کد خبر: 366688
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

نوید برهان‌زهی، فعال اجتماعی‌رسانه‌ای سیستان‌و‌بلوچستان، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

هنوز اینترنت در همه شهرها و روی تمام اپراتورهای استان سیستان‌و‌بلوچستان وصل نشده است/ مردم استان من، بعد این رفتار حس می‌کنند از ایران و مردمش نیستند/ از وقتی اینترنت قطع شد فروش سوزن‌دوزی‌هایمان به صفر رسید

نوید برهان‌زهی، فعال اجتماعی‌رسانه‌ای اهل سیستان و بلوچستان، با اشاره به اینکه 19 روز طول کشید تا اینترنت تلفن همراه در این استان وصل شود، گفت: وقتی اینترنت همراه در تمام ایران به جز سیستان‌و‌بلوچستان وصل می‌شود، طبیعی است که مردم در اینجا فکر کنند از این کشور و مردمش نیستند.

هنوز اینترنت در همه شهرها و روی تمام اپراتورهای استان سیستان‌و‌بلوچستان وصل نشده است/ مردم استان من، بعد این رفتار حس می‌کنند از ایران و مردمش نیستند/ از وقتی اینترنت قطع شد فروش سوزن‌دوزی‌هایمان به صفر رسید
کد خبر: 366688
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ 19 روز اینترنت تلفن‌های همراه در استان سیستان و بلوچستان قطع بود. این در حالی است که اینترنت دیتای تلفن‌های همراه در سایر استان‌ها یک هفته پیش وصل شده و سایر استان‌هایی هم که به خاطر میزان بالاتر تنش‌ها در آنها دیرتر به اینترنت همراه دسترسی پیدا کردند از چهار روز پیش یعنی 10 آذرماه مشکل‌شان حل شد، اما وصل شدن اینترنت برای این استان جنوب شرق ایران، دیرتر از همه اتفاق افتاد.

عجیب‌تر اینکه هیچ مسئولی این مساله را شفاف‌سازی نکرد و هیچ توضیحی داده نشد که چرا این استان باید دیرتر از سایر استان‌ها به اینترنت همراه دسترسی پیدا کند. آن هم در شرایطی که مردمانش مدام می‌پرسیدند ما که اصلاً در اعتراضات بعد از افزایش بنزین هم حضور نداشتیم، چرا باید با ما این‌طور رفتار شود؟

نوید برهان‌زهی، فعال اجتماعی‌رسانه‌ای استان، درباره وضعیت موجود به اعتمادآنلاین گفت: 20 روز شد و هیچ‌ کس حواسش نبود. از چهار روز پیش که اینترنت خوزستان وصل شد هر روز فکر می‌کردیم مشکل استان ما هم حل می‌شود، اما هیچ خبری نمی‌شد. نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده و همین هم مردم را نگران کرده بود. عجیب اینکه بعد از گران‌ شدن بنزین و شروع اعتراضات در سطح کشور هیچ خبری در سیستان‌و‌بلوچستان نبود. با این حال، وقتی همه اینترنت تلفن همراه داشتند، ما محروم ماندیم. البته دیروز سخنگوی دولت گفت این مساله امنیتی است و به بنزین ارتباطی ندارد، اما چرا نگفتند مشکل چیست؟

برهان‌زهی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مردم در این استان از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند عنوان کرد: یک نگاه ساده به پیام‌رسان‌ها در این مدت نشان می‌داد که بخش اعظم مردم سیستان‌و‌بلوچستان از اینترنت موبایل استفاده می‌کردند، چون در هیچ کدام از این شبکه‌های اجتماعی حضور نداشتند و تعدادشان به کمتر از نصف زمان قبل از قطعی اینترنت رسیده بود.

این فعال اجتماعی ادامه داد: سال‌هاست که سوزن‌دوزی به شغل جدی برخی از مردم در این استان بدل شده و بهترین راه فروش کالا هم از طریق شبکه‌های اجتماعی است. شرکت خود ما مدتی است که فروشش به صفر رسیده و طبق اخباری که به دستم رسیده، سایر شرکت‌ها نیز همین مشکل را دارند.

برهان‌زهی که به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای خود در سال‌های اخیر نشان خبرنگار افتخاری هم از یک رسانه گرفته گفت که مردم مدام از او سوال می‌پرسند: در این مدت هر کس مرا می‌دید، علت ماجرا را از من می‌پرسید. می‌گفتند اینترنت ما را قطع کرده‌اند؟ من هم نمی‌دانستم چه پاسخی بدهم. من که همیشه به همه امید می‌دادم این روزها خودم واقعاً دلسرد شده‌ بودم. با اینکه اینترنت خانگی داشتم و می‌توانستم وارد شبکه‌های اجتماعی شوم اما تصمیم گرفتم تا زمانی که همه مردمم به اینترنت دسترسی پیدا نکرده‌اند چیزی ننویسم. اصلاً چه چیزی بنویسم وقتی 80 درصد از مردم خودم نمی‌توانند ببینند و بخوانند؟

او ادامه داد: سه روز پیش وزیر ارتباطات گفت اینترنت شمال استان وصل شده و منتظریم تا به زودی مجوز اتصال جنوب استان را هم بگیریم. اما این حرف هم صحت نداشت.

این فعال اجتماعی در نهایت به حس تبعیض‌آمیزی که مردم استانش در این روزها تجربه می‌کنند اشاره کرد و گفت: مردم حس خیلی بدی دارند. مدام می‌گویند چرا همه وصل‌ شده‌اند و ما محروم مانده‌ایم؟ اگر خودشان هم نخواهند به موضوع تبعیض اشاره کنند، رفتار مدیران به آنها چنین حسی را القا کرده است. چرا باید کاری کنند که مردم استان من حس کنند از ایران و مردمانش جدا هستند؟ همین حالا هم که خبر داده‌اند اینترنت همراه وصل شده، برای تمام اپراتورها و در تمامی شهرها اتفاق نیفتاده است. سراوان، ایرانشهر و چابهار دیرتر از همه به اینترنت همراه دسترسی پیدا کردند و تازه این برای اپراتور همراه اول است. ایرانسل که هنوز هم در بسیاری از شهرها قطع است. مشخص است که به مرور وصل می‌کنند اما کاش یک توضیح هم می‌دادند که چرا ما باید به عنوان آخرین استان در کل کشور انتخاب می‌شدیم!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها