کنترل قرارداد نفتی اوپک خطر سقوط قیمت نفت را افزایش می‌دهد

اگر همه کشورها به قرارداد جدید اوپک پایبند نمانند، عربستان دو گزینه واضح دارد ولی هر دوی آنها به این کشور آسیب می رسانند: ادامه بر دوش کشیدن بار کاهش تولید این کشورها یا باز کردن شیرهای نفتش برای این که درس خوبی به آنها داده باشد.

کنترل قرارداد نفتی اوپک خطر سقوط قیمت نفت را افزایش می‌دهد
کد خبر: 367990
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۱۰:۰۸:۵۲

اعتمادآنلاین| آخرین قرارداد کشورهای بزرگ تولید کننده نفت جهان برای کاهش عرضه نفت و حمایت از قیمت آن مانند گذشته بستگی به قانع کردن کشورهایی دارد که تا به حال به این قرارداد پایبند نبوده اند. امید چندانی برای تغییر رفتار این کشورها وجود ندارد و به این ترتیب عربستان بین دو گزینه بد خواهد ماند: ادامه بر دوش کشیدن بار کاهش تولید این کشورها یا باز کردن شیرهای نفتش برای این که درس خوبی به آنها داده باشد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت جدید عربستان در تلاش خود برای تقویت قرارداد جدید کاهش تولید در اجلاس اوپک و متحدانش در وین، لحنی مذهبی به سخنانش داد:

« مانند آنچه در مذهب گفته می شود، اگر ایمان دارید، باید به آن عمل کنید. ایمان بدون عمل نمی شود».

« فکر نمی‌کنم هیچ کسی در این اتاق بی ایمان باشد. ولی من به دوستانم می گویم پایبند بودن به این قرارداد به نفع همه ماست».

مخاطب این پیام به طور واضح عراق و نیجریه هستند ، کشورهایی که تا به حال به تعهد خود طبق قرارداد کاهش تولید فعلی عمل نکرده‌اند. البته عبدالعزیز نام این کشورها را ذکر نکرد.

سهمیه قرارداد جدید برای عربستان - 9.744 میلیون بشکه در روز- به این معناست که این کشور یک بار دیگر بار بیشتر کاهش تولید را بر دوش می کشد. روسیه تقریباً یک سوم این مقدار نفت را از تولید خود کم خواهد کرد. ولی این بار سیاست چماق و هویج عربستان قوی تر است. این قرارداد که از اول ژانویه اجرایی می شود، در اوایل مارس بررسی خواهد شد. ساز و کار معاملات نفتی به گونه ای است که هیچ کدام از اعضا نمی توانند جایی برای پنهان شدن پیدا کنند.

اگر همه کشورها به این قرارداد پایبند نمانند، عربستان دو گزینه واضح دارد ولی هر دوی آنها به این کشور آسیب می رسانند. عربستان سعودی می تواند مانند گذشته چشمش را بر روی این تخلفات ببندد ولی به نظر نمی رسد وزیر نفت جدید چنین رویه ای را در نظر داشته باشد. عربستان در گذشته هم سیاست دوم را به کار گرفته است مثل افزایش تولید نفت در 2014 که پاسخی به عدم رعایت قرارداد کاهش تولید توسط سایر تولیدکنندگان بود که در آن زمان تولید کنندگان شیل آمریکا بودند و افزایش تولید دسامبر 1998 که برای تنبیه ونزوئلا به خاطر تولید بیش از حدش در ماه های گذشته صورت گرفت.

این افزایش تولید ها باعث سقوط قابل ملاحظه قیمت نفت شد و یک پاسخ مشابه در مارس 2020 دقیقا همین تاثیر را خواهد داشت. عبدالعزیز بدون شک امیدوار است دورنمای چنین اتفاقی متخلفان را بترساند و مجبور به تبعیت از قرارداد شوند.

در غیر این صورت باید در مورد به کار بردن یکی از این راه حل ها تصمیم گیری کند. عربستان برای به دست آوردن اعتبار خود مجبور می‌شود تولیدش را افزایش دهد حتی اگر این کار به قیمت کاهش قیمت نفت و ناخشنودی سرمایه‌گذاران آرامکو در خانه تمام شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها