کد خبر: 366862
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

شعبه ژاپنی مایکروسافت فقط با 4 روز کاری در هفته بازدهی خود را 40 درصد افزایش داد

شعبه ژاپنی شرکت مایکروسافت طی یک ماه آزمایشی روزهای کاری هفتگی را به چهار روز کاهش داد، اما در عین حال توانست راندمان شرکت خود را تا 40 درصد ارتقا دهد.

شعبه ژاپنی مایکروسافت فقط با 4 روز کاری در هفته بازدهی خود را 40 درصد افزایش داد
کد خبر: 366862
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شعبه ژاپن مایکروسافت با انتشار گزارش نخستین آزمایشی که طی آن هفته‌ کاری به چهار روز کاهش یافت اعلام کرد بیشتر کارکنان این شعبه از این ایده به خوبی استقبال کرده‌اند. با این حال نکته غافلگیرکننده آزمایش این بود که بازدهی کارکنان شرکت در این چند هفته حدود 40 درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از گاردین، مایکروسافت آگوست امسال مدتی به صورت آزمایشی هفته کاری را به چهار روز کاهش داد. در این آزمایش 2300 نفر طی پنج هفته، بدون اعمال تغییر در حقوق ثابت یا مرخصی سالانه، جمعه‌ها را هم تعطیل بودند. شعبه ژاپن مایکروسافت قصد دارد با پرداخت 930 دلار کمک نقدی به کارکنان آنها را به سفرهای خانوادگی یا آموزشی تشویق کند.

به گفته رئیس شعبه ژاپن مایکروسافت، تاکویا هیرانو: «زمان کوتاهی کار کنید، خوب استراحت کنید و به دنبال یادگیری باشید. ضروری است در محیطی به سر برید که اجازه پیدا کنید در پی اهداف زندگی‌ و اثرگذاری بیشتر در کارتان باشید. من کارکنانی می‌خواهم که بتوانند با 20 درصد زمان کاری کمتر به نتایج مشابهی دست یابند.»

مایکروسافت

پنج روز کاری در هفته ساختاری پذیرفته‌شده در کل جهان است، اما با توجه به نتایج این آزمایش، شاید زمان تحول ساختار برنامه کاری رسیده باشد. بر اساس گزارش منتشرشده، سه روز تعطیلی در هفته به 39.9 درصد بازدهی بیشتر می‌انجامد و اساساً باعث می‌شود کارکنان شرکت با توجه به کاهش زمان کاری، ساعات کاری مفیدتر و بهینه‌تری داشته باشند. در نتیجه، خیلی از جلسات کوتاه‌تر، حذف یا از راه دور برگزار شدند تا زمان کمتری صرف طی مسافت شود.

کارکنان شرکت طی این دوره آزمایشی در روزهای کاری 25.4 درصد کمتر استراحت کردند، چون احتمالاً می‌دانستند که در آخر هفته زمان بیشتری برای استراحت مناسب خواهند داشت. از طرف دیگر، با توجه به اینکه دفاتر شرکت مایکروسافت در ژاپن پنج روز بیشتر تعطیل بودند، مصرف برق نیز 23.1 درصد کاهش یافت و کارکنان 58.7 درصد کاغذ کمتری چاپ کردند.

به گفته کارکنان بخش‌هایی که به‌ طور مستقیم با مصرف‌کنندگان سروکار دارند، استراحت در روزهای جمعه با توجه به اینکه سایر بخش‌های جامعه فعال است، کار دشواری بود. با این حال، به گفته 92.1 درصد از کارکنان مایکروسافت، آنها هفته‌های کوتاه‌تر را می‌پسندند.

این نخستین بار نیست که می‌بینیم کاهش ساعت کاری اثر مثبتی بر کارآمدی و شادی کارکنان گذاشته است. شرکتی نیوزیلندی به نام Perpetual Guardian در سال 2018 پس از 2 ماه آزمایش به طور دائمی روزهای کاری خود را 2 روز کاهش داد زیرا مشاهده کرد که طی مدت آزمایشی، کارآمدی افراد 20 درصد افزایش یافت. کارکنان آن شرکت بازدهی بسیار بالاتری پیدا کردند و مثل مایکروسافت توانستند مصرف برق را کاهش دهند و زمان جلسات را پایین بیاورند.

شرکت‌های مختلفی در دنیا این آزمایش را اجرا کردند و به نتایج مشابهی رسیدند. سازمان بین‌المللی کار طی گزارش 2018 خود اعلام کرد ساعات کاری کوتاه‌تر به طور کلی بازدهی را افزایش می‌دهد. طی گزارشی که سال‌ گذشته مجله «هاروارد بیزینس ریویو» منتشر کرد، روزهای کاری کمتر همچنین می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شود. این تحقیق نشان داد زمانی که ساعت کاری از هشت ساعت به 6 ساعت کاهش پیدا کند کارگران در نهایت کار بیشتری انجام خواهند داد. بر اساس یک پژوهش دیگر که سال 2018 توسط موسسه نیروی‌ کار در کرونوس انجام شد، نیمی از کارمندان تمام‌وقت معتقد بودند می‌توانند کار روزانه خود را در کمتر از پنج ساعت انجام دهند.

کاهش روزهای کاری در سال‌های اخیر طرفداران زیادی یافته و اتحادیه‌های کارگری نیز از آنها حمایت می‌کنند. با این حال، هفته‌های کاری چهار روزه چالش‌های متعددی نظیر تعامل با مشتریان و رقابت با شرکت‌های دیگر را رقم می‌زند. بعضی از کسب و کارها با تعطیلی نیمی از کارکنان در روز دوشنبه و نیمه دیگر آنها در روز جمعه موفق شده‌اند تعادل مناسبی در این زمینه برقرار کنند.

اکنون شعبه ژاپن مایکروسافت قصد دارد تابستان سال آینده این آزمایش را بار دیگر تکرار کند و احتمالاً آن را به دیگر ماه‌های سال نیز گسترش خواهد داد. شاید روزی دیگر شرکت‌ها هم به نتایج ارزشمند این آزمایش پی ببرند و با بهره‌گیری از این طرح‌ها بازدهی کار و معدل سلامت روانی کارکنان خود را افزایش دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها