محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

با افزایش نرخ بنزین راهی برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای دیگر نداریم/ بنزین مادر و منشاء افزایش تمامی کالاهاست/ هزینه دولت با منابع دولت همخوانی ندارد

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با افزایش نرخ سوخت طبیعی است که کرایه ماشین‌ها افزایش یابد و بالا رفتن کرایه‌ها به‌ صورت تصاعدی بر تمامی کالاها تسری پیدا می‌کند و به هیچ شکل نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

با افزایش نرخ بنزین راهی برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای دیگر نداریم/ بنزین مادر و منشاء افزایش تمامی کالاهاست/ هزینه دولت با منابع دولت همخوانی ندارد
کد خبر: 366680
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا بادامچی، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با اشاره به افزایش نرخ بنزین گفت: زمانی که بنزین را گران می‌کنیم راهی برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای دیگر نداریم. بیش از 40 تا 50 درصد جمعیت در سن کار، یا شاغلان، مسافرکشی می‌کنند و افزایش نرخ بنزین بر زندگی آنها تاثیرگذار است.

او ادامه داد: افزایش نرخ سوخت قطعاً روی نرخ قطعات ماشین و تمامی کالاها تاثیر می‌گذارد. با افزایش نرخ سوخت طبیعی است که کرایه ماشین‌ها افزایش یابد و بالا رفتن کرایه‌ها به‌ صورت تصاعدی بر تمامی کالاها تسری پیدا می‌کند و به هیچ شکل نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

این نماینده مجلس با اشاره به نگرانی مردم بابت افزایش نرخ بنزین تاکید کرد: به‌ منظور برطرف کردن این نگرانی باید به سمت تعامل با کشورها برویم. قرارداد ایران با اوراسیا بسته‌ شده و قرار است 850 کالا ترجیحی معاوضه شود. 500 کالا مربوط به ایران و 300 کالا مربوط به پنج کشور دیگر در این پیمان است. بنابراین با اقدامات اینچنینی و مراودات اقتصادی با همسایگان‌مان می‌توانیم شاهد اشغال‌زایی باشیم.

بادامچی توضیح داد: باید اشتغال ایجاد کنیم تا مردم درآمد داشته باشند بدین ترتیب نگرانی مردم بابت افزایش نرخ بنزین کاهش پیدا می‌کند. در غیر این صورت دولت چقدر می‌تواند یارانه پرداخت کند؟ ضمن اینکه یارانه دادن باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود.

او درباره کنترل نرخ کالاها از سوی دستگاه‌های نظارتی گفت: 40 سال است که اقدام دستگاه‌های نظارتی را دیده‌ایم، اما هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به‌ خوبی عمل کنند. دستگاه‌های نظارتی هیچ‌گاه مفید نبوده‌اند چون سازوکار و ابزار لازم را ندارند. در سال‌های گذشته اگرچه گفته شد دستگاه‌های نظارتی با اقدام خود مانع افزایش نرخ کالاها شوند، اما همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم.

به گفته این نماینده مجلس، در کشور ما بنزین مادر و منشاء افزایش تمامی کالاهاست.

هزینه دولت با منابع دولت همخوانی ندارد

بادامچی در مورد میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال آینده گفت: حقوق کارگران و کارمندان 20 درصد افزایش پیدا می‌کند اما کافی نیست، چون تورم قبلاً این درصد از افزایش را بی‌اثر کرده است. حدود 40 درصد تورم داریم، اما در توان دولت نیست که بیش از 20 درصد حقوق‌ها را افزایش دهد. چون دولت با کسری بودجه مواجه است و نمی‌تواند بیش از این حقوق‌ها را افزایش دهد. در سه ماه اخیر دیده‌ایم که هزینه دولت با منابع دولت همخوانی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها