مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس و دبیرکل حزب مردم سالاری:

مجلس اول شورای نگهبان نداشت و مجلس خوبی بود/ لیست امید، از سر ناچاری بود

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه نقد عملکرد فراکسیون امید باید با در نظر گرفتن ملاحظات و محدودیت‌ها باشد،گفت: فراکسیون امید، بزرگترین فراکسیون مجلس بود ولی اکثریت نبود چون جمع آرای 2 فراکسیون دیگر آنها را تبدیل به اکثریت می‌کرد.

مجلس اول شورای نگهبان نداشت و مجلس خوبی بود/ لیست امید، از سر ناچاری بود
کد خبر: 367039
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۰۷:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| مصطفی کواکبیان، در نشست «فرجام امید» که در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد با اشاره به جایگاه و قدرت مجلس در قانون اساسی، اعلام کرد: بر اساس همین قدرت قانونی بود که حضرت امام (ره) فرمودند، مجلس در راس امور است لذا مجلس باید بتواند نظارت و تحقیق و تفحص خود را در همه حوزه ها اعمال کند.

او با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی نماینده تنها وکیل حوزه انتخابیه خود نیست، افزود: هر نماینده در برابر همه ملت ایران مسئولیت دارد، اما این جایگاه قانونی و رفیع مجلس و نمایندگان امروز تنزل پیدا کرده است.

اهم اظهارات او را به شرح زیر است:

* همه می گویند فراکسیون امید چه کار کرده است، ولی توجه نمی کنند که مجمع تشخیص و هیات نظارتی که درست کرده اند، شورای سران و دیگر نهادها موازی با مجلس عمل می کنند.

* اگر مجلس در راس امور است چرا ما مصوبات مجلس را اول باید بفرستیم مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات جدید آن یعنی هیات عالی نظارت؟ ما چنین هیات و اختیاراتی در بحث تقنین نداریم، با این رویه مجمع به مجلس دوم تبدیل شده است.

* در نطقی رسما از مقام معظم رهبری تقاضا کردم شورای اقتصادی سران قوا را تعطیل کند، ما چهل سال شرایط تحریم و تهدید دشمن را تجربه کرده ایم.

* شان مجلس را کاهش ندهیم، اگر مجلس مصوبه ای بدهد که با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای فضای مجازی مخالف باشد بی اثر می شود، باید مشخص شود که جایگاه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجازی کجاست؟

* ما تلاش زیادی کردیم ولی به ثمر ننشست. کنوانسیون های FATF را تصویب کردیم، حتی شورای نگهبان هم تا حدودی با ما همراهی کرد ولی اکنون کنوانسیون های پالرمو و cft در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر کرده اند.

* مجلس دهم مثل مجلس اول نیست، مجلس اول شورای نگهبان نداشت و مجلس خوبی بود. این حرف من نیست حرف خیلی از بزرگان اصولگرا هم هست. به دلیل همین محدودیت ها بود که مجبور شدیم لیست نیمه اصلاح طلب امید را تهیه کنیم.

* همه افرادی که در لیست امید سال 94 مجلس شورای اسلامی قرار گرفتند اصلاح طلب خالص نبودند، 175 نفر از لیست امید رای آوردند ولی کاندیدای اصلاح طلبان برای ریاست مجلس 105 رای کسب کرد. همه کسانی که به آقای عارف رای ندادند اصلاح طلب نبودند، بنابراین لیست امید لیستی از سر ناچاری بود.

* به مجلس دهم نمره 12 و به فراکسیون امید نمره 14 می دهم.

* عملکرد مجلس دهم بهتر از مجلس نهم بود. حضور تعدادی از اصلاح طلبان در مجلس هشتم موجب شد آن مجلس بهتر از مجلس هفتم باشد، بنابراین اگر یک اصلاح طلب هم وارد مجلس شود، بهتر از آن است که حضور نداشته باشیم.

* 2 گروه نمی خواهند ما در انتخابات شرکت کنیم؛ براندازان که ما را در همه ایرادات و مشکلات کشور شریک و بالاتر از آن عامل اصلی می دانند و گروه دیگر تندروهایی هستند که نان خود را در عدم حضور اصلاح طلبان در میدان رقابت جستجو می کنند.

* اگر نهادهای نظارتی برای تایید صلاحیت ها به چهار مرجع قانونی مراجعه کنند مشکلی برای حضور مردم نیست ولی اگر بدسلیقگی و تنگ نظری صورت گیرد، در مشارکت مردم تاثیر منفی دارد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها