افزایش 5 برابری مبادلات تجاری ایران و عمان

وزیر صنعت گفت: هیئتی که امروز از عمان در ایران حضور دارد، بزرگترین هیئتی است که طی سالهای گذشته از عمان وارد ایران شده که بخش خصوصی، تجار و صادرکنندگان عمان این هیئت را همراهی کرده است.

افزایش 5 برابری مبادلات تجاری ایران و عمان
کد خبر: 367458
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۱۱:۲۸:۵۴

اعتمادآنلاین| رضا رحمانی، وزیر صنعت در هجدهمین اجلاس کمسیونهای مشترک همکاری های اقتصادی ایران و سلطنت عمان گفت: هیئتی که امروز از عمان در ایران حضور دارد، بزرگترین هیئتی است که طی سالهای گذشته از عمان وارد ایران شده که بخش خصوصی، تجار و صادرکنندگان عمان این هیئت را همراهی کرده است.

وی ادامه داد: امیدواریم در مزاکرات هیئت عمان با بخش خصوصی ایران از این موقعیت استفاده و از ظرفیت‌های موجود کشور، مداکرات خوبی انجام شود. در مذاکرات دوجانبه فقط تسهیل کننده بوده و اتاق بازرگانی ایران ادامه و انجام مذاکرات را در اختیار دارند.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: ایران تحت تدابیر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی به ویژه عمان اهتمام ویژه دارد. بر همین اساس برای تخقق اهداف و سیاست‌های دو کشور و همکاری نزدیک و گسترش فعالیت‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد.

رحمانی افزود: جهت گیری این کمیسیون باید برای افزایش سطح تجاری و رفع موانع و فرصت‌های جدید همکاری و راه کارهای مناسب و نیازها و علایق دو کشور باشد.

وی گفت: در سالهای اخیر تجارت دو کشور رو به افزایش بوده ولی حجم فعلی مبادلات متناسب با علایق و ظرفیت‌ها و توانمندی دو کشور نیست و باید افزایش یابد. همکاری دو کشور در تجارت و سرمایه گذاری و گردشگرد و خدمات فنی و مهندسی افزایش یابد. 5 میلیارد دلار ظرفیت برای مبادلات بین ایران و عمان وجود دارد که در حال حاضر این رقم یک میلیارد دلار است.

وزیر صمت گفت: باید کمیته مشترک دو کشور برای پیگیری این توافقات با ریاست سازمان توسعه تجارت و نماینده عمان تشکیل و نقشه راهی طراحی شود.زیرا ایران ظرفیت‌های کم نظیری در خوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی، خدمات مهندسی، موقعیت جغرافیایی ظرفیت‌های مناسبی منطقه‌ای وجود دارد.

رحمانی با اشار به اراده ایران و سیاست‌های تجاری کشور برای توسعه روابط تجاری با عمان برای تأمین نیازهای دو کشور، تصریح کرد: عمان را به عنوان یک موقعیت منطقه‌ای برای توسعه روابط با کشورهای همسایه عربی و افریقا و شمال افریقا می‌دانیم که توافقات مختلفی با کشور‌های خلیج فارس، آسیای میانه با جنوب ایران و کشورهای خلیج فارس و افریقایی انجام شده است.

وی با اشاره به حل مشکلات بندری و دریایی و همچنین صدور ویزا و اقامت برای تجار ایرانی در عمان خاطرنشان کرد: در خصوص نقل و انتقال پول میان دو کشور و تجار مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با توجه به حضور رئیس کل بانک مرکزی عمان و نشستهای مشترک این موضوعات نیز حل شود. همچنین امیدواریم با امضای توافقات بندری و کشتیرانی فعالیت های بین دو کشور گسترش و برنامه ریزی های لازم در این خصوص انجام شود.

وزیر صنعت ادامه داد: علاوه بر مشارکت در زمینه تولید و صادرات کالاهای باکیفیت صنعتی و کشاورزی مورد نیاز عمان، شرکت های خدمات فنی مهندسی ایران نیز از توانمندی مناسبی برای حضور در پروژه های عمان برخوردار هستند.

رحمانی با اشاره به مناطق آزاد دو کشور و امکانات مناسبی که برای سرمایه گذاری‌های مشترک از این طریق وجود دارد، گفت: این بنادر از خطوط ترانزیتی مناسبی برخوردار هستند که باید از این ظرفیت برای روابط تجاری بین دو کشور استفاده کنیم. همچنین در سفر خود به کشور عمان برای گسترش روابط و مسائل مناطق آزاد دو کشور صحبتهایی انجام شده و مشکلاتی که در گذشته وجود داشت در حال حاضر رفع شده است.

وی در خصوص جلسات مشترک دو کشور و بخش خصوصی ایران و عمان اظهار داشت: استانهای مرزی دو کشور ظرفیتهای مناسبی برای همکاری و توسعه روابط تجاری مشترک دارند که هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان و حتی استان فارس در ایران با داشتن اشتراکات فرهنگی، زبانی و تاریخی با بخشی از مردم عمان می‌توانند در توسعه مناسبات بین دو کشور نقش مهمی داشته باشند.

منبع: تسنینم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها