کد خبر: 368012
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۱۰:۳۶:۱۹
| |

ناکامی توطئه ترامپ در ونزوئلا؛ تقویت جایگاه مادورو

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی اذعان کرد که تلاش‌های واشنگتن برای براندازی دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا نه تنها به نتیجه نرسیده بلکه دست‌کم در مقطع کنونی، حتی موجب تقویت جایگاه مادورو شده است.

ناکامی توطئه ترامپ در ونزوئلا؛ تقویت جایگاه مادورو
کد خبر: 368012
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۱۰:۳۶:۱۹

اعتمادآنلاین| روزنامه وال استریت ژورنال در این گزارش روز گذشته (یکشنبه) عنوان کرد: اقدامات برای سرنگونی نیکلاس مادورو از قدرت نه تنها ناکام بوده بلکه حتی این اقدام ممکن است موجب قوی تر شدن جایگاه وی شده باشد. از جمله نشانه‌های تقویت جایگاه مادورو می توان به بهبود نسبی وضعیت اقتصاد، فروکش کردن اعتراض های مخالفان و مواجه شدن مخالفان با اتهام فساد اشاره کرد.

فرناندو کاتس یک مقام سابق شورای امنیت ملی امریکا در این زمینه گفت: مادورو در این مقطع زمانی احتمالا احساس خوبی در مقایسه با چند سال پیش دارد. در مقایسه با سه سال پیش اکنون برای ایجاد تغییرات در ونزوئلا کمتر خوشبین هستم.

وی افزود: دلیلی نمی بینم پیش بینی کنم در سال 2020 میلادی شاهد تغییرات مثبتی برای مردم ونزوئلا خواهیم دید.

در ادامه این گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمده است: طرح خوان گوایدو رهبر مخالفان برای قرار گرفتن به جای مادورو در سمت ریاست جمهوری ونزوئلا به دنبال وضعیت بد اقتصادی در این کشور اکنون شتابش را از دست داده است.

دیوید اسمیلده کارشناس مسائل ونزوئلا در دانشگاه تولان به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: شرایط به گونه ای پیش رفته که جایگاه مادورو تقویت شده است. شاهد فروپاشی اتحاد مخالفان دولت ونزوئلا هستیم.

عثمان بولیوار یک تاجر ونزوئلایی نیز گفت: شاهد یک گردش کامل شرایط هستیم. ما خود را برای بقا با شرایط تطبیق دادیم. آنچه گوایدو پیشنهاد کرده فقط یک رویا بود.

با این حال الیوت آبرامز نماینده دولت آمریکا در امور ونزوئلا دستاوردهای چند ماه اخیر دولت مادورو را ظاهری توصیف کرد و نسبت به تغییرات در ونزوئلا همچنان خوش بین است.

آبرامز عنوان کرد: اگر می بینم شرایط ونزوئلا رو به باثباتی است به این دلیل بوده که روسیه و چین در حال دادن وام به ونزوئلا به امید بازپرداخت آن هستند.

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری‌اش، او را "غاصب قدرت" خواند و اعلام کرد که دیگر وی را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. پس از آنکه «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا در 28 ژانویه (8 بهمن ماه 97) خود را رئیس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت. بیش از 50 کشور دیگر به تبعیت از آمریکا گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا شناسایی کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.

مادورو بارها آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه ونزوئلا و تلاش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام مستقر در کاراکاس متهم کرده است.

مشکلات شدید اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. بحران اقتصادی در این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته نزدیک به چهار میلیون نفر از این کشور به کشورهای دیگر گریخته اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها