معاون پیشین وزیر دفاع انگلیس:

جامعه‌جهانی برای حفظ برجام بیشتر تلاش کند

توبیاس الوود، معاون پیشین وزیر دفاع انگلیس از اینکه خروج آمریکا از برجام به این توافق صدمه زده است ابراز تاسف و تصریح کرد، جامعه جهانی برای حفظ آن باید بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

جامعه‌جهانی برای حفظ برجام بیشتر تلاش کند
کد خبر: 368006
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۱۰:۲۷:۴۴

اعتمادآنلاین| توبیاس الوود روز دوشنبه سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را رویکردی «غیر سودمند» خواند که به تشدید ناپایداری در خاورمیانه دامن زده است.

او تنش‌های بوجود آمده در توافق‌هسته‌ای ایران را به رفتار شخص دونالد ترامپ نسبت داد و یادآور شد، حتی کنگره نیز رویکرد متفاوتی نسبت به کاخ سفید دارد.


این سیاستمدار انگلیسی افزود: با وجود آنکه آمریکا نزدیک‌ترین متحد این کشور است و در بسیاری از مسائل از جمله آنچه نفوذ ایران در منطقه خوانده می‌شود، هم عقیده است اما از همه سیاست‌های واشنگتن علیه تهران، به ویژه خروج از برجام و سیاست فشار حداکثری حمایت نمی‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و غیرقانونی کشورش را از برجام خارج کرده و تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

ایران که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است؛ یک‌سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها بویژه بهره‌مندی‌ ایران از منافع اقتصادی این توافق، از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون چهار گام‌ را با هدف کاهش تعهدات خود، طبق برجام آغاز کرد.

با وجود مخالفت اعضای برجام از گام‌های ایران، اما در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که جمعه گذشته در وین برگزار شد، همه کشورها رفتار مخرب آمریکا را ریشه اصلی تنش‌های بوجود آمده در برجام اعلام کردند.

در همین رابطه « جوسپ بورل » مسئول جدید سیاست‌خارجی اتحادیه‌اروپا شنبه (16 آذر) در توئیتی بر اهمیت برجام تاکید کرد و حفظ توافق هسته ای را مسئولیت همه طرف‌ها دانست.


بورل نوشت: برجام برای امنیت جهانی و عدم اشاعه هسته‌ای حیاتی است. ما مسئولیت جمعی برای حفظ توافق ایران داریم. متعاقب برگزاری کمیسیون مشترک، در سمت هماهنگ کننده از دعوت برای اجرای کامل (برجام) و معکوس ساختن روند منفی اخیر حمایت می‌کنم.

معاون پیشین وزیر دفاع انگلیس در ادامه‌، ادعای مشارکت انگلیس در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس را که مردادماه گذشته خبرساز شده بود رد کرد و گفت:‌ من با این ادعا موافق نیستم. ما درگیری‌های غیرسودمندی در تنگه هرمز داشتیم و دوران سختی را پشت سر گذاشتیم، اما از آن زمان عبور کردیم. ما تمایل داریم با ایران و مردم این کشور رابطه فعالی داشته باشیم؛ نباید تصور کنید هر کاری ترامپ انجام می‌دهد انگلیس از آن تبعیت می‌کند.

الوود خاطرنشان کرد، فارغ از هرگونه ادعا درباره نقش ایران در حمله به تاسیسات فنی آرامکو، تهران باید این حادثه را محکوم می‌کرد. باید درک کنیم که این رویدادها تا چه اندازه خطرناک است، چون تا بروز جنگ بزرگتر که به نفع هیچ‌کس نیست، فقط چند گام فاصله داریم.

او همچنین خروج آمریکا از سوریه و حمله ترکیه به شمال سوریه را به باد انتقاد گرفت و افزود: با کمال تاسف باید عرض کنم ما شاهد فرسایش نظم قوانین بین‌المللی هستیم و [...] لازم است جامعه جهانی با یکدیگر همکاری کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها