مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین :

دولت در کنار افزایش درآمد، هزینه‌ها را هم کاهش دهد/ بسیاری از بازارها برای ما ممنوع است

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: دولت در موضوع بودجه نباید تنها تمرکز بر افزایش درآمدها از طریق مالیات یا صادرات غیرنفتی کند و باید به دنبال کاهش هزینه‌ها در این تنگنای اقتصادی باشد.

دولت در کنار افزایش درآمد، هزینه‌ها را هم کاهش دهد/ بسیاری از بازارها برای ما ممنوع است
کد خبر: 367674
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ۰۹:۵۰:۱۴

اعتمادآنلاین| مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد رشد صادرات غیر‌نفتی به منظور جبران کاهش درآمدهای نفتی گفت: صادرات غیرنفتی بالقوه ظرفیت دو برابر مقدار کنونی را دارد اما به فعل درآوردن آن در شرایط کنونی اقدام دشوار است. صادرات ما دو مشکل عمده دارد، نخست اینکه 70 یا 80 درصد عمده صادرات غیرنفتی ما متعلق به بنگاه‌های بزرگی هستند که دولتی یا خصولتی هستند و این شرکت‌ها نقص‌های مدیریتی و مشکلات خاص خود در حوزه صادرات را دارند.

وی ادامه داد: مشکل دوم مربوط به این است که اصولاً صادرات نیازمند روابط بین‌المللی مناسب است یعنی به همان دلیلی که ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم باز در حوزه صادرات غیرنفتی نیز تحت فشار هستیم یعنی وقتی نتوانیم از سیستم بانکی دنیا استفاده کنیم یا نتوانیم در بسیاری از بازارهای حضور داشته باشیم کار برای ما سخت خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: اما نباید فراموش کرد که پیشرفت در صادرات غیرنفتی نشدنی نیست اما کار یک ساله هم نیست که به دنبال جهش در آن باشیم اگر ما بتوانیم در همین درصدهای کنونی هم پیشرفت داشته باشیم برای ما موفقیت محسوب می‌شود چون به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد بسیاری از بازارها برای ما ممنوع است.

وقتی ما از 15 کشور همسایه صحبت می‌کنیم با بخش عمده‌ای از کشورهای که قدرت خرید بالا دارند و در جنوب خلیج فارس هستند مناسبات سیاسی مناسبی نداریم‌. بنابراین باید به سمت تنش‌زدایی حرکت کنیم تا این بازارها در دسترس ما باشند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در حوزه تولید نیازمند تغییر ذهنیت هستیم، گفت: اما تولید کشور باید به گونه‌ای باشد که بخشی از آن در خدمت صادرات باشد یعنی به جای نگاه به داخل به خارج از مرزها تمرکز کنیم تا بازده تولید و کیفیت آن افزایش یابد. البته دولت نیز در موضوع بودجه نباید تنها تمرکز بر افزایش درآمدها از طریق مالیات یا صادرات غیرنفتی کند و باید به دنبال کاهش هزینه‌ها در این تنگنای اقتصادی باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها