کد خبر: 367410
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۱۰:۱۳:۳۳
| |

ارتش عراق در میدان «الخلانی» بغداد مستقر شد

ملت عراق و مقامات این کشور، مداخلات آمریکا و رژیم صهیونیستی در امور کشور خود را رد کرده و در پی وقوع تیراندازی‌های افراد مسلح ناشناس در میادین تظاهرات، خواستار ورود نیروهای امنیتی برای برقراری امنیت و حفظ معترضان شدند.

ارتش عراق در میدان «الخلانی» بغداد مستقر شد
کد خبر: 367410
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۱۰:۱۳:۳۳

اعتمادآنلاین| هشام الرکابی، مدیر دفتر ائتلاف دولت قانون عراق (به ریاست نوری مالکی) اعلام کرد، تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم علیه مداخلات کشورهای خارجی در راستای حمایت از مطالبات قانونی آنهاست و گروه‌های سیاسی نیز خواستار عدم مداخله خارجی هستند؛ مداخله‌ای که وضعیت کشور را نابسامان می‌کند.

او گفت: همه مردم عراق باید برای مقابله با مداخله خارجی متحد شده و از سرویس امنیتی و مأموریت آن در حفظ تظاهرات‌کنندگان و ثبات کشور حمایت کنند.

عبدالامیر الدبی، معاون ائتلاف الفتح (به ریاست هادی العامری) هم گفت: این تظاهرات مردم بیانگر مخالفت آنها با اقدامات خرابکارانه است. مداخله آمریکا در عراق منفی است، در حالی که نقش ایران مثبت بوده و عراق را در مبارزه با داعش پشتیبانی کرد. وی در ادامه گفت، طرف آمریکایی در تصمیمات دولت عراق مداخله می‌کند.

بغداد روز پنج‌شنبه صحنه تظاهرات برای حمایت از صلح و محکومیت مداخله‌های آمریکایی - اسرائیلی بود و مشارکت‌کنندگان شعارهایی برای اظهار مخالفت با اقدامات خرابکارانه سر داده و در میدان التحریر پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. همچنین تظاهرات‌کنندگان از میدان التحریر به سمت خیابان‌های فلسطین، الحبیبیه و الشعب حرکت کرده و پلاکاردهایی در حمایت از آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در دست داشته و شعارهایی در حمایت از او سر دادند.

در همین راستا، بزرگان عشایر استان کربلا اعلام کردند، همگی بر این امر متفق‌القول هستند که از روز یکشنبه به منظور حفظ امنیت و ثبات این استان نباید به اهالی دیگر استان‌ها اجازه داد، وارد کربلا شوند. آنها از دستگاه امنیتی عراق خواستند، علیه کسانی که به دنبال آسیب رساندن به امنیت کشور هستند، اقدامات بازدارنده‌ای صورت داده و در عین حال از تظاهرات‌کنندگانی که به صورت مسالمت‌آمیز خواستار حقوق مشروع خود هستند، حفاظت کنند.

همچنین شاهدان و منابع پزشکی و امنیتی عراق از کشته شدن 16 تن در بغداد و زخمی شدن حدود 70 تن دیگر در اثر تیراندازی افراد مسلح ناشناس در میدان الخلانی شب جمعه خبر دادند. از این رو ارتش عراق نیروهای خود را برای حفظ جان تظاهرات‌کنندگان وارد میدان مذکور کرده است.

سلام الشمری، عضو ائتلاف سائرون مورد حمایت مقتدی صدر اظهار کرد، آنچه درباره حملات به تظاهرات مسالمت‌جو در مرکز بغداد رخ داده مستلزم توضیح سریع دولت و نیروهای امنیتی عراق است.

الشمری افزود: ورود خودروهای با افراد مسلح به میدان تظاهرات بدون هیچ ممنوعیت و تفتیشی مستلزم توضیح فوری است.

الشمری ادامه داد: آنچه افراد مسلح انجام دادند امری خطرناک است و نشان می‌دهد گروه‌های خسارت دیده پشت آن هستند و می‌خواهند روند تظاهرات مسالمت‌آمیز را به هم بریزند.

در همین راستا، کمیسیون حقوق بشر عراق،‌ نهاد رسمی وابسته به پارلمان این کشور نسبت به نبود امنیت در محل تظاهرات هشدار داده و از نیروهای امنیتی خواست از جان تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو حفاظت کرده و امنیت را برقرار کنند.

یک مقام نظامی ارشد پلیس عراق هم به خبرگزاری آناتولی گفت، سه تن از کشته شدگان مذکور، از نیروهای امنیتی هستند که هنگام استقرار در میدان الخلانی و کنترل وضعیت امنیتی آن، جان باختند.

او ادامه داد: نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان به دست افراد ناشناس کشته شده‌اند و نیروهای امنیتی همچنان در این میدان و مناطق اطراف آن به تعقیب آنها ادامه می‌دهند.

افراد مسلح نقاب‌دار با خودروهای غیرنظامی شب جمعه به میدان الخلانی، محل تجمع صدها معترض و تحصن کننده یورش برده و به صورت بی‌هدف اقدام به تیراندازی کردند. این افراد به تیرانداری خود تا زمان اعلام وزارت کشور مبنی بر محاصره این منطقه و تعقیب تیراندازان ادامه دادند.

پس از اینکه پارلمان عراق روز یکشنبه با استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور موافقت کرد و در پی آن آرامش شکننده در کشور حاکم شد،‌ این نخستین بار است که افرادی از نظامیان و غیرنظامیان کشته می‌شوند.

خبرگزاری آناتولی همچنین به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد، احمد المهنا، عکاس خبری در جریان آشوب‌های شب جمعه که با یورش افراد مسلح ناشناس به میدان الخلانی و منطقه اطراف آن همزمان بود، توسط افراد ناشناس در میدان الاحتجاج بغداد با سلاح سرد جان باخت.

این حادثه چند ساعت پس از آن صورت گرفت که افراد مسلح ناشناس با یک خودروی سیاه رنگ اقدام به ربودن عکاس زید محمد الخفاجی پس از بازگشت از میدان التحریر از مقابل منزلش در منطقه القاهره واقع در شمال بغداد کردند.

موارد ربودن اشخاص از جمله فعالان، امدادگران و فعالان حوزه حقوق بشر در بغداد و دیگر استان‌های عراق با تداوم اعتراضات مردمی همچنان ادامه دارند.

منابع عراقی نیز گزارش دادند، نظامیان «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر به رهبری مقتدی صدر به منظور حفاظت از تظاهرات‌کنندگان به میدان التحریر در مرکز بغداد رفتند. شاهدان در این باره گفتند، خودروهای سرایا السلام را دیدند که به این میدان وارد شدند.

این منابع به نقل از دفتر صدر گفتند، دو تن از نیروهای وابسته به مقتدی صدر در جریان حملات به معترضان در التحریر کشته شدند.

تظاهرات‌کنندگان در میدان‌های التحریر و الخلانی بغداد از ارتش خواستند وارد عمل شده و از معترضان در برابر حملات گروه‌های مسلح و تیراندازی‌ها حفاظت کنند. در این راستا، یکی از فعالان خطاب از نیروهای امنیتی خواست در حالی که افراد مسلح دست به کشتن تظاهرات‌کنندگان می‌کنند، یا به سوگندی که یاد کرده‌اند، عمل کرده و وظایف خود را انجام دهند یا درجه‌های نظامی خود را بردارند.

به نقل از سومریه نیوز، خالد المحنا، سخنگوی وزارت کشور عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، برخی از خبرگزاری‌ها اخبار جعلی به نام این وزارتخانه درباره موارد قتل و حمله به میادین تظاهرات منتشر کردند.

وزارت کشور این اظهارات را تکذیب و نسبت به انتشار بیانیه‌ها و اظهارات غیرمجاز هشدار داده و در این خصوص حق پاسخ‌گویی قانونی را برای خود محفوظ می‌دارد.

پیش از این رسانه‌ها بیانیه‌ای را درباره موارد کشتار، تجاوز، تزریق مواد مخدر و حملات در میادین تظاهرات به نقل از وزارت کشور منتشر کرده بودند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها