روزنامه سعودی:

داعش برای نفوذ در اعتراضات عراق برنامه دارد

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از کارشناسان خود ضمن تایید سخنانی یک مقام عراقی درباره برنامه داعش برای نفوذ به اعتراضات، نوشت، تروریست‌ها همواره به دنبال بهره‌برداری از ناآرامی‌های عراق بوده‌اند.

داعش برای نفوذ در اعتراضات عراق برنامه دارد
کد خبر: 368149
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۱۵:۲۶:۴۴

اعتمادآنلاین| فرماندهی عملیات مشترک عراق در حالی مرحله هفتم از عملیات «اراده النصر» (عزم پیروزی) را در مبارزه با داعش در چهار محور از مناطق مختلف این کشور کلید زده است که سخنگوی رسمی عملیات مشترک عراق هم از نقشه داعش برای حمله به اعتراضات عراقی‌ها خبر داد.

سرلشکر «تحسین الخفاجی» درباره هفتمین مرحله از عملیات اراده النصر که از دو روز پیش در چهار محور شامل استان‌های صلاح الدین، کرکوک و دیالی و شهر سامراء در حال انجام است، گفت: این عملیات به همه اهداف مطلوب خود دست خواهد یافت و در موعد مقرر به پایان می‌رسد.

وی به انهدام کانال‌های زیر زمینی محل اختفای تروریست‌ها در محور صلاح الدین و کرکوک و کشف و ضبط مواد منفجره و بمب‌های دستی متعلق به آنها و دستگیری شماری از تروریست‌ها و پیگرد آنها در 45 روستا در جریان این عملیات اشاره کرد.

الخفاجی همچنین از نقشه جدید داعش برای حمله به معترضان عراقی گفت و افزود: بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردیم برخی سرکرده‌های داعش برای رسیدن به بغداد و حمله به اعتراضات آنها برنامه دارد.


«فاضل ابورغیف» یک کارشناس امنیتی عراق چنین امری را از سوی داعش بعید ندانست و گفت: بخش اعظم نقشه‌های داعش بر مبنای بهره برداری از شرایط فعلی عراق و تلاش برای استفاده از آن به نفع خودش است.

این کارشناس عراقی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط تصریح کرد: پیشتر هم داعش از شرایط سیاسی در عراق سوء استفاده می‌کرد تا معادلات را برهم بزند و ثابت کند که می‌تواند در عرصه سیاسی حاضر باشد با وجود هر آنچه که در مقطع اخیر بر این گروهک تروریستی گذشته است.

ابورغیف با تاکید بر هوشیاری طرف‌های مسئول در عراق نسبت به فرصت طلبی داعش گفت: از همین رو در مدت گذشته بسیاری از هسته‌های داعش متلاشی و عناصر آن دستگیر شدند.

«معتز محیی الدین» رئیس مرکز مطالعات راهبردی الجمهوری هم در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت: مناطق آزاد شده عراق که داعش گاه و بیگاه به دنبال بازگشت به آنجاست از امنیت کامل برخوردار نیست و ساکنان اصلی آنجا هم به بهانه‌های مختلف از بازگشت به آنجا امتناع می‌کنند .

وی افزود: همین که هنوز امنیت بازگشت ساکنان اصلی آن مناطق فراهم نشده است این مسئله بازگشت داعشی‌ها را ممکن میکند بنابراین صرفا آزادسازی مناطق کافی نیست و تامین امنیت آنجا و فراهم کردن شرایط مناسب برای بازنگشتن تنش ها به آنجا مهم است.

وی بر ضرورت حضور نیروهایی زبده کار بلد و مطلع از وضعیت جغرافیایی آن مناطق به منظور پیگرد عناصر داعش تاکید کرد و گفت:در این صورت است که شکاف های امنیتی کم تر شده و کم تر هم نیاز به عملیات های نظامی است.

دولت پیشبرد امور عراق هم دهم دسامبر (فردا) را به مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی بر داعش و آزادسازی شهر موصل مرکز استان نینوا که این گروهک تروریستی آنجا را پایتخت خلافت خودخوانده خود در عراق خوانده بود، تعطیل رسمی اعلام کرد.

بغداد در دهم دسامبر 2017 پیروزی خود را بر داعش و آزادسازی کامل یک سوم از خاک این کشور (شمال و غرب عراق) که در تابستان 2014 توسط این گروهک تروریستی اشغال شده بود اعلام کرد .

اما هسته‌های خفته داعش هنوز در اقصی نقاط این کشورباقی مانده‌اند و به شیوه قبلی فعالیت خود در حملات چریکی که پیش از سال 2014 به کار می گرفت، بازگشته‌اند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها