ارتباط خودروسازان با آلودگی هوا/ تکنولوژی پایین عامل آلاینده بودن خودروهای داخلی

کیفیت پایین و استفاده نکردن از تکنولوژی روز در تولید خودرو از سوی خودروسازان موجب شده تا بخش زیادی از آلودگی هوا متوجه این صنعت باشد.

ارتباط خودروسازان با آلودگی هوا/ تکنولوژی پایین عامل آلاینده بودن خودروهای داخلی
کد خبر: 367364
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۰۹:۰۷:۲۶

اعتمادآنلاین| چند سالی است که آلودگی هوا در کلانشر‌های کشور به شرایط وخیمی به ویژه در فصل سرما رسیده است به گونه‌ای که شدت آلودگی موجب تعطیلی مدارس و همچنین هشدار به افراد حساس برای خارج نشدن از منزل منجر شده است.

عوامل مختلفی برای ایجاد آلودگی در سطح کلانشهر‌ها قید می‌شود، اما مهم‌ترین عامل در این میان به نقش خودرو‌ها بر می‌گردد که در کنار موتورسیکلت‌ها نقش اول در این مسئله دارند.

سهم خودرو‌های سواری بنزینی در تولید گاز‌های آلاینده شهر تهران در حدود 38 درصد است که نشان دهنده نقش مهم این خودرو‌ها در آلودگی هوا است.

در این بین نقش خودرو‌های تولیدی خودروسازان داخلی بسیار مهم است هم به دلیل کیفیت پایینی که دارند و هم از نظر آلوده کردن هوا که در صدر قرار دارند؛ علی رغم تاکید بر فاقد استاندارد بودن این خودرو‌ها از سوی مراجع متولی طی سالیان گذشته و پس تاخیر بسیاری مقرر شد طی امسال و سال آینده برخی از آن‌ها از خط تولید خارج شوند هر چند جایگزین این خودرو‌ها از نظر ایجاد آلودگی حال و روز بهتری نسبت به این خودرو‌ها ندارند و در این بین نه تنها هیچ تلاشی هم از سوی خودروسازان برای اصلاح این روند صورت نمی‌گیرد، بلکه حتی طی ماه‌های گذشته خودروسازان به دنبال حذف فیلتر دوده از روی برخی از خودرو‌ها نیز بودند.

در این باره امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو گفت: بیشترین آلودگی‌ها مربوط به خودرو‌ها است و نقش زیادی در آلودگی‌ها دارند.

وی افزود: آلودگی که اتوبوس‌ها و سواری‌ها تولید داخل ایجاد می‌کنند در دنیا بی نظیر است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مصرف سوخت و ایجاد آلودگی در خودرو‌های داخلی بسیار زیاد است، گفت: به عنوان مثال خودروی پراید اگر به جای 10 لیتر در 100 کیلومتر 7 لیتر سوخت مصرف کند، حجم زیادی از مصرف و آلایندگی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی به کیفیت اهمیت نمی‌دهند، گفت: خودروسازان به دلیل اینکه مونتاژکار هستند، تکنولوژی جدید ندارند و اقدامی هم برای واردات این تکنولوژی در جهت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی نمی‌کنند.

امینی با تاکید بر اینکه نوآوری و تکنولوژی در صنعت خودرو کشور وجود ندارد، ادامه داد: جایگزینی تیبا و سمند و خارج کردن پراید و پژو 405 فایده‌ای ندارد، باید تکنولوژی تولید موتور تغییر کند در غیر این صورت این اقدامات تاثیری ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان بین‌المللی برای کاهش آلودگی هوا به سمت تولید خودرو‌های هیبریدی و برقی حرکت کردند، بیان کرد: باید به سمت تولید خودروهای، هیبریدی حرکت کرد در صورتی که خبری از تولید این نوع خودرو توسط خودروسازان داخلی نیست.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها