گزارش «اعتمادآنلاین» از برخورد انگلیسی با پدیده شوم این روزهای فوتبال اروپا گزارش می‌دهد:

مبارزه با نژادپرستی بدون وقفه و تردید/ تفاوت‌های ایتالیا و انگلستان در برخورد با نژادپرستی چیست؟

با مقایسه واکنش‌ها به نژادپرستی در فوتبال کشورهای مختلف به سادگی درمی‌یابیم که چرا در ایتالیا تیتر نژادپرستانه یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های ورزشی این کشور آنچنان مورد توجه قرار می‌گیرد و در انگلیس یک هوادار نژادپرست با محکومیت سنگین مواجه می‌شود.

مبارزه با نژادپرستی بدون وقفه و تردید/ تفاوت‌های ایتالیا و انگلستان در برخورد با نژادپرستی چیست؟
کد خبر: 368156
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۶ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ روح شوم نژادپرستی به فوتبال برگشته است. این جمله‌ای است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. از سری‌ آ ایتالیا تا لیگ برتر انگلیس، نژادپرستی گویی در سال 2019 همچون روحی که به کالبد مرده بازگردد دوباره به فوتبال بازگشته و این واقعیت تلخ را پیش چشم هواداران فوتبال آورده که آنچه دهه‌ها برای از بین بردنش مبارزه می‌کردند هنوز وجود دارد. اما در این میان نکته قابل توجه تفاوت در واکنش‌ها به تبعیض است.

اپیزود اول:‌ بازی منچسترسیتی و منچستریونایتد

ورزشگاه اتحاد/ دربی منچستر

بازداشت یکی از هواداران منچسترسیتی در دربی شهر منچستر به اتهام توهین نژادپرستانه علیه بازیکنان منچستریونایتد دوباره وجود نژادپرستی در فوتبال را یادآوری کرد. گری نویل بازیکن سابق یونایتد پس از بازی، سیاستمداران به خصوص بوریس جانسون را به خاطر ایجاد شرایطی که در آن نژادپرستی پذیرفته‌شده است مقصر دانست. در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده به نظر می‌رسد دوربین‌های ورزشگاه اتحاد یکی از هواداران سیتی را، در حالی که به فِرِد بازیکن برزیلی منچستریونایتد توهین نژادپرستانه می‌کند، شکار کرده‌اند. بازیکنان روز یکشنبه اعلام کردند این اتفاق نشان‌دهنده حرکت رو به عقب جامعه است.

در گزارش‌ها نام فرد متهم به نژادپرستی «آنتونی بورک» ذکر شده است. صفحه فیس‌بوک او حذف شده، اما بورک پیش از بسته شدن فیس‌بوکش اتهام نژادپرستی را رد کرده است.

کمپانی کایر نیز روز یکشنبه اعلام کرد یکی از کارمندان خود را اخراج کرده است. این کمپانی در توییتی نوشت: «برای کمپانی کایر نژادپرستی به هیچ وجه پذیرفته‌شده نیست. ما اعلام می‌کنیم یکی از کارمندان این کمپانی پس از تحقیقات مرتبط با نژادپرستی اخراج شده است.»

پیارا پوار مدیر «فیر نتورک»، که در راستای مقابله با نژادپرستی در فوتبال فعالیت می‌کند، با محکوم کردن این اتفاق گفت: «توهین‌های نژادپرستانه اپیدمی شده، به این خاطر که وقتی هواداران در یک کشور این کار را انجام می‌دهند در جاهای دیگر هم تصور می‌شود این موضوع پذیرفته شده است. محکوم کردن فرد خاطی اتفاق خوبی است، اما گاهی لازم است به تصویر بزرگ‌تر نگاه کنیم.»

گری نویل پس از دربی منچستر گفت: «ما همیشه دیگر کشورها را در مساله نژادپرستی محکوم می‌کنیم، اما عملکرد خودمان در مقابله با نژادپرستی بسیار ضعیف است.»

پوآر که در راستای مقابله با نژادپرستی با یوفا همکاری می‌کند با تایید سخنان گری نویل گفت: «حرف‌های سیاستمداران فضایی خلق می‌کند که چهار پنج سال پیش قابل قبول نبود.»

پلیس شهر منچستر اعلام کرده یک مرد 41ساله به اتهام نژادپرستی بازداشت شده است.

باشگاه منچسترسیتی پس از بازی اعلام کرد به هیچ وجه نژادپرستی را تحمل نخواهد کرد و هر کس به نژادپرستی محکوم شود همه عمر از ورود به ورزشگاه محروم خواهد شد.

سولسشر مربی منچستریونایتد نیز در واکنش به این اتفاق گفت: «فِرِد و جسی لینگارد در نقطه کرنر بودند. من حرف‌های پسرها را شنیده‌ام و ویدئو را هم دیده‌ام. ما هر هفته باید در مورد این موضوع صحبت کنیم. به نظر من چنین کسی نباید دیگر هیچ‌وقت وارد یک ورزشگاه فوتبال شود. این موضوع غیرقابل قبول است.»

اتحادیه فوتبال انگلیس هم اعلام کرده تبعیض به هیچ وجه در فوتبال این کشور پذیرفته‌شده نیست و با کمک 2 باشگاه و پلیس شهر منچستر در این رابطه تحقیقات گسترده‌ای انجام خواهد داد.

اپیزود دوم: بازی اینترمیلان و رم

تیتر یک روزنامه کوریرا دلا اسپورت

کریس اسمالینگ و روملو لوکاکو با تیتر «جمعه سیاه» در مجله مطرح ورزشی ایتالیا تحت توهین نژادپرستانه قرار گرفتند. پس از این اتفاق اسمالینگ با اشاره به تیتر روزنامه کوریرا در توییتر خود نوشت: «در شرایطی که دوست داشتم امروز را در حال آماده شدن برای بازی با اینتر بگذرانم باید اعلام کنم آنچه امروز صبح اتفاق افتاد غیرمسئولانه و غلط بود. امیدوارم کسانی که در انتشار این تیتر نقش داشتند مسئولیت آن را بپذیرند و درک کنند کلمات چه قدرتی به آنها داده است و تاثیر آنچه می‌نویسند چقدر زیاد است.»

باشگاه رم هم در توییتی انزجار خود را از این تیتر نشان داد.

لوکاکو در این رابطه در حساب توییتری خود نوشت: «به جای تمرکز بر رقابت 2 تیم در زمین فوتبال، کوریرا دلا اسپورت احمقانه‌ترین تیتری را که تا به حال دیده‌ام انتخاب کرد. شما به جای صحبت درباره بازی زیبایی که قرار است در سن‌سیرو برگزار شود بر آتش نژادپرستی بنزین می‌ریزید. آموزش نکته کلیدی است. ای کاش در این زمینه بیشتر تلاش کنید.»

باشگاه اینترمیلان اما برخلاف رقیب بدون اشاره مستقیم به تیتر کوریرا تنها به لزوم مقابله با تبعیض اشاره کرد.

اپیزود سوم: واکنش به نژادپرستی است که تفاوت‌ها را می‌سازد

با مقایسه واکنش‌ها به نژادپرستی در فوتبال کشورهای مختلف به سادگی درمی‌یابیم که چرا در ایتالیا تیتر نژادپرستانه یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های ورزشی این کشور آنچنان مورد توجه قرار می‌گیرد و در انگلیس یک هوادار نژادپرست با محکومیت سنگین مواجه می‌شود.

مقابله با نژادپرستی، سکوت نکردن و برخورد قاطع و بدون بخشش در برابر آن تنها راه پایان دادن به تبعیضی است که در قرن 21 و در سال 2019 تبدیل به لکه‌ای سیاه بر چهره فوتبال اروپا شده است. لکه‌ای که روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها