«اعتمادآنلاین» از هفتمین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس گزارش می‌دهد:

چه کسانی در آخرین روز برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند؟/ حضور دقیقه نودی سیاسیون/ ثبت‌نام بدون نوبت قالیباف

قالیباف از در پشتی وزارت کشور و به صورت vip وارد شد، بدون نوبت ثبت‌نام کرد و از همان در هم خارج شد. این در حالی بود که در زمان حضور قالیباف برای ثبت‌نام تعداد کثیری از ثبت‌نام‌کنندگان در نوبت نشسته بودند تا زمان ثبت‌نامشان فرا برسد.

چه کسانی در آخرین روز برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند؟/ حضور دقیقه نودی سیاسیون/ ثبت‌نام بدون نوبت قالیباف
کد خبر: 367621
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۲۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم پس از هفت روز به اتمام رسید، اما همان‌طور که پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد شلوغی ستادهای انتخاباتی در آخرین روز ثبت‌نام خارج از حد تصور بود. این در حالی است که در روزهای گذشته ستادها بسیار کم‌رونق بودند و از حضور چهره‌های سیاسی و حزبی هم خبری نبود.

اما هفتمین روز ثبت‌نام‌ نه تنها شلوغ که پرحاشیه هم بود. حضور دقیقه نودی چهره‌های سیاسی و حزبی که اکثراً ثبت‌نام خود را به روز آخر موکول کرده بودند اگرچه هیجان چند روز بی‌خبری و جنب‌وجوش خبرنگاران را بالا برد، اما بی‌نظمی و دردسرهایی را هم در وزارت کشور به همراه داشت. با وجود اینکه بر اساس مهلت اعلام‌شده رأس ساعت 18 درهای وزارت کشور بسته شد، اما حضور متقاضیان ثبت‌نام به اندازه‌‌‌‌ای بود که به نظر می‌رسید تا ساعت‌های پایانی شب هم ستاد انتخابات مشغول ثبت‌نام از متقاضیان باشد. این اتفاقی بود که در نهایت افتاد.

اعتمادملی گوش به فرمان دبیرکل

الیاس حضرتی، قائم‌مقام حزب اعتمادملی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم بعدازظهر امروز به همراه محمدعلی افشانی، از اعضای شورای مرکزی این حزب و شهردار اسبق تهران، در ستاد انتخابات کشور حاضر شد. حضرتی در پاسخ به خبرنگارانی که درباره حضورش و اعلام‌های قبلی او مبنی بر عدم ثبت‌نام در انتخابات می‌پرسیدند، گفت: «به خاطر درخواست تشکیلاتی حزب و همچنین دبیرکل محترم برای ثبت‌نام آمدم وگرنه بیانیه انصراف در جیبم است.»

علاوه بر این رحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتمادملی نیز برای حوزه تهران و عبدالحسن مقتدایی از اعضای این حزب از اهواز کاندیدای وزرات کشور شدند.

ثبت‌نام خارج از نوبت حاشیه‌ساز شد

حضور محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 و از رقبای حسن روحانی از حاشیه‌های اصلی آخرین روز انتخابات بود. قالیباف با حضور دقیقه نودی در انتخابات نام‌نویسی کرد.

حضور قالیباف اگرچه از مدت‌ها قبل، پیش‌بینی می‌شد اما حاشیه‌هایی را هم به دنبال داشت. پیش از حضور او برای ثبت‌نام ابتدا زمزمه‌هایی از امکان حضورش منتشر شد، سپس بیاینه انتخاباتی‌اش رسانه‌‌ای شد و بعد از مدتی در وزارت کشور برای ثبت‌نام حاضر شد. البته این حضور یک حاشیه پررنگ داشت. قالیباف از در پشتی وزارت کشور و به صورت vip وارد شد، بدون نوبت ثبت‌نام کرد و از همان در هم خارج شد. این در حالی بود که در زمان حضور قالیباف برای ثبت‌نام تعداد کثیری از ثبت‌نام‌کنندگان در نوبت نشسته بودند تا زمان ثبت‌نامشان فرا برسد.

او همچنین در بیانیه‌ای که پیش از حضورش در وزارت کشور رسانه‌ای شد، تاکید کرد: «ماجرای افزایش قیمت بنزین درس بزرگی به ما داد و آن این بود که این درخت نه تنها بعد از چهار سال ثمر نداده است بلکه در حال آسیب زدن جدی به مردم است و این نگرانی را به جد ایجاد کرد که تا سال 1400 یعنی یک سال و نیم آینده تصمیماتی نابخردانه از جنس ماجرای افزایش قیمت بنزین، اصلاً دور از ذهن نیست و اینجا بود که به این جمع‌بندی رسیدم که باید مجلسی قوی و کارآمد تشکیل شود و تمام هم و غم خود را کنترل دولت و وادار کردن آن به کار و فعالیت در این یک سال و نیم باقیمانده از عمرش قرار دهد. بر این اساس تصمیم گرفتم به دور از مصلحت‌اندیشی‌های شخصی وارد عرصه انتخابات مجلس شوم با این امید که بتوانم با وارد کردن جمعی از چهره‌های نو، مومن و متخصص در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور به مجلس، در یک سال و نیم باقیمانده این دولت خسته را مجبور به حرکت کنیم.»

شایعه حضور احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام در انتخابات

پیش از ظهر امروز همچنین اخباری در میان خبرنگاران وزارت کشور زمزمه شد مبنی بر اینکه محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس به ستاد انتخابات وزارت کشور خواهد آمد. پس از آن البته مشخص شد این شنیده‌ها در حد زمزمه بوده و احمدی‌نژاد قصد ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را نداشته است. هرچند که در روزهای اخیر وزرای دولت احمدی‌نژاد و نیروهای نزدیک به او برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم پر تعداد ظاهر شدند.

چه کسانی در روز آخر برای انتخابات مجلس یازدهم نام‌نویسی کردند؟

اما چهره‌های سیاسی و حزبی متعددی تا پایان مهلت قانونی امروز، شنبه، برای انتخابات مجلس یازدهم در ستادهای انتخابات کشور ثبت‌نام کردند.

از جمله این افراد می‌توان به مجید انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب؛ عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس؛ جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس؛ جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب؛ مسعود زریبافان، رئیس بنیاد شهید در دولت احمدی‌نژاد؛ محمدحسین مقیمی، استاندار سابق تهران؛ ابراهیم انصاریان، داماد مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی؛ پروانه مافی، نماینده تهران؛ الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم؛ علیرضا زاکانی، فعال سیاسی اصولگرا؛ مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس؛ احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس دهم؛ حسن نوروزی، نماینده مجلس؛ حسن تامینی، نماینده مجلس نهم؛ ضرغام صادقی، نماینده مجلس نهم؛ غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ رضا انصاری، نماینده مجلس دهم؛ محمدمهدی برومندی، نماینده مجلس دهم؛ فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر، نمایندگان مجلس دهم؛ مهدی کوچک‌زاده، نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس؛ سعید زیباکلام، فعال سیاسی اصولگرا؛ عبدالحسین روح‌الامینی، دبیرکل حزب عدالت و توسعه و از چهره‌های نزدیک به محسن رضایی؛ الیاس نادران، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس هشتم؛ موسی غضنفرآبادی، رئیس فعلی دادگاه‌های انقلاب تهران؛ محمدجواد ابطحی، نماینده ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس؛ وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون و از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری؛ حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا؛ حسن عابد جعفری، عضو هیات موسس سپاه و وزیر بازرگانی دولت میرحسین موسوی؛ قدرت علیخانی، نماینده ادوار مجلس؛ قاسم میرزایی‌نیکو و محمدعلی پورمختار، نمایندگان مجلس دهم و عباس جدیدی عضو سابق شورای شهر تهران اشاره کرد.

13 هزار و 896 نفر برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند

در پایان آخرین روز ثبت‌نام یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین آمار ثبت‌نام نامزدها با تاکید بر اینکه از ساعت 18 بعدازظهر بر اساس اعلام قبلی درهای ستاد انتخابات بسته شد، گفت: «در مجموع تا این لحظه 13 هزار و 896 نفر ثبت‌نام خود را نهایی کرده‌اند. این آمار بیش از 15 درصد نسبت به دوره قبل افزایش داشته است.»

او ادامه داد: «از این تعداد 12291 نفر مرد و 1605نفر زن هستند. نسبت زنان به کل ثبت‌نام‌کنندگان 12درصد و مردان 88 درصد است.»

موسوی درباره درصد ثبت‌نام کنندگان به تفکیک رشته تحصیلی بیان کرد: «از این تعداد معادل چهار درصد تحصیلات حوزوی دارند، 14 درصد تحصیلات دکتری، 77 درصد کارشناسی ارشد، مابقی لیسانس و کمتر هستند. همچنین 26 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات را ایثارگران تشکیل می‌دهند. چهار درصد سابقه نمایندگی دارند و 24 درصد نیز حداقل یک بار در ادوار مختلف نامزد شده‌اند.»

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اگرچه باز هم در برابر آمار استان‌هایی که کمترین تعداد داوطلبان را دارند، سکوت کرد اما به استان‌هایی که بیشترین ثبت‌نام را داشتند اشاره کرد و گفت: «استان تهران با 3138 نفر، اصفهان 1099، خراسان رضوی 980، خوزستان 800 و فارس با 739 نفر پنج استانی هستند که بیشترین ثبت‌نام‌کننده را دارند.»


او در پایان افزود: «آمار نهایی ثبت‌نام‌کنندگان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس تا ساعت 10 فردا (یکشنبه) اعلام نهایی خواهد شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها