منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه‌ها به خوبی در حل معضلات کشور ورود کرده‌اند

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: دانشگاه‌‎های مختلف با جایگاه علمی بهتر در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند، به نظر من در این شرایط زمانی، علی‌رغم محدودیت‌ها، دانشگاه‌ها به خوبی در حل مسائل و معضلات کشور ورود پیدا کرده‌اند، مطالعاتی که در بحث مسائل اجتماعی صورت گرفته و همچنین مطالعاتی که در بحث ریزگردها انجام شده بخشی از فعالیت‌های کاربردی مسائل پژوهشی در حل مشکلات کشور است.

دانشگاه‌ها به خوبی در حل معضلات کشور ورود کرده‌اند
کد خبر: 367562
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۱۴:۵۴:۲۶

اعتمادآنلاین| منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، درخصوص روز دانشجو هدف از نامگذاری روز 16 آذر با عنوان روز دانشجو را در تقویم رسمی کشور اهمیت دادن به جنبش‌های دانشجویی دانست و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها به صورت رسمی مجوز فعالیت گرفتند.

وی ادامه داد: بزرگداشت روز دانشجو در بین دانشجویان باعث می‌شود تا دانشجویان بعد از دوره تحصیل نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور احساس وظیفه داشته باشند.

تا قبل از پیروزی انقلاب تشکل‌های فعال دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود نداشت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه «تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تشکل‌های فعال دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود نداشت»، عنوان کرد: در آن زمان، مباحث به طور کلی در دانشگاه‌ها مطرح می‌شد و یا اینکه این مباحث در فضای بسته و محدود به نشست‌های دانشجویی بود، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی فضای بهتری برای تشکل‌های دانشجویی به وجود آمد که دانشجویان نقش مهمی در احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشند.

غلامی به جمعیت 4 میلیون نفری دانشجو در کشور اشاره و تصریح کرد: این جمعیت نشان از تنوع و تکثر دانشگاه‌ها، محیط‌های دانشگاهی و همچنین دانشجویان فعال در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دارد، علاوه بر این بسیاری از دانشجویان در یک زمان فشرده در دانشگاه‌ها حضور دارند و تلاش و کوششان معطوف به درس و تحصیل است.

برگزاری 1200 برنامه با موضوع روز دانشجو در دانشگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه «در سال گذشته حدود 1200 مورد برنامه در روز دانشجو اعم از مناظره، میزگرد، کرسی آزاد اندیشی و... در دانشگاه‌های کشور اجرا شد که نسبت به سال 96 از رشد قابل توجهی برخوردار بود»، گفت: تعداد درخواست‌های سال جاری برای روز دانشجو نیز برابر با تعداد درخواست‌های سال قبل بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص کارکرد و اثرگذاری دانشگاه‌ها، بیان کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از کارشناسان خارجی در بخش‌های مختلف نظامی، پزشکی، نفت و ... در مراکز مختلف کشور مشغول‌به‌کار بودند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای جبران نیاز کشور به نیروهای کارشناس، دانشگاه‌های آموزش‌محور را در برنامه قرار دادیم و تا اواسط دهه 70 تمام نیازهای کشور را به تحصیل کرده‌های دانشگاهی برطرف کردیم.

درسال 2020 جایگاه علمی ایران در رتبه 15 قرار خواهد گرفت

وی تصریح کرد: در نیمه دوم دهه 70 و با رشد تحصیلات تکمیلی، جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران تا حدی افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر در ارزیابی‌ها برای سال 2020 اعلام نموده اند ایران در رتبه 15 قرار دارد و 40 دانشگاه ما در گروه دانشگاه‌های رتبه زیر 1000 دنیا قرار گرفته‌اند.

غلامی بیان کرد: در طی دهه‌های اخیر و پس از توجه به آموزش‌محوری در دانشگاه‌ها به مقوله کاربردی نمودن پژوهش در دانشگاه‌ها توجه شد، از اوایل دهه 80 مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری شکل گرفتند.

وی به شروع کار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر در این خصوص در آغاز کار هستیم و قطعا در آینده شاهد رشد خوبی در این زمینه خواهیم بود. در سال‌های اخیر و با توجه به تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه استکبار جهانی، شرکت‌های جوان مسائل تولیدی که دچار مشکل شده‌اند را حل می‌کنند و این در شرایط فعلی یک افق جدید را پیش روی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باز کرده است.

دانشگاه‌ها به خوبی در حل معضلات کشور ورود پیدا کرده‌اند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌‎های مختلف با جایگاه علمی بهتر در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند، به نظر من در این شرایط زمانی، علی‌رغم محدودیت‌ها، دانشگاه‌ها به خوبی در حل مسائل و معضلات کشور ورود پیدا کرده‌اند، مطالعاتی که در بحث مسائل اجتماعی صورت گرفته و همچنین مطالعاتی که در بحث ریزگردها انجام شده بخشی از فعالیت‌های کاربردی مسائل پژوهشی در حل مشکلات کشور است.

غلامی افزود: دانشگاه نسل چهارم در کنار مسئولان حضور دارند و به ارائه راهکار درباره مشکلات کشور می‌پردازند، این دانشگاه‌ها یک مدل از دانشگاه جامعه‌محور هستند و عملکرد این نسل از دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش نشان می‌دهد که در کاربردی‌نمودن پژوهش‌ها موفق عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد خوب دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه حل مسائل مشکلات کشور گفت: بخش قابل توجهی از تحقیقات انجام گرفته در کشور در حوزه علوم پایه است، اما الگودهی، راهنمایی و هدایت داوطلبان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها به منظور ایجاد شغل و درآمد باعث شده تا 60 درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های تجربی سوق داده شوند و همین درصد امسال در گروه علوم تجربی ثبت نام کرده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: برخی استعدادهای برتر که در حوزه پزشکی مشغول به تحصیل بوده‌اند، این رشته را ترک کرده و در رشته‌هایی نظیر ادبیات فارسی، حقوق و مهندسی مکانیک مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر پشت کنکوری در حوزه تجربی داشتیم. در آینده این شغل‌ها ظرفیت جذب داوطلب را ندارند و تا جایی که صندلی دارند می‌پذیرند، این موضوع باعث شده تا استعدادهای تحصیلی از دیگر گروه‌های آزمایشی به سمت گروه خاصی برود و دانشگاه‌هایی که ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند، خالی بمانند.

غلامی از تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد جاذبه در سایر رشته‌های دانشگاهی برای داوطلبان کنکور خبر داد و عنوان کرد: علاوه بر این باید با تلاش‌های رسانه‌ای نیز بتوانیم برای رشته‌های دانشگاهی به جز رشته‌های پزشکی جاذبه ایجاد کنیم.

وی درخصوص بودجه وزارت علوم بیان کرد: در سال 96 و 97 بودجه‌های تصویب شده برای دانشگاه‌ها را دریافت کردیم و نیز منابع مالی را هم در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده‌ایم، ولی چون این بودجه با تأخیر پرداخت می‌شود برنامه زمان‌بندی دانشگاه‌ها به هم می‌خورد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بودجه سال آینده در دولت نهایی و تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. هر ساله این بودجه در مجلس با کاهش یا افزایش مواجه می‌شود که نمی‌توان از الان درباره میزان آن صحبتی کرد و اطلاعات دقیق داد، اما همه تلاش من و همکارانم در وزارت علوم و آموزش عالی این است که سهم دانشگاه‌ها، در بودجه عمومی بیشتر و متناسب با نیازهای این عرصه مهم شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره عملکرد دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: دانشگاه فردوسی چند ویژگی خوب دارد که از آن جمله قرار گرفتن در بین دانشگاه‌های بزرگ به لحاظ تعداد دانشجو و تعداد تولیدات علمی است. در حوزه فناوری و فرهنگی نیز کارهای خوبی انجام داده است، یکی دیگر از شاخص‌های خوب دانشگاه فردوسی مشهد این است که در حوزه جذب دانشجوی خارجی موفق عمل کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها