کد خبر: 366662
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۵:۱۷:۰۳
| |

اعلام برنامه‌های فستیوال فیلم‌های ایرانی در «ویتره»

اولین دوره فستیوال فیلم‌های ایرانی در ویتره با عنوان «نسل نوین سینمای ایران» ازتاریخ 11 تا 15دسامبر 2019 برابر با 20 الی 24 آذر ماه 1398 ، در شهر ویتره برگزار خواهد شد.

اعلام برنامه‌های فستیوال فیلم‌های ایرانی در «ویتره»
کد خبر: 366662
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۵:۱۷:۰۳

اعتمادآنلاین| فاطمه شادمان معاون، مرکز ایران وفرانسه درخصوص چرایی برگزاری این جشنواره در شهر ویتره گفت: یکی از اولین فرانسویانی که به ایران سفر کرد و در سال 1606 میلادی به دربار شاه‌های ایران راه یافت پیر اولیویه مالرب (Pierre-Olivier Malherbe) نام داشت که ساکن ویتره بود.

علاوه براین شهردار شهر، آقای پیر مئنوری (Pierre Méhaignerie) از وزرای اسبق فرانسه و علاقمند به ایران است؛ به همین دلیل ما در تاریخ 11 تا 15 دسامبر 2019 میزبان اولین گروه از کارگردانان ایرانی خواهیم بود.

او در ادامه با اشاره به حضور فعال بانوان در این جشنواره افزود: از جمله اولویت های مرکز ایران و فرانسه، جوانان و زنان است.

در عرصه هنر و سینما هم جوانان و زنان فعالی داریم که آثاری خلق کرده‌اند که در تاریخ هنر معاصر ماندگار شده است.

از آنجا که دغدغه خاطر مرکز ما شناساندن واقعیت های ایران است در یک سال گذشته درصدد برآمدیم تا فستیوال فیلم‌های ایرانی را در فرانسه برپا کنیم و دربرپایی آن هم به هردو حوزه زنان وجوانان نگاه ویژه‌ای داشتیم به طوری که هر شش کارگردان حاضر در فستیوال جزو قشر جوان محسوب می شوند و 3 نفرشان هم خانم هستند.

عضو کمیته برگزاری فستیوال فیلم ایرانی در ویتره در خصوص برنامه‌های این فستیوال گفت: در اولین دور از برگزاری این فستیوال علاوه بر بخش اصلی، بخش های جانبی نیز پیش‌بینی شده است.

براساس برنامه‌ریزی که صورت گرفته قرار است روزپنجشنبه 12 دسامبر ساعت 20 به وقت محلی با اکران فیلم «رقصِ خاک» اثر ابوالفضل جلیلی مراسم افتتاحیه این فستیوال با حضور وی و سایر کارگردانهای ایرانی و نیز مسئولین استانی و شهردار ویتره آغاز شود.

در ادامه و طی روزهای جمعه سیزدهم و شنبه چهاردهم دسامبر مجموعا دوازده سانس و از هر فیلم دو سانس به کارگردانی حمید رضا قربانی، ابراهیم مختاری، حسین نمازی، رقیه قیدی، آناهید آباد و رقیه توکلی اکران خواهیم داشت که در پایان هر یک نیز با حضور آنان جلسه گفتگو و پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد: در حاشیه این فستیوال همچنین چند اثر مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه از کارگردانان ایرانی نظیر مهرداد اسکویی، محمد رضا عابدی، عبدالله علیمرادی و علی نظری به نمایش در خواهد آمد.

از دیگر برنامه های جانبی این فستیوال به برگزاری چند نشست در راستای معرفی ایران و آتلیه خوشنویسی ایرانی با حضور استاد رمضانعلی واشقانی فراهانی می توان اشاره کرد.

در پایان هم شامگاه شنبه 15 دسامبر نیز شهر تاریخی ویتره میزبان مراسم اختتامیه خواهد بود که در این مراسم علاوه بر اکران فیلم منتخب فستیوال از کارگردان برتر بر اساس آرا تماشاگران نیز تقدیر خواهد شد.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته روز دوشنبه 16 دسامبر اهالی شهر رن مرکزِ استان بروتاین ، میزبان کارگردانان ایرانی خواهند بود و به تماشای فیلم منتخب این فستیوال خواهند نشست.

همچنین با توجه به حضور کارگردانان ایرانی در فرانسه برنامه فرهنگی دیگری نیز در قالب یک کنفرانس و به همت «مرکز ایران وفرانسه» در مجلس ملی فرانسه با عنوان «سینما: آیینه واقعیتهای اجتماعی ایران» در روز 17 دسامبر در پاریس برگزار خواهد شد که در آن «برتراند پانشه»، نماینده مجلس وعضو کمیسیون امور فرهنگی و آموزش مجلس ملی فرانسه، «فردریک دوما» از سینماگران و تهیه کنندگان فرانسه که در حال حاضر نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور خارجه و نیز معاون گروه دوستی ایران وفرانسه مجلس ملی فرانسه می باشد حضور و مشارکت خواهند داشت.

در این کنفرانس سینمایی علاوه بر کارگردانان ایرانی که در دو میزگرد جداگانه به سخنرانی خواهند پرداخت ، آلن برونه از منتقدین و متخصصین سینمای فرانسه نیز به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها