کد خبر: 367491
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

وحید نعمت‌الهی، مربی فوتسال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

برخی از بازیکنان تیم ملی فوتسال خودرأی شده‌اند/ بازیکنان فوتسال ایران در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار هستند/ چرا بازیکنی که محروم است به تیم ملی دعوت می‌شود؟/ فوتسال ایران بعد از جام‌جهانی افت می‌کند/ دست تیم ملی برای حریفان رو شده است

تورنمنت بین‌المللی فوتسال مشهد هفته گذشته با حضور تیم ملی ایران، اسلواکی و بلاروس برگزار شد و در نهایت بلاروس به عنوان نخست رسید. ایران هم با کسب یک امتیاز و با تفاضل گل بهتر نسبت به اسلواکی دوم شد.

برخی از بازیکنان تیم ملی فوتسال خودرأی شده‌اند/ بازیکنان فوتسال ایران در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار هستند/ چرا بازیکنی که محروم است به تیم ملی دعوت می‌شود؟/ فوتسال ایران بعد از جام‌جهانی افت می‌کند/ دست تیم ملی برای حریفان رو شده است
کد خبر: 367491
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ کمتر از یک سال تا بازی‌های جام‌جهانی باقی‌ مانده و فوتسال ایران شرایط خوبی در این روزها ندارد. رشته‌ای که بهترین نتیجه تاریخ ورزشی ایران در رشته‌های تیمی را به دست آورد و در جام‌جهانی قبل توانست با پیروزی برابر تیمی چون برزیل مقام سوم جهان را از آن خود کند.

وحید نعمت‌الهی، مربی فوتسال، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره وضعیت این روزهای تیم ملی گفت: بازیکنان تیم ملی سال‌هاست که کنار یکدیگر بازی می‌کنند و از همین رو حریفان ما با شرایط بازی تیم ملی فوتسال آشنا شده‌اند. هرچند بازیکنان جوان زیادی را به تیم ملی دعوت کرده‌ایم، اما در بازی‌های اصلی و مهم از آنها استفاده نمی‌کنیم. فکر می‌کنم باید نسل جدید فوتسال ایران را بسازیم.

این مربی فوتسال درباره وضعیت مالی رشته فوتسال گفت: وضعیت مالی فوتسال ایران اصلاً خوب نیست. همین اتفاق باعث شده روحیه بازیکنان از دست برود. وقتی بازیکنی در لیگ برتر فوتسال ایران درآمد خوبی ندارد و مبلغ همان قراردادی هم که با تیم می‌بندد به او پرداخت نمی‌شود چگونه می‌خواهد انگیزه بازی داشته باشد؟

او در ادامه با اشاره به انتخاب یک شغل دیگر توسط بازیکنان فوتسال گفت: وضعیت بد مالی سبب شده بازیکنان این رشته در فکر پیدا کردن یک شغل جدید باشند. خیلی از شاگردان قدیمی من در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنند و این اصلاً خوب نیست.

نعمت‌الهی با اشاره به سرمایه‌گذاری تیم‌ها در سال‌های گذشته گفت: سال‌ها پیش تیم‌هایی چون فولاد ماهان یا گیتی پسند با دلار هزار تومان نزدیک به چهار میلیارد تومان در لیگ برتر هزینه می‌کردند. همین تیم‌ها حالا با دلار 12 هزار تومان نزدیک به چهار میلیارد تومان هزینه می‌کنند. این افت فاحش مالی باعث شده بازیکنان بی‌انگیزه شوند. این مشکلات موجب افت فوتسال ملی و باشگاهی ایران شده است.

این مربی فوتسال در پاسخ این سوال که آیا نظم در تیم ملی فوتسال ایران برقرار است یا خیر گفت: شنیده‌های من حاکی از این است که چند بازیکن تیم ملی خودرأی شده‌اند و به تصمیمات مربی احترام نمی‌گذارند. این بسیار برای فوتسال ایران خطرناک است. البته من سال‌هاست که از محمد ناظم‌الشریعه دور هستم، اما درگذشته که ایشان هدایت صدرای شیراز را بر عهده داشت مربی بسیار منظمی بود.

او در ادامه گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا بازیکنی را که از بازی در لیگ محروم شده به تیم ملی دعوت می‌کنند؟ بازیکنی که محروم می‌شود بهتر است در تیم ملی هم بازی نکند. به‌ هر حال این بازیکن به دلیلی با محرومیت مواجه شده و مربی تیم ملی هم باید تلاش کند او را به اردوی تیم دعوت نکند.

نعمت‌الهی درباره افت فوتسال ایران در آینده‌ای نزدیک توضیح داد: بازیکنان اصلی تیم ملی فوتسال ایران مثل علی‌اصغر حسن‌زاده، مهدی جاوید و محمد طیبی بازیکنانی هستند که بالای 30 سال دارند و بعد از جام‌جهانی فوتسال باید از تیم ملی خداحافظی کنند. متاسفانه بازیکنانی برای جانشینی این افراد تربیت نکرده‌ایم. تیم‌های امید و جوانان ایران هم در ‌یک سال اخیر نتایج خوبی کسب نکرده‌اند و این زنگ خطری برای فوتسال ایران است.

او ادامه داد: همین ضعف در پرورش استعدادهای فوتسال ایران باعث شده مربیان تیم ملی دوباره بازیکنانی چون حسن‌زاده و جاوید را به تیم ملی دعوت کنند. یکی از بزرگ‌ترین دلایل موفقیت تیم ملی فوتسال ایران در جام‌جهانی قبل پرورش استعدادهای فوتسال ایران بود. آن زمان 2 تیم ملی داشتیم که از نظر فنی هیچ تفاوتی با هم نداشتند. بازیکنی مثل احمدی یک رقیب بزرگ مثل توکلی داشت. مهدی جاوید در رأس تیم ملی رقیبی مثل طیبی داشت. اما فدراسیون بعد از کسب آن نتیجه درخشان در جام‌جهانی فوتسال چه برنامه‌ای برای تشویق بازیکنان داشت؟ هیچ.

این مربی فوتسال درباره تغییر احتمالی در کادر فنی تیم ملی گفت: بعید می‌دانم تغییر مربی بتواند کمکی به فوتسال ایران بکند. ناظم‌الشریعه سال‌هاست با تیم ملی کار می‌کند و با شرایط بازیکنان آشناست. اگر یک مربی جدید بخواهد هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد زمان می‌برد تا بتواند تفکراتش را در تیم ملی پیاده کند. کمتر از یک سال تا جام‌جهانی زمان ‌مانده و این تغییر مربی هیچ کمکی به فوتسال نمی‌کند.

نعمت‌الهی در پایان با اشاره به حضور یک مربی با کلاس بالای جهانی در کمیته فنی تیم ملی گفت: وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست؛ اما اگر بتوانیم یک مربی خارجی موفق را به عنوان مدیر فنی تیم ملی به خدمت بگیریم، می‌تواند دانش خودش را به مربیان ایرانی تزریق کند. این روش می‌تواند به تیم ملی فوتسال ایران کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها