کد خبر: 367051
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۰۸:۵۴:۰۰
| |

 جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور:

مصرف داروی مکمل غیرمجاز موجب بیماری کلیوی می‌شود

 جلال‌الدین میرزای رزاز ، با اشاره به تعریف چاقی، گفت: تعیین دقیق چاقی عمومی با اندازه گیری میزان واقعی ذخایر چربی موجود در ترکیب بدن میسر می‌شود که با روش‌های پیچیده و گران قیمتی امکان پذیر است.

مصرف داروی مکمل غیرمجاز موجب بیماری کلیوی می‌شود
کد خبر: 367051
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۰۸:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، با اشاره به عوارض چاقی و اضافه وزن، در عین حال نسبت به مصرف قرص‌های لاغری هشدار داد و گفت: مصرف قرص‌های مکمل غیر مجاز و بدون تجویز پزشک می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، اعتیاد به مکمل‌ها، افزایش فشارخون، بی‌خوابی، مشکلات کلیوی، کبدی و ... شود.

جلال‌الدین میرزای رزاز ، با اشاره به تعریف چاقی، گفت: تعیین دقیق چاقی عمومی با اندازه گیری میزان واقعی ذخایر چربی موجود در ترکیب بدن میسر می‌شود که با روش‌های پیچیده و گران قیمتی امکان پذیر است؛ اما در تحقیقات اپیدمیولوژیک به دلیل سادگی و کم هزینه بودن، بیشتر از شاخص نمایه توده بدنی (BMI) که حاصل تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر قد (به مترمربع) است، برای تعریف چاقی استفاده می‌شود.

تعریف چاقی و اضافه وزن


او با بیان اینکه بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، در بزرگسالان نمایه توده بدنی 9 / 24-18 کیلوگرم بر متر مربع را در حد مطلوب، 9 / 29-25 کیلوگرم بر مترمربع را به عنوان اضافه وزن و 30 و بالاتر را به عنوان چاقی تعریف کرده‌اند، تصریح کرد: این معیار برای کودکان و نوجوانان بر اساس توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها با استفاده از نمودار نمایه توده بدن برای سن با توجه به جنسیت تعیین می‌شود که بر اساس این نمودار، به نمایه توده بدن برای سن مساوی یا بالاتر از صدک 95 (چاقی) و بین صدک 85 و 95 (اضافه وزن) اطلاق می‌شود.

رئیس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: علاوه بر چاقی عمومی، چاقی شکمی به عنوان فاکتور پیش‌بینی کننده مستقل پیامدهای قلبی_عروقی در مطالعه‌های اپیدمیولوژیک مورد توجه است که برای تعریف آن از اندازه دور کمر استفاده می‌شود که حد مرزی توصیه شده دور کمر برای نژادها و ملیت های مختلف، مقادیر متفاوتی است. بر اساس اولین گزارش کمیته کشوری چاقی ایران، چاقی شکمی در هر دو جنس زن و مرد بر اساس دور کمر بیشتر از 95 سانتیمتر تعریف می‌شود.

رشد 3 برابری چاقی و اضافه وزن در دنیا از سال 1975


وی با بیان اینکه بیش از 2 میلیارد نفر در جهان از عوارض زیان‌بار چاقی رنج می‌برند، اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان شیوع اضافه وزن در جهان از سال 1975 تقریبا 3 برابر شده است. در بزرگسالان، شیوع اضافه وزن 39 درصد (39 درصد در مردان و 40 درصد در زنان) و شیوع چاقی 13 درصد (11 درصد در مردان و 15 درصد در زنان) گزارش شده‌ است. همچنین 41 میلیون کودک زیر پنج سال، از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند و بیش از 340 میلیون کودک و نوجوان 5 تا 19 ساله دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.

آمار چاقی و اضافه‌ وزن در ایرانیان


میرزای رزاز در خصوص آمار چاقی و اضافه وزن در ایران، افزود: شیوع اضافه وزن در زنان 32.3 درصد و در مردان 35.3 درصد گزارش شده است. همچنین شیوع چاقی در زنان ایرانی 24.1 درصد و در مردان 13.8 درصد است. در شهر تهران حدود 70 درصد افراد بالای 20 سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند این درحالی است که شیوع اضافه وزن در دختران زیر 20 سال نیز 10.3 درصد و در پسران زیر 20 سال 8.9 درصد است. علاوه بر آن شیوع چاقی در دختران زیر 20 سال 4.5 درصد و در پسران زیر 20 سال، 4.3 درصد گزارش شده است.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی انجمن تغذیه ایران برای اصلاح سبک زندگی و کاهش رشد چاقی و اضافه وزن ادامه داد: انجمن تغذیه ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد توانسته است خدمات خود را به طور غیر مستقیم از طریق حدود 9 هزار نفر فارغ التحصیل رشته تغذیه در سراسر کشور ارائه کند؛ همچنین اصلاح سبک زندگی مردم را به عنوان یکی از رسالت‌ها و ماموریت‌های اصلی خود دنبال کند.

هرچند که این مسئله نیازمند یک بسیج ملی بوده و همکاری سازمان‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را می‌طلبد. در همین راستا انستیتو تغذیه در ماه جاری اقدام به تاسیس واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی کرده است که مقدمات این بسیج ملی را با همکاری وزارت بهداشت فراهم می‌کند.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها