پخش صدا هم دارند چرا کسی چنین حرفی نمی‌زند؟»

زنگ زدند گفتند مهمان‌تان حکم زندان دارد

یوسف سلطانی، دبیر انجمن اسلامی داشگاه شریف تهران، نیز حرف‌هایش شبیه سایر فعالان دانشجویی است. او با اشاره به اینکه ابتدا دانشگاه با نام مهمان‌شان موافقت کرد و سپس با لغو مجوز روبه‌رو شدند گفت: «2 ماه پیش که کارها را آغاز کردیم دانشگاه با نام مهمان‌مان موافقت کرد. اما چند وقت پیش از بیرون دانشگاه به یکی از بچه‌ها زنگ زدند و گفتند مهمان‌تان حکم زندان دارد و نباید برای برنامه 16 آذر او را بپذیرید. ما هم این تماس را به منزله لغو مجوز قلمداد کردیم. حالا هم نمی‌دانیم دقیقاً باید چه کنیم و به نظر می‌رسد باید سراغ مهمانان دیگری احتمالاً از مجلس برویم. یک روز از سال متعلق به ماست، بیشترین دردسرها را هم در این روز تحمل می‌کنیم.»

همه بدعهدی‌های وزارت علوم؛ از دانشجوی ستاره‌دار تا شیوه‌نامه‌ای ضددانشجو

این دولت اگرچه پیش از انتخابات سال 96 وعده‌های زیادی به دانشجویان داده بود، اما تا به اینجا وزارت علوم این دولت در عمل به وظایفش نمره قبولی نگرفته است. در حالی که حسن روحانی قول داده بود دیگر خبری از دانشجویان ستاره‌دار در دولت او نباشد، سها مرتضایی دانشجویی بود که برای مقطع دکتری اجازه ادامه تحصیل پیدا نکرد.»

از طرف دیگر، در حالی که رئیس دولت از دانشگاه آزاد حرف می‌زد، روح شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویان بر متخلف‌ دانستن دانشجو، توسعه تجسس در حوزه‌های مختلف زندگی او و گسترش ابعاد جرم‌انگاری و بسط اختیارات و اقتدار کمیته انضباطی برای برخورد با دانشجویان پایه‌ریزی شد. شیوه‌نامه‌ای که وزارت علوم و بهداشت دولت او مهر و امضا پای آن زدند.

حالا هم که در آستانه 16 آذر، دانشجویان معتقدند برخوردهای سلبی و امنیتی، فرقی با دوره‌های گذشته نکرده است و چه بسا، همه چیز سخت‌گیرانه‌تر از همیشه اعمال می‌شود.

اما چه کسی است که نداند، همین مدیران، از صبح 16 آذر، تبریکات خود را راهی مراکز دانشگاهی می‌کنند و کمی که بگردیم، در متن‌ها و سخنرانی‌هایشان، حتما اثری از تاکید بر «لزوم مبارزه دانشجویی» پیدا خواهید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها