روسیه: پروژه مدرنیزه کردن «فردو» انجام می‌شود

معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره تعلیق اقدامات شرکت «روس اتم» در تاسیسات اتمی فردو تاکید کرد مسکو این پروژه را به طور کامل اجرا خواهد کرد، اما نیاز به زمان برای ارزیابی شرایط جدید است.

روسیه: پروژه مدرنیزه کردن «فردو» انجام می‌شود
کد خبر: 367511
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۱۲:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو پروژه مدرنیزه کردن تاسیسات هسته‌ای فردو در ایران را تکمیل خواهد کرد.

روز پنجشنبه شرکت روسی مجری طرح تبدیل مرکز فردو به محلی برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار اعلام کرد با توجه به آغاز غنی‌سازی اورانیوم در این مرکز، پروژه تولید ایزوتوپ به حالت تعلیق درآمده است.

شرکت «روس اتم» روسیه با بیان اینکه با آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مرکز فردو امکان تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار وجود ندارد، گفته پروژه تبدیل کاربری این مرکز به حالت تعلیق درآمده است.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، ریابکوف در واکنش به این موضوع گفت: «ما پروژه را رها نکردیم و در حال مذاکره در این زمینه هستیم. (پروژه) به طور کامل اجرا خواهد شد.»

او متذکر شد روسیه فقط زمان می‌خواهد تا به مقتضیات جدید شامل تزریق گاز به سانتریفیوژها و تحمیل تحریم‌های تازه واشنگتن علیه این تاسیسات از روز 15 دسامبر واکنش نشان دهد.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «موضوع فردو در نشست توافق هسته‌ای ایران از سوی نمایندگان ایران و چین مطرح شد. ما با حضور نمایندگان شرکت روس اتم درباره دو موضوع توضیحاتی ارائه کردیم. ما تاکید کرد که تزریق گاز به آبشارهاری سانتریفیوژها مانع انجام پروژه اصلی می‌شود. مسکو نیاز به زمان دارد تا شرایط جدید را ارزیابی کند و احتمالا راههای تکنولوژیکی دیگری پیدا کند و این تعویق در انجام پروژه اجتناب ناپذیر است...»

او با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه تاسیسات فردو که از روز 15 دسامبر آغاز می‌شود نیز گفت: نیاز داریم که خطراتی که با ادامه کار روی این پروژه با آن مواجه می‌شویم را ارزیابی و درک کنیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها